یکی از اولویتهایی که شهردار تهران با بسامد بالایی از آن صحبت میکند، بحث حرکت به سمت شهر هوشمند و حمایت از کسب و کار نوین است.
به گزارش مهر، محمدعلی نجفی در کنفرانس ملی شهر سایبری با اشاره به همین موضوع گفت: امیدواریم با کمک استارتاپها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمندسازی ایجاد کنیم.
تاکید شهردار تهران بر استارتاپهای حوزه حمل و نقل
شهردار تهران گفت: با توجه به عزم ملی برای دستیابی به شهر هوشمند، در برنامه سال ۹۷ از نظر بودجهای پیشبینیهای خوبی خواهد شد و امیدواریم با کمک دانشگاهها، مؤسسات تحقیقات علمی و استارتاپها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمندسازی ایجاد کنیم.
نجفی در پاسخ به سؤالی درباره مهمترین پروژههای موجود در زمینه شهر هوشمند، گفت: یکی از مهمترین پروژهها هوشمند کردن حملونقل و ترافیک شهر تهران است. البته در گذشته کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما میدانید که حملونقل ما به نحو واقعی هوشمند نیست. وی موضوع آموزشهای شهروندی را یکی دیگر از محورهای پروژههای شهری هوشمند عنوان کرد و گفت: برای جلب مشارکت شهروندان حتما باید آنها را آموزش داده و علاقمند کنیم.
ما ناچار به حرکت به سمت شهر هوشمند هستیم
محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در نخستین نشست خبری خود به نقش استارتاپها در شهر هوشمند و جایگاه شهرداری تهران دراین حوزه گفت: مسیر ظهور استارتاپها و حرکت آنها، مسیر پرشتابی است و آنها از الزامات شهر هوشمند هستند. در این میان نقش شهرداریها قطعا باید حمایتی باشد. وی تاکید کرد: حضور این استارتاپها برای شهر هوشمند جدی و حیاتی است. ما ناچار به حرکت سمت به شهر هوشمند هستیم، این موضوع از اولویتهای ماست و باید تعامل مناسب در این زمینه داشته باشیم. از بخش دولتی یعنی معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات و… تعامل نزدیک در این موضوع ایجاد کردیم و برآیند تعاملات حل مشکلات شهری خواهد شد.
فرجود ادامه داد: این موضوع به طور ویژه و شفاف در شهرداری در دور جدید جا افتاده است. خود شهردار بسیار به موضوع ورود کرده است و در زمینه کمک به این استارتاپها و حمایت و هم چنین سوق دهی بدون دخالت در جزئیات تاکید ویژه دارد. وی تصریح کرد: ما تاکنون با بسیاری از استارتاپها نشست داشتیم و با خیلی از مدیران کارآفرین آنها صحبت کردیم و بویژه از ایدهها استفاده میکنیم. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تاکید کرد ما مشکلات مشترکی داریم و یکی از اولویتهای ما هم بحث اشتغال شهری است که این استارتاپها خیلی میتوانند در این حوزه به ما کمک کنند.
فرجود در ادامه گفت: سیاست دخالت حداقلی، بسیار کلیدی است. آنچه به زندگی شهروندان و مدیریت شهری برمیگردد شهرداری باید با نگاه تعامل ورود کند. غیر از شهرداری بقیه نهادها هم باید برای تسهیل موضوع ورود کنند. فرجود افزود: به عنوان مثال ما به ۴۵ استارتاپ در حوزه حمل و نقل مجوز دادیم که برخی از آنها مانند الوپیک در جذب نیرو و کاهش ترافیک بسیار موفق بودهاند.
ظرفیت بالای اشتغال و رفع مشکل بیکاری
مدیرعامل الوپیک با اشاره به ضرورت حرکت به سمت کسب و کار نوین گفت: یکی از این شرکتهای نوین در زمینه حمل و نقل قرار است در ۲۴ و ۲۵ اسفند و در مدت دو روز ۲۰ هزار نفر را دعوت به کار کند. این یعنی ظرفیت بالایی برای اشغال که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
مهدی نائبی با بیان اینکه برخی شرکتهای نوپا در حوزه حمل و نقل روزانه در تهران بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سفر را انجام میدهند گفت: این پتانسیلی است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت. کشور ما با مشکل بیکاری رو به روست و با حمایت از این استارتاپها میتوان هم به کاهش ترافیک، هم نظم شهری، حرکت به سمت شهر هوشمند، شهر سالم و اشتغال کمک کرد.
این کارآفرین توضیح داد: به عنوان مثال پیکهای موتوری پیش از این برای دریافت سفارش و تحویل آن مسیر رفت و برگشت را طی میکردند اما اکنون با ایجاد استارتاپهای جدید شما در هر نقطه تهران که باشید میتوانید یک پیک را در ۵۰ یا ۱۰۰ متری خود در اختیار بگیرید و این بسیاری از اهدافی که شهردار جدید تهران بر آن تمرکز کرده را برآورده میسازد. وی در پایان گفت: ما در شهر هوشمند به کاهش آلودگی، کاهش ترافیک، شهر سبز، حفظ محیط زیست و … نیاز داریم و برای رسیدن به این مهم لازم است ظرفیتهای مناسب را برای حضور استارتاپها در محیط شهری فراهم کنیم.