برگزاری نشست خبری اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی درباره لایحه پیشنهادی وزارت کشور مبنی بر «محدود سازی فعالیت تاکسی های اینترنتی»

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
قیمت تاکسی ‌های اینترنتی
همزمان با بررسی لایحه پیشنهادی وزارت کشور در کمیسیون امور زیربنایی دولت، نشست خبری اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی با موضوع «پیامدهای لایحه‌ی محدودسازی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی» و با هدف بررسی موانع، مشکلات و تهدیدهایی که از سوی سیستم حمل‌ونقل سنتی متوجه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل است، برگزار خواهد شد.
این نشست با حضور رئیس هیات مدیره، مدیران شرکت های بزرگ جابجائی هوشمند و اصحاب رسانه روز شنبه در محل اتحادیه برگزار خواهد شد.
یکی از انتقادات وارده به این لایحه به ماده ۹ آن برمی‌گردد که از سوی شهرداری پیشنهاد شده و اشاره دارد، مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حریم آن برعهده شهرداری است. همچنین شهرداری مکلف است به منظور بهبود ارائه خدمات حمل و نقل بار و مسافر نسبت به صدور مجوز فعالیت حرفه‌ای، تنظیم و هماهنگی امور تمامی واحدهای ذی‌ربط، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای تحت پوشش آن اقدام کند. همان‌طور که اشاره شد. تدوین چنین لایحه‌ای از سوی نهادهایی مانند شهرداری که سازمان تاکسیرانی و شرکت کارپینو(تاکسی‌یاب اینترنتی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی) را در اختیار دارد خالی از ایراد نیست. به هر حال، این دو بخش رقیب شرکت‌های تاکسی‌یاب آنلاین به حساب می‌آیند و در تدوین لایحه جدید هر چند ناخواسته منافع خود را در نظر می‌گیرند.از طرفی شهرداری به دنبال آن است تا مجوز شرکت حمل‌و‌نقل اینترنتی، مجوز تایید خودرو و مجوز تایید راننده از این ارگان کسب شود. در این راستا، رضا الفتی‌نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کار مجازی به «دنیای اقتصاد» گفت: انتقاد اصلی اتحادیه این است که شهرداری متولی تاکسیرانی است و یک رقیب برای تاکسی‎یاب‎های آنلاین به حساب می‌آید. چرا به‌عنوان یک رقیب می‌خواهد برای این بخش قانون‌گذاری کند. در هیچ جای دنیا چنین رویکردی مرسوم نیست. بی‌تردید ادامه چنین روندی که رقبای دولتی بخواهند در قانون‌گذاری دخالت کنند، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آورد. ماحصل همه این اتفاق‌ها خارج شدن شرکت‌های استارت‌آپی از میدان رقابت است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *