دکتر ستاری: باید موانع فراروی کسب‌وکارهای نوین برداشته شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بهره‌گیری از فناوری روز جهان در کسب‌وکار را زمینه‌ساز توسعه اقتصاد و تقویت اقتدار کشور خواند و گفت: باید موانع فراروی کسب‌وکارهای نوین برداشته شود.

دکتر سورنا ستاری روز شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس افزود: فراهم شدن محیط کسب‌وکار حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: اگر امروز جوانی خواست که کارآفرینی کند و نخواست که کارمند دولت باشد، باید از این موضوع استقبال کنیم و مشکلات فراروی او را رفع کنیم تا به دنبال کارمندی نباشد. در این مسیر، همه بخش‌های استان به یک شتاب‌دهنده رشد علم و فناوری تبدیل و زمینه‌ساز ایجاد شمار زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.


وی افزود: جلو جوانان را نباید بگیریم و اجازه و فرصت دهیم که نوآوری‌هایی که دارند را اجرا کنند، اگر شکست خوردند بازهم به آن‌ها فرصت و اجازه دهیم. شنیدم که در شیراز جلوی اجرای طرح تاکسی اینترنتی گرفته‌شده است، سؤال اینجاست که جلو چند تا ازاین‌گونه طرح‌ها را می‌توان گرفت، باید باور و نگاه خودمان را تغییر دهیم. بستن کسب‌وکار افتخار نیست، یک ذلت و خیانت است، به هر بهانه‌ای که وجود دارد که می‌توان مثبت به آن‌ها نگاه کرد یا منفی نگاه کرد. باید با دست یافتن به درک درست از مفاهیم کسب‌وکار جدید، مفاهیم اقتصاد آلوده به درآمد نفت را کنار بگذاریم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: باید این دانش و فناوری را به قالی‌باف و کسی که پشت‌دار قالی می‌نشیند یاد دهیم و با فناوری به وی کمک کنیم نه اینکه کارش را از او بگیریم. ما باید با استفاده از فرهنگمان بتوانیم کارآفرینی را توسعه دهیم و اقتدار اجتماعی خودمان را در دنیا بالا ببریم و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه با تکنولوژی مخلوط شود و بچه‌ها و جوانان ما که در شرکت‌های نوپا و استارت آپ ها کار می‌کنند توان این کار را دارند چراکه انگیزه و اعتمادبه‌نفس دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: در آغاز دولت تدبیر و امید، بحث تغییر جهت اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد انسان‌محور را آغاز کردیم چراکه همه ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که با فروش نفت خام به هیچ جایی نمی‌رسیم. افرادی که امروز قدرت اقتصادی هستند به‌واسطه چه چیز به اینجا رسیده‌اند، همان کشورهایی که در علم یک، دو و سه هستند همان‌ها در اقتصاد هم جایگاه‌های برتر جهان را در اختیاردارند.

ستاری اظهار کرد: در اقتصاد نفتی، منظور از اشتغال، استخدام است. بچه‌های ما با استخدام از بین می‌روند، همان افرادی که می‌توانستند خلاقیت و استعداد خود را شکوفا کنند، ازاین‌رو باید نوع اقتصاد کشور را به اقتصاد دانش‌بنیان تغییر دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون استان‌ها را زمینه‌ساز گره‌گشایی از مشکلات آن‌ها دانست و گفت: مشکلات استان داخل استان حل می‌شود، این مشکلات باید بهره‌گیری از ظرفیت جوانان باهوش و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها حل شود و برای همه آن‌ها راه‌حلی وجود دارد.

ستاری در نخستین برنامه‌های خود در شیراز نمایشگاه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس را افتتاح و در آیین بهره‌برداری از مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرکت کرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *