آذری جهرمی: در صورت تصویب هیات دولت استارتاپ های نونهال از مالیات معاف می شوند

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح نوآفرین را قبول کرده است و به زودی با تصویب این طرح در هیات دولت استارتاپ ها در دوره نونهالی از مالیات معاف خواهند شد.

طرح نوآفرین یکی از راهکارهای اصلی وزارت ارتباطات برای حل چالش های کسب و کارهای نوپا در حوزه های مختلف از جمله بیمه و مالیات است.
وی گفت: ظرف یک هفته این طرح در هیات دولت تصویب خواهد شد. با این حال، بوروکراسی نظام قانون گذاری کشور، حتی در سطح هیات دولت نیز بسیار بیشتر از آن است که بتوان در یک جلسه، طرحی که ساختار برخورد با شرکت های نوپا را متحول می کند تصویب کرد.
لذا طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون های زیرمجموعه هیات دولت بازگشت. از آن زمان آذری جهرمی برای تصویب طرح نوآفرین، تلاش های بیشتری را انجام داد که از جمله آن دیدار با وزیر کار و رییس سازمان تامین اجتماعی بود تا نظر آنها را برای تایید مصوبات موجود در طرح نوافرین
جلب کند.
حال وزیر فاوا، اعلام کرده است که وزارت اقتصاد نیز با معافیت مالیاتی استارتاپ ها در طرح نوآفرین موافق است.
محمد جواد آذری جهرمی در گفتگو با ایبِنا درباره طرح نوآفرین به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا و رفع چالش این کسب و کارهای نوین، افزود: وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران  در جهت رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت های حقوقی استارتاپ ها برای یک دوره ۳ تا ۵ ساله طرحی را به عنوان طرح نوآفرین به منظور حمایت از کسب و کارها  و گسترش بازار کسب و کارهای نوین برای افزایش حجم بازار و اشتغال در این حوزه تنظیم کرد که با موافقت دولت و شخص رییس جمهوری مواجه شده و هم اکنون در دولت مطرح است و اعتقاد دارم این طرح با بازنگری در برخی پارامترها به زودی در هیات دولت تصویب می شود.
وزیر ارتباطات درباره جزییات این طرح گفت: آن چه که در طرح نوآفرین آمده است، مشوق هایی برای کسب و کارها در دو دوره سید و تری سید به عنوان دوره اولیه یا نونهالی کسب و کارهای نوپا است و استارت آپ هایی که در این مرحله قرار می گیرند از مالیات معاف خواهند شد.
آذری جهرمی افزود: طرح نوآفرین صرفا برای حمایت از کسب و کارها در دوره نونهالی به منظور گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت ها تا زمان  تبدیل شدن به یک کسب و کار مستقل و تنومند است و کسب و کاری مثل دیجی کالا و اسنپ در این طرح قرار نمی گیرد و هیچ دلیلی ندارد که مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت نکند چرا که آن ها کسب و کارهای استارتاپی گذشته بودند و حالا یک شرکت مستقل و تنومند اینترنتی
 به شمار می روند.
وزیر ارتباطات درباره ادعای رییس سازمان امور مالیاتی کل کشور مبنی بر این که هیچ استارتاپی حتی یک ریال مالیات بر درآمد پرداخت نکرده و صرفا کسب و کارهای نوپا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند و در عین حال هیچ لایحه خاصی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای سازماندهی مالیات این دسته از کسب و کارها به سازمان امور مالیاتی نیامده است، گفت: اعتقاد دارم که صحبت های رییس سازمان امور مالیاتی کشور درست نبوده و نمی دانم ایشان با چه استدلالی این صحبت را مطرح کرده است در حالی که کسب و کارهای نوپا تا به امروز مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت کرده اند؛ طرح نوآفرین در دولت همچنان مطرح است و وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز این طرح را قبول و امضا کرده است و به زودی مشوق هایی برای کسب و کارهای نوپا در دوره نونهالی در نظر گرفته می شود.
منبع: فناوران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *