محسن ملایری از دلایل ورود و عدم ورود استارتاپ‌ها به شتابدهنده‌ها می‌گوید

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶

محسن ملایری مدیرعامل شتابدهنده آواتک در پاسخ به سوال یکی از کاربران وبسایت جوابکو، در مورد دلایل تمایل و عدم تمایل استارتاپ‌ها به شتابدهنده‌ها اینگونه پاسخ داد:

دلایل ورود به شتابدهنده‌‌ها

هر استارتاپ و کسب‌وکار نوپایی در اولین مرحله از چرخه عمر باید از «دره مرگ» عبور کند. در این مرحله ۹۰ درصد کسب‌وکارها در دنیا نابود می‌شوند. بطور کلی، کار شتابدهنده‌ها کمک به عبور سریع‌تر از این دره است، بنابراین احتمال شکست استارتاپ را کاهش می‌دهند. این کار از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:
۱. دسترسی به شبکه‌ای از مربیان و مشاوران که می‌توانند با تجربه خود در تدوین مدل کسب‌وکار و انطباق محصول بازار به تیم کارآفرین کمک کنند.
۲. دسترسی به سرمایه اولیه که می‌تواند بخشی از جریان نقدینگی منفی را تامین نماید.
۳. دسترسی به شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران که در تامین بازار و تامین نقدینگی برای مرحله رشد موثر است.

دلایل عدم ورود به شتابدهنده‌ها

برخی از مهمترین دلایل کارآفرینان برای عدم ورود به شتابدهنده:
۱. ارزشگذاری پایین کسب‌وکار: به‌نظر برخی از کارآفرینان سرمایه نقدی که توسط شتابدهنده‌ها در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد در برابر سهامی که دریافت می‌کنند کم است. در حال حاضر شتابدهنده‌های ایرانی در مرحله ابتدایی بین ۲۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نقدی را در کنار خدمات غیرنقدی در ازای ۸ تا ۲۰ درصد از سهام در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند. مثلا آواتک در ابتدای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری نقدی که در دوره شتابدهی در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌داد ۲۵ میلیون تومان بود ولی با تعریف برنامه‌های جدید اکنون تا ۱۵۰ میلیون تومان بطور نقدی در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.
۲. باور یا توهم “خودم می‌توانم: برخی از کارآفرینان (مثل کارآفرینی که یک کسب‌وکار موفق قبلا ایجاد کرده است) دسترسی به امکاناتی که شتابدهنده‌ها در اختیارشان می‌گذارند برایشان آسان است. برخی نیز باور دارند برای عبور از دره مرگ نیازی به کمک ندارند که البته گاهی این باور بدلیل عدم آشنایی دقیق کارآفرین با آنچه واقعا در شتابدهنده‌ها می‌گذرد حاصل می‌شود.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *