ماه: خرداد ۱۳۹۲

تابستان و همایش های پیش رو

هنوز یک ماه به پایان فصل بهار مانده است که خبر های خوبی از همایش ها و برنامه های مرتبط با وب و اینترنت در فضای مجازی شنیده میشود٬ از برگزاری چهارمین استارتاپ ویکند تهران٬ تا همایش استاندارد های وب٬ طراحی کاربردی و مراسم روز جهانی رسانه های اجتماعی 

خواندن ادامه‌ی خبر

کاریا، مدرسه کسب و کار های نوپا

یکی از مشکلاتی که همیشه بنیانگذاران استارتاپ ها با آن دسته و پنجه نرم می کنند، آموزش است. کارآفرین همواره در حال یادگیری است چرا که در دنیایی دست به نوآوری می زند که هر روز دستخوش تغییرات فراوان است.

خواندن ادامه‌ی خبر

آیپالس ۲۴: گپی با شایان شلیله در مورد جشنواره وب، استارت‌آپ ویکند و کارآفرین

شایان شلیله را همه می‌شناسیم فردی که کارهای جالبی را برای وب فارسی انجام داده است. جشنواره وب ایران و سایت وبنا تنها بخش کوچکی از کارهای شایان است. البته شایان هم مانند همه افراد پرتلاش و شناخته شده پر حاشیه است هر چند که در سالهای اخیر سعی کرده کمتر وارد حاشیه شود. 

خواندن ادامه‌ی خبر

دوره پنجم استارتاپ ویکند تهران برگزار میشود

وبنا – پنجمین رویداد استارتاپ ویکند تهران در تاریخ ۲۳ الی ۲۵ مرداد ماه برگزار خواهد شد. استارتاپ ویکند که یک رویداد جهانی برای ترویج فرهنگ کارآفرینی است که دروه چهارم آن ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد.

خواندن ادامه‌ی خبر

تغییراتی در معیارهای داوری استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند از سال ۲۰۱۰ تا امروز بیش از ۱۰۰۰ بار در شهر های بزرگ و کوچک سرتا سر دنیا برگزار شده است. با اینکه روند برگزاری این رویداد از ۳ سال پیش تا الان خیلی پخته تر شده، ولی دفتر مرکزی این رویداد همچنان جایی برای پیشرفت احساس میکند.

خواندن ادامه‌ی خبر

محافظت از ایده های تجاری ثبت نشده

حسین موسوی. ترس از امکان  دزدیده شدن اندیشه یا ایده ها ,طبیعی است. اما شما بدون کمک از دیگران نمی توانید تصورات خود را به واقعیت تبدیل کنید. دیر یا زود شما خواستار آن می شوید که یک کارشناس ماهر دستاوردتان را ارزیابی کند. طبیعی است که احتیاج به یک تولید کننده یا توزیع کننده دارید. اما ثبت ایده تان هزاران دلار هزینه و سال ها طول میکشد. و شما نمی توانید صبور باشید که محصولتان وارد بازار شود.

 

خوشبختانه, راه حل های خلاقانه ای وجود دارد که میتوانید بدون ثبت ایده هایتان از آن ها محافظت کنید. اینجا چهار استراتژی مقرون به صرفه وجود دارد که از ایده های کسب و کارتان در برابر دزدیده شدن محافظت میکند. 

 

تحقیق کنید قبل از آنکه بخواهید با شخص جدیدی کار کنید منحصر به فرد یا سازمان یافته شوید و برخی تحقیقات آنلاین انجام دهید. آیا انها سابقه ی خوبی دارند؟ آیا می توانید ساختاری قانونی را در مورد شیو ه های کسب و کار پیدا کنید؟ سعی کنید به همه ی آنچه که در مورد ان هاست پی ببرید. اگر دلیلی برای نگرانی پیدا کردید در مورد آن پرس و جو کنید. همانطور که همه ی ما میدانیم هر چیزی که شما به صورت آنلاین می یابید واقعی نیست. اما این نشانه خوبی نیست که احساس کنید شیوه های کارتان ناقص است حتی قبل از آنکه شروع به کار کرده باشید.

 

از این سه ابزار قانونی استفاده کنید — با کمک و نظارت یک وکیل:

 

توافقنامه ی عدم افشا (NDA) : توافقنامه ای که شخص را متعهد می کند به افشا نکردن اطلاعات. یک NDA   می تواند یک توافق دو جانبه باشد بین دو طرف قرداد که اطلاعات را در اختیار نفر سوم قرار ندهند , یا می تواند یک طرفه باشد ( وقتی که ایده های خود را با دیگران در میان میگذارید). اگر توافقتان تاریخ انقضا نداشته باشد عالی است.

 

توافق عدم رقابت : اگر شخصی را استخدام میکنید برای کمک   زن / مرد  باید نشانه هایی از عدم رقابت با شما داشته باشد. یک توافق عدم رقابت ممانعت فردی یا نهادی است از شروع یک تجارت که می تواند در فضای کاری شما رقابت یا ترسی ایجاد کند.

 

توافق استخدام همکار : اگر کسی را استخدام میکنید برای کمک  جزیی  در دستاوردتان , مطمئن شوید که , همه اصلاحات مربوط به کار را,  خودتان ساماندهی کرده اید. وهر چیزی که آنها به وجود بیاورند, ایده شخص شماست. به این روش افراد نمی توانند ادعا کنند در کشف ان سهیم بوده اند و شما می توانید حقوق خود را به عنوان یک مخترع حفظ کنید.

 

stolen_idea

اداره  حق ثبت اختراع ایالات متحده و نام های تجاری برای کمک به شما:

در آمریکا به این ترتیب است که حق ثبت اختراع تنها راهی نیست که شما بتوانید از ایده های خود محافظت کنید.

ابتدا,یک پرونده حق ثبت اختراع موقت درخواست می دهید شما می توانید این کار را آنلاین هم انجام دهید یا از یک الگو مثل سیستم  کشف یا حق اختراع یا ثبت نبوغ استفاده کنید. Uspto  ( اداره حق ثبت اختراع ایالات متحده و نام های تجاری ) تلفن هایی در دسترس قرار داده اند که اعضای آن به سوالات پاسخ میدهند و راهنمایی میکنند. داشتن یک قرار داد می تواند کمتر از صد دلار هزینه داشته باشد در حالی که حق ثبت اختراع می تواند هزاران دلار هزینه داشته باشد که بستگی به سخت بودن ایده های شما دارد. یک  درخواست حق ثبت موقت از ایده های کاری شما برای مدت بیشتر از یک سال از ایده تان  حفاظت میکند و اجازه می دهد که این برچسب روی ایده تان خورده شود که در حال ثبت است. بعد از این شما به بینش ارزشمندی از ایده هایتان دست یابید. می توانید برای یک نام تجاری درخواست دهید , به راحتی می توانید کارهایتان را انلاین انجام دهید. ارزش این هزاران دلار است که به مالکیت ایده شما کمک میکند. زیرا این نام تعریفی است بر محصول شما و داشتن یک نام تجاری بیان کننده ی ان است که فروش ایده ارتباط تنگاتنگی با  تولید شما دارد.

idea-innovation

ایجاد رابطه با رقیبان کاری: این ممکن است کمی تضاد داشته باشد ,اما برقراری روابط سودمند با بزرگترین رقبای خود یکی از بهترین راههای حفاظت از ایده هایتان است , وقتی که من کسب و کار گیتار را شروع کردم بزرگترین تولید کنندگان کارخانه ای را انتخاب کردم . آن ها انگیزه کمی برای دزدیدن ایده های کاری من داشتند چون در تجارت با من به اندازه کافی به موفقیت رسیده بودند .با کار دادن با آنها, به نظر نمی رسید که یکدیگر را تهدید میکنیم( حتی  در واقع ,در کسب کار با هم سهیم بودیم.) و به یکدیگر احترام میگذاشتیم .این نکات دزدیدن ایده های شما را سخت میکند .با هر سند حقوقی , با یک وکیل ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که دقت و حفاظت از ایده شما تضمین میشود.

منبع

خواندن ادامه‌ی خبر

تجربه استارتاپ ویکند در دومین شهر ایران

استارتاپ ویکند بیرجند

بازنشر از وبلاگ محسن ملایری

وقتی درباره دومین شهر میزبان استارتاپ ویکند در ایران حرف می زدیم، همیشه تصور من برگزاری در یکی از شهرهای اصلی کشور بود. مشهد، شیراز، اصفهان و یا تبریز!

درخواست های متعددی از سوی شرکت های مختلف برای برگزاری این رویداد در شهرهایشان ارسال شد اما هیچ کدام توسط خود درخواست کنندگان بطور جدی پیگیری نشد.

تا اینکه ایمان داوودیان، یکی از شرکت کنندگان دوره دوم استارتاپ ویکند با پیگیری مصرانه توانست با تشکیل یک تیم با انگیزه، این رویداد را به خوبی در بیرجند برگزار کند. ایمان همواره اشاره می کرد که ما استعدادهای خوبی در شهر بیرجند داریم که مایل به راه اندازی استارتاپ هستند اما آموزشی برای آن ندارند.

درسی که این اتفاق برای من داشت این بود که برگزاری استارتاپ ویکند به عنوان رویدادی موثر در ظهور استارتاپ ها در یک منطقه، تنها توسط افراد متعهد امکانپذیر است. افرادی که می خواهند بر روی وضعیت کسب و کارهای نوپای شهرشان تاثیر مثبت بگذارند و این تاثیر را در جهت منافع بلند مدت خود می بینند.

در استارتاپ ویکند بیرجند چه گذشت؟

صبح چهارشنبه، من (به عنوان ناظر رویداد) به همراه اشک فتحی و ناصر غانم زاده (مربیان تهرانی رویداد) با پروازی که در مشهد توقف داشت، به بیرجند رسیدیم. ایمان برای استقبال آمده بود و  ما به هتل کوهستانی بیرجند، که حامی رویداد بود رفتیم.

برنامه ساعت ۵ با سخنرانی نماینده دانشگاه و شهرداری آغاز شد. حدود ۴۰ نفر شرکت کننده در استارتاپ ویکند بیرجند حضور داشتند و ۱۶ ایده توسط آنها ارائه شد. نهایتا ۶ ایده بیشترین رای را آوردند و تیم تشکیل دادند.

میلرلب (ترازوی هوشبری سابق): نرم افزار آموزشی شبیه سازی بیهوشی

۳D Barber: نرم افزار انتخاب مدل موی سر

شهر دیجیتال: مشاغل و نیازمندی های IT در نقشه

استاد تضمینی: شبکه اتصال معلمان و مشاوران خصوصی به دانشجویان ارشد

هوشیاب (مدرسه ای برای همه سابق): استعداد یابی برای دبیرستانی ها

آسون رسون (چاپار سابق): خرید کتاب های مجازی و فیزیکی از طریق موبایل در اماکن عمومی

استارتاپ میلر لب

مربیان و داوران خوبی هم از جمله علی جاهدی (معاون مرکز رشد ICT خراسان رضوی)، مهدی محمدی و میلاد صفرزاده از مشهد برای هدایت شرکت کنندگان به بیرجند آمدند که در نوع خود کمک بسیار شایانی بود. با هماهنگی دانشگاه هم نمایندگان پارک فناوری خراسان جنوبی هم در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

یکی از استارتاپ های موفق محلی در شهر هم که توسط علیرضا حسینی بنیانگذاری شده «بیرجند سیتی» است و با اینکه تمرکز آن فقط در شهر بیرجند است توانسته ارزش خوبی را به مردم این منطقه عرضه نماید. شاید بعدها در مورد استارتاپ های محلی هم مطلبی را منتشر کنم.

وقتی ایده های این رویداد را با تهران مقایسه می کنیم، بسیاری از ایده ها کاملا مشابه هستند و نشان می دهد لازم است کارگاه هایی پیش از برگزاری استارتاپ ویکند در شهرها برگزار شود تا ایده پردازی های بهتری صورت پذیرد. با این حال بطور کلی شاهد چرخش (Pivot) های بسیار خوبی در استارتاپ ها بودیم و ایده های بکری همچون میلرلب (نرم افزار آموزشی شبیه سازی بیهوشی) که در حوزه پزشکی بود نیز در میان استارتاپ ها وجود داشت.

تیم های اول تا سوم را به ترتیب میلرلب، هوشیاب و آسون رسون کسب نمودند. جایزه تیم اول شامل پانصد هزار تومان از سوی شرکت نگین رایانه و چهارصد هزار تومان اعتبار تبلیغ در شبکه ای نتورک، تیم دوم سیصد هزار تومان کمک هزینه شرکت در دوره آموزشی اسکرام و دویست هزار تومان اعتبار شبکه ای نتورک و نهایتا تیم سوم یکصد هزار تومان اعتبار شبکه تبلیغات به همراه سیصد هزار تومان اعتبار هاستینگ ایران سرور به برندگن اهدا شد.

امیدوارم که امسال استارتاپ ویکند در حداقل ۵ شهر دیگر هم برگزار بشود. ساز و کار برگزاری هم در وب سایت استارتاپ ویکند ایران اطلاع رسانی شده. شاید وقتشه که تو هم گامی برای استارتاپ های شهرت برداری.

لپ تاپ ایران خودرو

این هم لپ تاپ ایران خودرو در استارتاپ ویکند بیرجند! 😉

خواندن ادامه‌ی خبر

دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی ۹ تیرماه جاری برگزار می‌شود

دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی با رویکرد «رسانه‌های اجتماعی در سازمان» همزمان با روز جهانی رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان ۹ تیرماه جاری در تالار ایوان شمس تهران برگزار می‌شود.

خواندن ادامه‌ی خبر