خسارت میلیاردی فیلترینگ به شرکت‌های تبلیغات آنلاین

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷

در هفته‌ گذشته تعدادی از سایت‌های تبلیغات آنلاین اینترنتی از جمله «ای‌نتورک»، «ادنگاه»، «تبلیغ دات‌کام» و… به صورت ناگهانی و بدون هیچ اخطار قبلی فیلتر شدند و هزاران سایت متصل به آنها نیز به تبع این فیلترینگ از کار افتادند و خسارت‌های فراوانی متوجه این کسب‌وکار‌ها شده شد.

 

فیلترینگی که با وجود تمام پیگیری‌ها هنوز پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای آنها وجود ندارد و همچنان برطرف نشده‌اند و امیدواریم که هرچه زودتر این مشکلات حل شوند و خسارت‌های فراوان وارده به این کسب‌وکار‌ها جبران شوند. در گزارشات قبلی پیرامون این فیلترینگ ناگهانی با شایان شلیله، مدیرعامل «ای‌نتورک» به صحبت پرداختیم که ایشان از پیگیری‌های بی‌ثمر گفتند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسبب احتمالی این اتفاق می‌دانستند. «کسب‌وکار» در این گزارش بار دیگر در صحبت با شایان شلیله پیرامون ادامه این فیلترینگ و خسارت‌های وارده به این شبکه به صحبت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.


 

شایان شلیله درباره پیگیری‌ها و اتفاقات این چند روز گفت: این اتفاق یک کار غیرقانونی بوده است، زیرا ما در هلدینگ‌مان دو مجوز تبلیغات داریم و متاسفانه ارشاد وقتی anetwork. ir را می‌بیند، متوجه نمی‌شود که پشت این چه قراردادی با چه آژانسی وجود دارد. در هر صورت ما از اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی جواز داشتیم و فیلتر و پلمب مرکزی که فعالیت می‌کند و مجوز صنفی دارد، جرم است و حتی ۶ ماه زندان برای این کار در نظر گرفته‌اند. ما همیشه رفع فیلتر را لطفی از طرف دولت می‌دیدیم و همکاری‌ای که وزرا در جهت رفع فیلتر می‌کنند، جای تشکر دارد، ولی خسارتی که به دلیل ندانستن یک اداره حقوقی یا یک اداره کل انجام می‌شود رفع فیلترش لطف نیست و یک بار برای همیشه باید این مساله حل شود. ما حتی به چندین نماینده مجلس نامه زدیم و درخواست کردیم که طرحی را خیلی سریع به مجلس ببرند و آنهایی که عضو اتحادیه هستند، ‌ای‌نماد دارند، عضو انجمن هستند،‌ هاست‌شان در ایران است، دامنه IR دارند و… را نهاد‌های دولتی بدون طی شدن مراحل قانونی و قضایی نتوانند فیلتر کنند و این اتفاقات خیلی قانونمند‌تر باشد، چون آیین‌نامه‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و برای فیلتر دامنه‌های IR باید در ابتدا به اطلاع صاحب دامنه برسد و آنهایی که ‌هاست‌شان در ایران است باید از طرف دیتاسنتر خبردار شوند و حتی ‌برای ای‌نمادی‌ها باید از طریق ای‌نماد این اتفاق بیفتد و در اتحادیه هم پلمب باید از طرف اتحادیه باشد. در هر صورت این بحث که لطف می‌کنند و رفع فیلتر می‌کنند از نظر ما یک وظیفه است و سازمانی که این کار را انجام داده، باید خسارت‌ها را هم پرداخت کند.

 

مدیرعامل «ای‌نتورک» درباره میزان خسارت‌های واردشده بیان کرد: در نمونه‌هایی مثل شبکه‌های تبلیغاتی بحث خسارت فقط بحث فیلتر و فروش آن دو سه روز نیست، چون بخش بزرگی از نمایش‌دهنده‌ها وقتی کد را برمی‌دارند هزینه بسیار زیادی برای آن شرکت جهت برقراری تماس با آنها صرف می‌شود و باید چند هزار وب‌سایت کد‌ها را بردارند. برای همین پیش‌بینی خسارت در شرایط کنونی و با توجه به آخر هفته و حجم کار ما و نزدیک شدن به ارائه گزارشات مالیاتی دقیق نشده است. ما همین‌طور بعد از فیلترینگ به مشکل عجیب دیگری برخوردیم که به دانش‌بنیان بودن ما بر می‌گردد و اینکه باید حسابرس قانونی داشته باشیم و الان این حسابرس‌ها با توجه به اینکه یک هفته آخر تیر این کار را از روی پلتفرم ما انجام می‌دهند به مشکل خورده‌ایم، چون متاسفانه به دلیل اینکه پلتفرم ما هم در ایران بوده، کاملا از دسترس خارج شده است و اطلاعاتی را که باید از پلتفرم می‌دادیم در دسترس نیستند و متاسفانه بحث حسابرسی ما هم به مشکل خورده است و فکر نمی‌کنم تا ۳۱ام حسابرس‌ها بتوانند آن را جمع کنند که این هم یک مشکل حاشیه‌ای بسیار بزرگ است که ایجاد شده و قطعا مشکلات زیادی را می‌تواند در بحث بررسی مالیاتی سال ۹۶ برای ما به دنبال داشته باشد. اینها مشکلاتی است که تاکنون با آنها مواجه هستیم و بررسی خسارت‌شان کار امروز و فردا نیست و امیدوارم که تا شنبه یا یکشنبه این مشکل رفع شود و در نهایت ما تا ابتدای هفته آینده بتوانیم یک برآورد دقیقی از خسارت‌هایی که به ما وارد شده است، داشته باشیم که پیش‌بینی می‌کنم حداقل این خسارت چون چند ماهی به طول خواهد انجامید چیزی حدود نزدیک به یک میلیارد یا بیشتر باشد که پیش‌بینی اولیه ماست.

 

شلیله درباره برنامه‌ها برای حل این مشکلات افزود: ما صبح شنبه ساعت ۸ یک جلسه با آقای الفت‌نسب از اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی، مدیر انجمن و اتحادیه صنفی شرکت‌های تبلیغاتی و مدیرکل اداره تبلیغات و اطلاع‌رسانی ارشاد که ظاهرا دستور فیلترینگ از جانب این اداره بوده است، داریم و امیدواریم با توجه به اینکه شرکت‌های آنلاین نمی‌توانند جواز شرکت‌های تبلیغات آفلاین را بگیرند توافقاتی صورت بگیرد و ان‌شاء ا… مشکلات شرکت‌های تبلیغات با کمک اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و اتحادیه شرکت‌های تبلیغاتی رفع شود.

 

مدیرعامل «ای‌نتورک» و دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی درباره دیده نشدن فیلترینگ شرکت‌های تبلیغاتی کوچک‌تر و دفاع از حق آنها گفت: متاسفانه اگر ما فیلتر نشده بودیم و این اتفاق فقط برای شرکت‌های کوچک‌تر افتاده بود شاید خیلی دیر به گوش ما می‌رسید و الان با توجه به همکاری‌هایی که ما در انجمن و اتحادیه داریم، سعی می‌کنیم که مشکلات را به صورت کلی حل کنیم. متاسفانه اگر این مساله به تنهایی برای یک شرکت کوچک که توان اطلاع‌رسانی و پیگیری را ندارد، بیفتد این اتفاق‌ها و این جلسات به این سرعت اتفاق نمی‌افتند و چند هفته‌ای ادامه خواهد داشت. کما اینکه ما در گذشته یکی از کسب‌وکارهای‌مان در حوزه شبکه اجتماعی فیلتر شد و باز نشد و کلی کسب‌وکار‌های دیگر که فیلتر شدند و نتوانستند به فعالیت ادامه بدهند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *