دورخیز برای افزایش سهم زبان و خط زبان فارسی به ۴ درصد فضای وب

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بر اساس تفاهمنامه امضا شده با کتابخانه ملی، آثار و اسناد این نهاد با استانداردهای ویژه دیجیتالی می شود، گفت: با استفاده از فناوری های نوین برای افزایش سهم زبان و‌ خط فارسی به ۴ درصد محتوای فضای وب اقدام می شود.

به گزارش وبنا به نقل از مرکز روابط عمومی و‌اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین امضای تفاهمنامه با رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  گفت: امضای این تفاهمنامه گامی مهم در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است که امروز برای افزایش سهم محتوای خط و زبان فارسی در فضای وب به امضا رسید تا حافظه ملی ایرانیان به صورت دیجیتال  در دسترس و بهره مندی عمومی قرار گیرد.

 


وی با بیان اینکه افتخارات زیادی در کشور وجود دارد که هرکدام برای نسل امروز ‌بسیار ارزشمند است، افزود: چه مطالب گذشته و چه مطالب امروز می تواند با سهولت در دسترس عموم قرار بگیرد و سهم خط و زبان فارسی در فضای وب افزایش یابد تا به یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات برسیم. وی افزود؛ با کتابخانه ملی تفاهم کردیم تا تمامی اسناد و آثار قابل نشر در بازه زمانی مشخص، با استاندارد مناسب دیجیتال شده و در قالب داده های باز در اختیار کسب و کارها قرار گیرد.

 

آذری جهرمی با اشاره به اینکه استارت آپ ها از این داده های باز می توانند خدمات متنوعی تولید و ارائه کنند.

وی اظهار کرد: همچنین با استفاده از سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توان متون را مورد بررسی قرار داد تا ضمن جلوگیری از انتشار اطلاعات مازاد، متون کپی برداری شده مورد شناسایی قرار گیرند و حقوق معنوی پدید آورندگان حفظ شود.

 

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه از ظرفیت تکنولوژی های نوین همچون بلاکچین برای انتشار آثار ایرانیان با رعایت اصول مالکیت معنوی با استفاده از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات اقدام می شود، تصریح کرد: برای مکانیزه شدن سامانه های کتابخانه ملی نیز همکاری دوجانبه ای را در نظر گرفته ایم.

 

وزیر جوان کابینه دوازدهم با اشاره ای دیگر به موضوعات تفاهمنامه به امضا رسیده خاطرنشان کرد: برای رسیدن به سهم ۴ درصدی خط و زبان فارسی در وب از آخرین فناوری ها و خلاقیت جوانان استفاده می کنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *