اضافه شدن قابلیت “تماس با واحد امنیت” به امکانات اپلیکیشن تپسی

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷

امنیت یکی از کلیدی ترین مفاهیم حوزه دیجیتال و احتمالا اصلی ترین نکته ای است که در بین اپلیکیشن های بومی و ایرانی به آن بی توجهی می شود. برای مثال یک نظرسنجی جامع به خوبی نشان می دهد مهم ترین دلیل عدم استقبال از اپلیکیشن های بومی از جمله پیام رسان ها، تعریف نشدن امنیت کاربر و حریم شخصی او و همچنین پاسخگو نبودن مدیران و توسعه دهندگان است. نکته ای که حداقل در ظاهر در اپلیکیشن های بین المللی رعایت می شود و به همین دلیل کاربران به راحتی به این برنامه ها اعتماد می کنند. البته امنیت را می توان از دریچه دیگری نیز بررسی کرد. گسترش استفاده از تلفن های هوشمند و سرویس های که به واسطه آنها در اختیار مردم قرار می گیرند باعث تغییر برخی هنجارهای اجتماعی شده و نیازمند بازبینی در دستورالعمل ها و رویکردهاست. برای مثال پانزده سال قبل را در نظر بگیرید؛ در دوره ای که خبری از انبوه تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های و سرویس های رنگارنگ آنها نبود، استفاده از یک ماشین ناشناس برای رفت و آمد درون شهری کاری بسیار خطرناک به حساب می آمد تا جایی که حتی آژانس های کرایه اتومبیل هم با دشواری های زیادی برای جذب راننده و اعتماد شهروندان روبرو بودند. اما امروزه به راحتی به سرویس هایی که ماشین در اختیار کاربر قرار می دهند اعتماد می کنیم و البته به درستی مطالبه امنیت و راحتی نیز در قبال آنها ایجاد می شود. با این وجود همان طور که اشاره شد در بین توسعه دهندگان ایرانی این بخش همچنان مغفول مانده است. اما زمانی که از رویه ای انتقاد میشود، باید به نکات مثبت آن نیز اشاره کرد.

توسعه دهندگان اپلیکیشن تپسی روز گذشته در خبری که توسط حساب کاربری این سرویس در توییتر منتشر شد اعلام کردند گزینه «تماس با واحد امنیت» به اپلیکیشن تپسی اضافه خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده قرار است در فاز آزمایشی اول این قابلیت برای ۵۰۰۰ کاربر تپ سی فعال شود و پس از رفع اشکالات احتمالی در دسترس همه کاربران این اپلیکیشن قرار گیرد. به گفته روابط عمومی تپسی این گزینه، امکان ارسال پیام فوری به واحد امنیت تپ‌سی، در شرایطی که مسافر احساس خطر کرده و نیازمند مداخله پلیس باشد را فراهم خواهد کرد. در ادامه تیم امنیت تپ‌سی به محض دریافت پیام، بررسی‌های لازم را انجام داده و اقدامات لازم نظیر تماس با راننده، تماس با پلیس و یا حتی توقف خودرو و جایگزین کردن آن با یک اتومبیل دیگر را انجام خواهد داد تا مسافر با آسودگی خیال و ایمن سفر کند.

هر چند اضافه شدن چنین قابلیتی یک ضرورت برای هر سرویس مشابهی به حساب می آید اما در شرایط کنونی و در حالی که توسعه دهندگان نیازی به پاسخگویی به نگرانی های امنیتی و حریم شخصی کاربران مشاهده نمی کنند فعالیتی قابل تقدیر شمرده خواهد شد.


منبع: سخت افزار

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *