۶۱ درصد ایرانی ها عضو شبکه های اجتماعی هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷

بر اساس آمار بانک مرکزی ، بیش از ۶۴ درصد خانوارها در سال ۹۶ دارای سرویس ارتباطی اینترنت، ۶۱.۶ درصد عضو شبکه های اجتماعی و ۹۶.۶ درصد دارای تلفن همراه بوده اند.

بر اساس این اطلاعات آماری، ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری دارای برق، ۹۹.۵ درصد دارای گاز و ۹۹.۴ درصد به آب لوله کشی دسترسی داشته اند، در عین حال خدمات فاضلاب شهری در اختیار ۵۳.۳ درصد خانوارها قرار دارد.

 تلفن ثابت


همچنین در بخشی دیگر از این آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی آمده است که ۷۴.۹ درصد خانوارها به تلفن ثابت در سال ۹۶ دسترسی داشته ا ند.

 اتومبیل شخصی، تلفن همراه و رایانه

این گزارش می افزاید : درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم زندگی در سال ۹۶ هم نشان می دهد که ۹۶.۶ درصد خانوارها دارای تلفن همراه هستند، ۴۴.۶ درصد دارای رایانه (کامپیوتر)، ۹.۴ درصد دارای دوربین فیلم برداری، ۴۹.۴ درصد دارای اتومبیل شخصی و ۴۱.۶ درصد دارای ویدئو و دستگاه پخش لوح فشرده بوده اند.

 حمام، کولر، شوفاژ دیواری

افزون بر این، این آمار نشان می دهد که ۹۹.۲ درصد خانوارهای شهری در محل سکونت خود در سال ۹۶ دارای آشپزخانه، ۹۹.۶ درصد دارای حمام، ۸۲.۶ درصد دارای کولر ثابت «شوفاژ دیواری»، ۱۹.۳ درصد دارای شوفاژ دیواری و ۴۵ درصد از انباری برخوردار هستند.

 تلویزیون، یخچال و مورتورسیکلت

همچنین آمار بانک مرکزی برای سال ۹۶ حاکی از آن است که ۹۸.۳ درصد خانوارها دارای تلویزیون «سیاه و سفید و رنگی»، ۹۹.۶ درصد دارای یخچال، فریزر و یخچال فریزر، ۲۵.۵ درصد دارای رادیو، رادیو ضبط و ضبط صوت و ۱۶ درصد دارای موتورسیکلت بوده اند.

ماشین لباسشویی، جاروبرقی و اجاق گاز

از سویی دیگر، در سال ۹۶ به میزان ۱۳.۱ درصد خانوارها صاحب دوچرخه (از نمره ۱۶ به بالا) بوده اند و ۸۸.۶ درصد نیز دارای ماشین لباسشویی، ۹۴.۲ درصد دارای جاروبرقی، ۹۹.۷ درصد دارای اجاق گاز و ۴۹.۲ درصد نیز دارای چرخ خیاطی بوده اند.

سهم جمعیت بالای ۳۱ سال افزایش یافت

طبق آخرین آمار منتشره بانک مرکزی، ۱۰ درصد جمعیت کشور در حال حاضر بی سواد مطلق بوده و سهم جمعیت بالای ۳۱ سال کشور با افزایش، به ۵۶.۵ درصد رسید. با توجه به آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، جمعیت کل ایران در مرز ۸۰ میلیون نفر قرار دارد که در آخرین بررسی بانک مرکزی از بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۱۳۹۶، توزیع افراد خانوارها بر حسب گروه های سنی به گونه ای است که افراد ۵ سال و کمتر ۷.۲ درصد، ۶ تا ۱۰ سال ۶.۴ درصد، ۱۱ تا ۱۵ سال ۶.۳ درصد، ۱۶ تا ۲۰ سال ۶.۸ درصد و ۲۱ تا ۳۰ سال ۱۶.۸ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند. اما نکته قابل توجه، گروه سنی ۳۱ تا ۵۰ سال است که می توان این دسته را گروه میانسالان جامعه نامید و ۳۱.۱ درصد جمعیت نیز گروه سنی ۵۱ سال و بیشتر است که این دو گروه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و می توان این موضوع را زنگ خطر پیری جمعیت ایران عنوان کرد.

بررسی گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار مناطق شهری ایران در سال ۹۵ نشان می دهد که توزیع افراد خانوارها بر حسب گروه های سنی متفاوت از سال ۹۶ بوده به گونه ای که افراد جامعه در ۹ گروه از کمتر از یکسال تا بیش از ۵۱ سال تقسیم بندی شده بودند.

براساس این تقسیم بندی، در سال ۹۵، افراد کمتر از یک سال ۰.۶ درصد، یک تا ۵ سال ۶.۷ درصد، ۶ تا ۱۰ سال ۶.۵ درصد و ۱۱ تا ۱۵ سال ۶.۲ درصد، ۱۶ تا ۲۰ سال ۶.۷ درصد و ۲۱ تا ۳۰ سال ۱۸.۱ درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص داده اند. اما تفاوتی که در رده بندی سال ۹۵ با سال گذشته وجود دارد این است که افراد ۳۱ تا ۵۰ ساله در این سال به دو گروه ۳۱ تا ۴۰ سال با ۱۷.۵ درصد و ۴۱ تا ۵۰ سال با ۱۳.۴ درصد تقسیم بندی شده اند، در حالی که در سال ۹۶ در مجموع این دو گروه سهم ۳۱.۱ درصد از کل جامعه را به خود اختصاص داده بودند.

طبق اعلام کارشناسان، در کشور ما جمعیت سالمند به دو دلیل کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی در حال افزایش است. در حال حاضر، نرخ باروری در ایران از ۷ درصد به ۱.۷ درصد کاهش یافته، همچنین در حال حاضر امید به زندگی در کشور ۷۴.۵ برای آقایان و ۷۵.۵ برای خانم ها پیش بینی شده است.

براساس این گزارش، امید به زندگی در کشور ما نزدیک به کشورهای توسعه یافته است ولی ما سالمندان سالمی نسبت به آنها نداریم و اکثر سالمندان در کشور ما در دوره سالمندی با مشکل بیماری مواجه هستند. سالمندان در کشور ما دارای مجموعه ای از بیماری ها هستند که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۱۰ بیش از ۲۰ در صد جمعیت کشور را این گروه سنی تشکیل دهند.

نگرانی از پیشی گرفتن سرعت سالمندی جمعیت نسبت به سرعت تغییرات عمرانی، رفاهی و … در شهرهای کشور، به آن دلیل جدی است که هنوز مسئولان در عمل نشان نداده اند که صدای پیر شدن جامعه را به شکلی واضح شنیده اند و در مورد الزامات آن چاره اندیشی کرده اند.

خبرگزاری: صدا و سیما

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *