بررسی و ارزش‌گذاری استارتاپ‌های موفق ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶

با نسبت قیمت به سود یا P بر E حدود ۹ در گروه رایانه و تجارت الکترونیک بورس می‌توان ارزش نسبی و حدودی استارتاپ‌ها را استخراج کرد که بر این اساس اسنپ با ارزش بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در صدر استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد. به گزارش ایستنا، اسنپ امروز با ۷ میلیون کاربر فعال و ۷۰۰ هزار سفر در روز و ۱۵۰هزار راننده تحت پوشش روزانه حدود ۱.۲ میلیارد تومان فروش و حداقل ۶۰۰ میلیون تومان سود خالص دارد که با این روند سود سالانه اسنپ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که پس از کسر ۵۰ میلیارد تومان مالیات، سودخالص به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان رسید که با توجه به نسبت قیمت به سود حدود ۹ ارزش تقریبی اسنپ به حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران که قصد دارد با آمازون در خاورمیانه رقابت کند، در حالی که نسبت به اسنپ کاربر و هزینه انسانی بیشتری دارد،  حدود ۸۰ درصد خرده فروشی آنلاین کشور را در دست دارد و با حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش سالانه معادل ۱۲۰ میلیارد تومان سود خالص کسب می‌کند و ارزش تقریبی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی دارد در حالی که بامیلو به عنوان رقیب دیجی‌کالا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

کافه‌بازار با ارزشی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان هنوز تا هزار میلیاردی شدن راه درازی دارد هر چند با جهش‌های بلند در حال بالا بردن سهم خود از بازار است. پیش‌بینی می‌شود ارزش پولی کل بازار اپلیکیشن‌های تلفن همراه که در سال ۹۶ بر بستر مارکت کافه بازار مبادله خواهد شد به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برسد که نسبت به ۱۶۰ میلیارد سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است. حداقل ۳۰ درصد از این رقم معادل ۶۰ میلیارد سود کافه‌بازار است که پس از کسر مالیات ۵۰ میلیارد تومان سود خالص حاصل می‌شود و بر این اساس حداقل ارزش کافه‌بازار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.


تپسی با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومانی خود هنوز تا رسیدن به رقیب اصلی‌اش اسنپ راه درازی دارد اما پس از قیمت‌گذاری ۳۲۰ میلیارد تومانی و فروش ۲۵ درصد سهام به بانک ملی به قیمت ۸۰ میلیارد تومان رشد سریعی داشته و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش فعلی این استارتاپ است و کارپینو با ارزش حدود ۱۰۰ میلیاردی پشت سرش حرکت می‌کند.

آپارات که مدل درآمدی ناپایدارتری نسبت به سایر استارتاپ‌ها دارد، با ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان امید کمتری تا هزار میلیاردی شدن دارد. سامانه آگهی آنلاین و اپلیکیشن دیوار روزی ۵۰ میلیون تومان و ماهی ۱.۵ میلیارد و سالانه ۱۸ میلیارد تومان درامد و ماهانه ۲۵۰ میلیون هزینه و سالانه حدود ۳ میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس با کسب سود حدود ۱۵ میلیارد تومانی، ارزش دیوار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است.

آژانس مسافرتی آنلاین علی بابا که در حال حاضر ماهانه بیش از ۱۴۰ هزار بلیط با نرخ میانگین ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رساند در هر ماه حداقل ۵ تا ۹ درصد از فروش ۲۴ میلیارد تومانی خود و معادل ۱.۸ میلیارد تومان در ماه  کارمزد دریافت می‌کند که اگر سایر درآمدهای رزرو بلیط قطار و اتوبوس و درآمدهای جاباما را هم اضافه کنیم در ماه حدود ۲ میلیارد تومان و سالانه حدود ۱۸ میلیارد تومان درامد خالص دارد که پس از کسر هزینه‌های ۶ میلیارد تومانی در هر سال حدود ۱۲ میلیارد تومان سود خالص دارد و بر این اساس ارزش علی‌بابا حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ رقبای سرسختی همچون صبا ویژن، ای‌نتورک و کلیک یاب حضور دارند که حداقل ارزش هرکدام ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

در حوزه فینتک‌ها زرین پال با حدود یک میلیارد تومان تراکنش در روز حددود نیم تا یک درصد کارمزد میگیرد که حداقل روزانه ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد بر این اساس ماهانه بیش از ۳۰۰ میلون تومان و سالانه ۳.۶ میلیارد درآمد و با توجه به پرسنل ۳۰ نفری حدود یک میلیار تومان هزینه سالانه و نهایتا بیش از ۲.۵ میلیارد درامد سالانه دارد که می‌توان ارزشی برابر حداقل ۲۵ میلیارد تومان برایش در نظر گرفت.

این بخش کوچکی از داستان استارتاپ‌هایی است که از صفر آغاز شدند و هزارمیلیاردی شدند. تا یک میلیارد دلاری شدن استارتاپ‌های ایرانی، راهی نیست.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *