ابزارک تشخیص زودهنگام سرطان(لایفنسور)

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷

با پیشرفت علم و فناوری، اهمیت سرعت و دقت در حوزه سلامت و در تشخیص های پزشکی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

هدف این کسب و کار، توسعه پلتفرمی با عنوان حسگر زیستی برای تشخیص بلادرنگ نشانگرهای مربوط به سرطان است. مبنای سازوکار محصول این کسب و کار نانوترانزیستورهای اثر میدانی است. از آنجاییکه، این رسته حسگرها کاربردهای گسترده ای در تشخیص پزشکی از جمله: تشخیص زودهنگام سرطانها و بیماری های عفونی، حمله قلبی و …  دارند و با توجه به امکان بکارگیری این نانوترانزیستورها به عنوان بستری برای اصلاحات مختلف، این پلتفرم ها می تواند در تمام زمینه های تشخیصی مختلف و با مولکول های هدف متفاوت کاربرد داشته باشند.

اولین هدف این پروژه، شناسایی و اندازه گیری غلظت نشانگر زیستی پروتئین پروستات، نشانگر اختصاصی سرطان پروستات، است. آنچه امروزه در کلانشهرها با توجه به پیچیدگی هایی مانند ترافیک، آلودگی و هزینه های بالا موجب بروز مشکل می شود کمبود وقت و هزینه است. از طرف دیگر، در مناطق دور افتاده و مناطق محروم موضوع سلامت با مشکلاتی مواجه است. با درنظر گرفتن جمعیت آقایان بالای ۴۰ سال که پزشکان توصیه می کنند حداقل هر ۶ ماه یک بار برای انجام آزمایش پروستات به پزشک مراجعه کنند تا فرصت درمان را از دست ندهند، این پلتفرم می تواند مزیت بزرگی در این زمینه ایجاد کند و مشکلات ذکر شده را برطرف کند. مزیت برجسته این محصول روش نمونه گیری آسان و قابلیت کار با نمونه خون است. با مقایسه دو روش نمونه گیری بافت و خون، بسادگی می توان دید که زمان بر بودن، ریسک و درد، عدم دسترسی آسان به بافت موضع و تهاجمی بودن این روش در مقابل سرعت، حداقل درد و ریسک، دسترسی آسان و عدم تهاجمی بودن در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. بنابراین برتری روش هایی که با نمونه خونی به منظور تشخیص نشانگری خاص کار می کنند و امروزه با عنوان liquid biopsy شناخته می شوند به سادگی ثابت شده است.


در نهایت، مأموریت این پروژه پس از کسب موفقیت در تشخیص و اندازه گیری پروتئین ها و آنزیم های مختلف حیاتی در سیستم سلامت، به روز ترین مبحث دنیا در حسگرهای زیستی، یا همان تعیین توالی دی ان ای (DNA)  خواهد بود.

بطورکلی، مزیت فناورانه این طرح در مقایسه با فناوری های رقیب مانند روش های نوری، اسپکترومتری، الکتروشیمیایی و تشدید پلاسمون سطحی عبارت است از: قدرت تشخیص غلظت های پایین، زمان تست تا پاسخ کوتاهتر، انجام تست تا پاسخ در یک مرحله، هزینه کمتر آرایه کردن برای اندازه گیری چند مولکول هدف.

تیم لایفنسور از سه عضو اصلی شامل: سیدمحمدعلی منظورالاجداد، مرجان هدایتی و سمانه میرسیان تشکیل شده است. سیدمحمدعلی منظورالاجداد متخصص طراحی، مدلسازی و مهندسی رفتار بیوسنسورها با سابقه بیش از ۴ سال فعالیت در این حوزه و مرجان هدایتی با سابقه بیش از چهار سال فعالیت در زمینه ساخت نیمه رسانا در ابعاد میکرو و نانو سال ۱۳۹۴ فعالیت خود با ایده ساخت  بیوسنسور مبتنی بر ترانزیستور اثر میدانی با کاربرد تشخیص سرطان را با حمایت و سرمایه گذاری شزان آغاز کردند. ایده ساخت این محصول از سال ۱۳۹۵ بطور جدی آغاز شد. پس از حمایت شزان، سمانه میرسیان، دکترای شیمی تجزیه متخصص در حوزه عاملدارسازی و اصلاح سطح بایوسنسور ها برای توسعه بخش عاملدارسازی حسگر خود و تقویت تیم به لایفنسور پیوست.

در حال حاضر تیم لایفنسور پروتوتایپ محصول خود  را توسعه داده است و به دلیل داشتن تکنولوژی بالا  دارای شبکه ارتباطی بین المللی برای ساخت محصول خود است. همکاری با دانشگاه تکنیکال وین برای همکاری مشترک در توسعه کد شبیه سازی بیوسنسور، ساخت تجهیزات با شرکت بلاروسی و تولید انبوه در ابعاد نانومتری با شرکت هلندی از این جمله است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *