خیز بازی‌سازهای ایرانی به سمت بازارهای جهانی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷
بازی‌سازی یکی از پردرآمدترین شغل‌های مدرن در جهان است که درآمد آن در آمریکا از کل فروش هالیوود هم بیشتر شده است. ایران هرچند به تازگی وارد بازی شده اما در طول همین مدت کوتاه درخشش در این حوزه کارهای قابل‌توجهی انجام شده است. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی  TGC 2018 یا «کنوانسیون بازی تهران» که امسال برای دومین بار درکشور برگزار شده و نماینده‌هایی از  اروپا و آسیا در آن شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد ایران در این زمینه در حال پیشرفت‌ است. حضور ۴۶سخنران خارجی، ‌۲۶سخنران داخلی، ۲۴ناشر خارجی و چندین بازی‌ساز ایرانی و خارجی در این برنامه دو روزه، نشان‌دهنده پتانسیل‌های جدی ایران در حوزه بازی‌سازی است.

انتشار بازی‌های ایرانی در جهان

به گزارش همشهری، جایزه «گیمستان» یا Pitch Fest یکی از برنامه‌های ویژه‌ای بود که در رویداد TGC برای نخستین‌بار برگزار شد. در این برنامه رقابتی، ‌۹۰بازی از ۹کشور دنیا رقابت کردند و امکان معرفی آنها به ۲۰ناشر بین‌المللی نیز فراهم شد. طه رسولی، مدیر برنامه آوا گیمز که مجریگری برنامه را بر عهده داشت، توضیح داد: «تلاش ما این است که ادبیات نگاه کردن به بازی به‌عنوان تجارت را جا بیندازیم و به بازی‌سازها کمک کنیم به جز سرگرمی، به‌عنوان کسب و کار به بازی نگاه کنند.» حسین مزروعی، مدیر آواگیمز نیز با اشاره به بکر بودن بازار بازی ایران گفت: «سرمایه‌گذارها به‌دلیل تعداد قابل‌توجه نیروی جوان و تحصیلکرده در ایران و آمار بالای فارغ‌التحصیلان مهندسی به کشورمان توجه ویژه‌ای دارند و ما خودمان را به بهترین شکل به آنها عرضه خواهیم کرد.»

کنترل کیفیت بازی‌های ایرانی در هند


صادر کردن بازی‌های ایرانی به بازارهای جهان، یکی از اهداف برگزاری کنوانسیون بازی‌های رایانه‌ای تهران است. بر همین اساس، ناشران خارجی بازی در این همایش حضور ویژه‌ای دارند. نویل پاتل، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت هندی Qualitas Global گفت: «در پی برقراری ارتباط با توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری ایرانی از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستیم و در صددیم بازی‌های موبایلی ایرانی را درصورت داشتن کیفیت لازم به بازار هند ارائه کنیم.» پاتل اظهار داشت: «ما به‌ دنبال ایجاد یک فضای تعاملی و دوستانه بین صنعت بازی‌های رایانه‌ای هند و ایران هستیم و راه‌های مختلف ارائه خدمات به شرکت‌های ایرانی – به‌خصوص در زمینه کنترل کیفیت بازی- را ارزیابی می‌کنیم.»

فکر؛ ارزشمندتر از محل زندگی 

کیت ادواردز، مدیر اتحادیه تولیدکننده‌های بازی جهان (IGDA)‌ سخنران کلیدی روز اول این برنامه بود. او به بازی‌سازهای ایرانی توصیه کرد به جای توجه به محدودیت‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ غنی خود را جدی گرفته و بازی‌سازی را جدی بگیرند: «مکان، محدودیتی در بازی‌سازی ایجاد نمی‌کند و لازم نیست حتما در یک کشور خاص زندگی کنید تا بتوانید بازی بسازید. برخی فکر می‌کنند از کشورهای مطرح بازی‌سازی جدا هستند و هیچ وقت بازی‌هایشان به‌صورت بین‌المللی منتشر نمی‌شود اما این اشتباه است. بسیاری از مردم آمریکا فکر می‌کنند بازی Angry Birds در آمریکا ساخته شده اما این بازی در فنلاند توسعه یافته است. درواقع اصلا مهم نیست این بازی در فنلاند بوده یا آمریکا بلکه این استعداد و شیوه ساخت بازی است که باید یاد بگیریم.»

هدف؛ حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای جهانی

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد روز گذشته از این نمایشگاه بازدید کرد. او در حاشیه این بازدید وضعیت اکوسیستم بازی‌سازهای ایرانی را تشریح کرد و گفت: «هدفگذاری TGC انتقال و تبادل دانش و فرصت‌سازی برای حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای خارجی است. این رویداد هنوز نوپا محسوب می‌شود و باید برای تکامل و تقویت آن با همراهی فعالان این حوزه، کار کارشناسی صورت گیرد. صالحی در پاسخ به اثر تحریم‌ها بر TGC گفت: هنوز خیلی از مسائل در حد گمانه‌زنی است. با این حال ما تلاش می‌کنیم از رویداد TGC صیانت کنیم تا حداقل ضربه‌احتمالی را ببیند.» وی ادامه داد: رسانه‌های عمومی ازجمله صدا‌وسیما هنوز به‌طور جدی به بازی‌های رایانه‌ای توجه نکرده‌اند که امیدواریم فعال شوند. درباره رسانه‌های تخصصی نیز این رسانه‌ها باید تقویت شوند و در این راه می‌توان انتظار داشت مذاکراتی میان بنیاد ملی بازی‌ها و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شکل بگیرد.
منبع: همشهری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *