مدیرعامل ای‌نتورک: اگر فیلترینگ از طرف دولت باشد، باید خسارت آن را پرداخت کند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷

از دیشب ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ به صورت ناگهانی سایت ای‌نتورک فیلتر شده و همچنان خارج از دسترس است. شایان شلیله، مدیرعامل ای‌نتورک در این رابطه می‌گوید: «مشکل اصلی در بحث فیلترینگ‌های این چنینی، این است که اعلام نمی‌شود فیلترینگ به چه دلیل بوده، حتی اعلام نمی‌شود از سمت چه نهادی این اتفاق افتاده است، آیا در اثر شکایتی این اتفاق افتاده یا تخلف. باید چندین سازمان را بروی و بیای و پیگیری کنید تا بالاخره مشخص شود که فیلترینگ از کجا و به چه علت بوده است. از صبح تا الان ما در حال پیگیری هستیم و هنوز هم مشخص نشده از سمت کدام سازمان این اتفاق افتاده است. اداره تبلیغات هنوز به ما جوابی نداده، از پلیس فتا پیگیری کردیم و فهمیدیم به این سازمان ارتباطی نداشته است ولی هنوز هم هیچ اطلاعاتی به دست ما نرسیده است.»

 

شلیله می‌گوید ما هیچ اخطار، ایمیل یا نامه‌ای دریافت نکردیم. هیچ اشکالی هم در کار ما وجود ندارد چون ما عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، انجمن کسبوکارهای اینترنی، نظام صنفی رایانه‌ای هستم و علاوه بر تمام اینها ما مجوز ای‌نماد داریم. هر نهاد صنفی بفرمایید ما عضو هستیم به غیر از وزارت ارشاد که به ما مجوز نمی‌دهد. وقتی برای گرفتن مجوز اقدام می‌کنیم، دنبال کار چاپی و تیزر تبلیغاتی می‌گردند و هنوز متاسفانه درک این نوع از کسب‌وکارها به وجود نیامده است ولی از طرف دیگر هم فقط فیلتر می‌کنند.»


 

او اشاره می‌کند که این اولین بار است که ای‌نتورک فیلتر شده و تا الان هیچ مشکلی نداشته است. این کسب‌وکار از نظر مدل کاری هم به گونه‌ای است که مشکلی نمی‌تواند داشته باشد. شلیله ادامه می‌دهد: «ای‌نتورک ساختارش به شکلی نیست که مشکل داشته باشد. حتی می‌توانم بگویم چندبرابر حساسیت‌هایی که وزارت ارشاد دارد را خودمان اعمال می‌کنیم. اگر هم مشکلی به وجود آید به ای‌نتورک مربوط نیست و به جایی که تبلیغات انجام داده است ارتباط دارد.»

 

شلیله با اشاره به اینکه شرکت دیگری هم در همین حوزه از دیشب فیلتر شده است می‌گوید: «تنها حدس ما این است که این اقدام از طرف وزارت ارشاد بوده است برای اینکه می‌گویند باید این شرکت‌ها از ارشاد مجوز بگیرند که البته با این شرایط امکانش هم نیست.»

 

مدیرعامل ای‌نتورک در رابطه با میزان خسارتی که در نتیجه این فیلتر ناگهانی متوجه ای‌نتورک شده است توضیح می‌دهد: «در سیستم‌های کاری مدل ای‌نتورک وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، سایت‌هایی که نمایش‌دهنده ما هستند کد را برمی‌دارند. به این صورت نیست که ما بتوانیم دقیق محاسبه کنیم که خسارت تا الان چقدر بوده است. بلکه باید ظرف یک هفته ده روز آینده ببینیم که چقدر از ترافیکمان را از دست داده‌ایم و به این صورت خسارت وارد شده مشخص می‌شود.»

شلیله در پایان می‌گوید: «اگر این فیلترینگ از طرف دولت باشد، بزرگترین خیانت به کسب‌وکارها را انجام داده‌اند. دولت مالیات می‌گیرد، حق بیمه می‌گیرد و اگر هر کدام از اینها یک روز عقب بیفتد هزاران مدل جریمه در نظر می‌گیرند. ولی از طرف دیگر خودش اقداماتی انجام می‌دهد که کسب‌وکارها را نابود کنند.» او تاکید می‌کند اگر این فیلترینگ از طرف دولت باشد، باید خسارتش را پرداخت کند.

 

او اضافه می‌کند: «ما عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستیم و کسب‌وکاری که مجوز داشته باشد را نمی‌توان پلمپ کرد؛ فیلتر کردن هم به نظر ما به منزله پلمپ کردن است.»

منبع: شنبه

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *