مدیرعامل ای‌نتورک: دلیل فیلتر ای‌نتورک را تبلیغ یک کالای آرایشی اعلام کردند

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷
شایان شلیله در رابطه با آخرین وضعیت فیلتر ای‌نتورک و سه سایت مشابه دیگر که فیلتر شده‌اند می‌گوید: «طبق جلسه‌ای که روز گذشته (شنبه) با وزارت ارشاد داشتیم، ظاهرا درخواست این فیلترینگ از طرف وزارت ارشاد بوده ولی دوستان در این سازمان تایید نکرده و گفتند فقط از آنها استعلام شده است. یک لیست از ۲۵ شرکت فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای اعمال فیلترینگ تهیه شده بود که فقط ۴ شرکت از آنها یعنی ما و ادنگاه و دو شرکت دیگر، فیلتر شده‌اند و بعد از ورود وزیر ارتباطات و وزیر ارشاد، روند فیلترینگ متوقف شد و بقیه سایت‌های موجود در لیست فیلتر نشدند.»

به گزارش وبنا به نقل از شنبه‌پرس، مدیرعامل استارتاپ ای‌نتورک ادامه می‌دهد: «در جلسه‌ای که برگزار شد، توافقی صورت گرفت بر این مبنا که با توجه به اینکه فرایند گرفتن مجوز کانون تبلیغاتی، برای استارتاپ‌ها خیلی پیچیده و سخت است؛ اگر این استارتاپ‌ها جواز اتحادیه داشته باشند، اداره تبلیغات وزارت ارشاد روند گرفتن مجوز را برای آنها تسهیل کند. به این صورت استارتاپ‌ها ملزم به گرفتن بخشی از استعلام‌ها نخواهند بود و بخشی از موارد این فرایند هم از سمت اتحادیه انجام می‌شود. در نهایت اداره تبلیغات تنها یک نتیجه تخصصی و خیلی سریع را اعلام می‌کند که طبق آن، استارتاپ بتواند مجوز وزارت ارشاد برای ادامه فعالیتش را کسب کند.»

شلیله در رابطه با برداشته شدن فیلتر ای‌نتورک می‌گوید: «به منظور برداشته شدن فیلترها درخواست از سمت اتحادیه ارسال شده است؛ ما از سمت شرکت خودمان هم نامه‌ای زدیم و برایشان ارسال کردیم. توافق بر این شد که این ۴ سایت را به صورت فوری و سریع از فیلتر خارج کنند. توافق شد که سایت دیگری از آن لیست ۲۵تایی مسدود نشود و تمام آنها این روند دریافت مجوز را طی کنند. به این صورت که اتحادیه فراخوانی منتشر می‌کند تا بقیه سایت‌ها هم برای دریافت مجوز اقدام کنند.»


او در مورد اقداماتی که وزیر ارتباطات در این رابطه انجام دادند می‌گوید: «آقای جهرمی هم در این روند کمک زیادی کردند ولی قبلا اعلام کرده بودند که دیگر چنین اتفاقی از طرف دولت نمی‌افتد. ولی این دفعه هم انجام شد! اما با ورود ایشان روند فیلترینگ استارتاپ‌های این حوزه متوقف شد و کمک زیادی کردند که بقیه استارتاپ‌های این حوزه فیلتر نشوند و امیدواریم که بعد از این اتفاق بقیه سازمان‌های دولتی هم همکاری و همراهی داشته باشند تا اصلا چنین اتفاقی نیفتد.»

او دلیل فیلتر ای‌نتورک و چند سایت‌ دیگر را تبلیغات بدون مجوز یک کالای آرایشی عنوان می‌کند و می‌گوید: «یکی از اقلام لوازم آرایشی که مجوز وزارت بهداشت را هم برای واردات داشته است، بدون مجوز تبلیغات، اقدام به این کار کرده است و از نظر قوانین ارشاد، تبلیغات غیرمجاز انجام داده است. این سازمان هم به جای اینکه ببینند کدام شرکت آن تبلیغ را ساخته و با همان شرکت مذاکره کند به صورت کلی تمام کسب‌وکارهای آنلاین‌ این حوزه را در لیست فیلتر گذاشته‌ و اقدام کرده است!.».

شلیله در رابطه با وضعیت فعلی ای‌نتورک می‌گوید: «بعد از این اتفاق، ما سایت را از ایران خارج کردیم که حداقل خودمان با وی‌پی‌ان به سایت دسترسی داشته باشیم.» او در ادامه اشاره می‌کند که بعد از رفع فیلتر هم برنمی‌گردند داخل و علت این امر را به این صورت توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات بزرگ هم همین است که وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، اعتماد کسب‌وکارها به زیرساخت ملی و شبکه ملی اطلاعات از بین می‌رود؛ یکی از دلایل تشکیل شبکه ملی اطلاعات این بود که وقتی هاست یک سرویس  در ایران است، مشکل فیلترینگ برای آن سایت پیش نیاید چون می‌توان آن را پیدا کرد و به هاستش اخطار داد.»

شلیله می‌گوید: «بحث فیلتر ای‌نتورک اعتماد ما را به شدت از بین برد. دلیل حساسیت ما هم همین بود که اگر خارج از کشور بودیم، کاربران ما می‌توانستند با وی‌پی‌ان وارد شوند و از سرویس‌ها استفاده کنند ولی زمانی‌که در ایران بودیم از خارج از کشور هم سایت به صورت کامل مسدود بود.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *