ماه: اسفند ۱۳۹۰

رقابت چهره های سال ۹۰ آغاز شد

رقابت چهره های سال ۹۰ آغاز شد

وبنا – نخستین مرحله جشنواره “چهره بلاگ” با عنوان “چهره۹۰″، به منظور انتخاب چهره‌های برتر وبلاگستان فارسی در سال۹۰ و سرویس‌دهنده وبلاگ و شبکه اجتماعی برتر آغاز شد. به گزارش «وبلاگ نیوز»، بر اساس اعلام وبلاگ رسمی این جشنواره، از نخستین ساعات روز پنجم اسفند، فرآیند مشارکت کاربران فضای مجازی برای ثبت پیشنهادهای خود در مرحله نخست جشنواره “چهره۹۰” آغاز شده است.

پیش از این قرار بود چهارم اسفندماه تاریخ آغاز این جشنواره باشد که دلیل این تأخیر “مشکلات فنی پیش‌بینی نشده” عنوان شده است.

کاربران تا پایان روز ۱۲اسفند مهلت دارند تا با مراجعه به سایت “چهره بلاگ” و مطالعه قوانین مرحله اول، در این جشنواره مشارکت کنند.

در مرحله نخست چه اتفاقی می‌افتد؟

در مرحله نخست “چهره۹۰″ و با مراجعه کاربر به صفحه “شرکت در جشنواره“، ایمیل معتبر مراجعه کننده درخواست می‌شود.

هر کاربر می‌تواند با وارد کردن نشانی ایمیل خود و سپس دریافت ایمیل لینک ورود به صفحه تعرفه خود، صفحه ورود پیشنهادهای خود را مشاهده کند.

در این صفحه هر کاربر می‌تواند حداقل یک وبلاگ و حداکثر ۵وبلاگ محبوب خود را برای رقابت در مرحله دوم پیشنهاد بدهد.

هم‌چنین در بخشی دیگر، هر کاربر می‌تواند یک شبکه اجتماعی محبوب و یک سرویس‌دهنده وبلاگ محبوب خود را برای رقابت در مرحله دوم پیشنهاد بدهد.

بر اساس قوانین این مرحله، وبلاگ‌های ثبت شده در مرحله نخست، برای راهیابی به مرحله دوم، بایستی ۵ شرط “داشتن عمر حداقل ۱۰ماهه”، “داشتن حداقل ۱۲نوشته در سال۹۰″، “مسدود نبودن وبلاگ”، “ثبت در یک سرویس‌دهنده وبلاگ مشخص” و “پیشنهاد شدن توسط حداقل ۵کاربر در مرحله نخست” را احراز کنند.

هم‌چنین ۱۰وبلاگی که بیش‌ترین فراوانی پیشنهاد را در مرحله نخست داشته باشند، در مرحله دوم در صف کاندیداهای چهره برتر سال در سطح ملی قرار خواهند گرفت.

دبیرخانه “چهره۹۰″ از شرکت کنندگان خواسته است تا جزییات وبلاگ پیشنهادی خود اعم از موضوع وبلاگ و استان وبلاگ را برای بالا رفتن شانس برگزیده شدن هر وبلاگ در بخش‌های موضوعی و استانی مشخص کنند.

چند عدد و رقم از “چهره۸۹″

در “چهره۸۹” ۸هزار و ۷۱۵حساب کاربری در مرحله نخست این جشنواره مشارکت کردند و ۴وبلاگ را در موضوعات فوتوبلاگ، مینیمال، پادکست و ویدئوکست انتخاب کردند.

هم‌چنین ۱۳وبلاگ‌نویس استانی به عنوان چهره‌های برتر هر استان انتخاب شدند و ۱۲وبلاگ برگزیده بر اساس آرای کاربران به مرحله دوم راه پیدا کردند.

علاوه بر این نزدیک به ۵۰ وبلاگ‌نویس در قالب یک بازی وبلاگی، انتخاب‌های خود در چهره۸۹ را به عنوان یک نوشته در وبلاگ خود منتشر کردند و ۳۰هزار IP واحد از سایت “چهره۸۹” بازدید کردند که باعث شد رتبه سایت این جشنواره در اوج برگزاری از حدود ۵میلیون، به رتبه ۴۰هزار جهانی برسد.

این در حالی است که بر اساس نوشته وبلاگ “چهره۸۹“، تنها ۶۰۰هزار ریال هزینه تبلیغات این جشنواره اعلام شده است.

خواندن ادامه‌ی خبر
فراخوان چهارمین جشنواره عکس های برتر سال ۱۳۹۰

فراخوان چهارمین جشنواره عکس های برتر سال ۱۳۹۰

وبنا – چهارمین جشنواره عکس های برتر سال ۱۳۹۰ توسط دوربین دات نت برگزار میشود. در خبر ارسالی به وبنا آمده است “به روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ می رسیم. سالی پربار برای عکاسی کشور. به همین دلیل دوربین.نت به عنوان اولین آژانس عکس خبری ایران قصد دارد با ایجاد فضایی زیبا و در خور نام عکاسان، امسال را با گنجینه ای پربار به پایان برساند. گنجینه ای از عکس های برتر‌سال کشور. تا این گنجینه بسیار گران‌بها سالیان سال به یادگار بماند.”

عکس‌های برتر جشنواره بعد از انتخاب در چندین نمایشگاه عکس روی دیوار می‌رود و در کتابی نیز منتشر خواهد شد.

علاقه مندان میتوانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر فراخوان جشنواره را از اینجا مشاهده نمایند.

خواندن ادامه‌ی خبر
چهارمین نشست پژوهشگران رسانه های اجتماعی برگزار شد

چهارمین نشست پژوهشگران رسانه های اجتماعی برگزار شد

وبنا – چهارمین نشست «پژوهشگران رسانه های اجتماعی» امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۰ با حضور اساتید، کارشناسان و پ‍ژوهشگران این حوزه برگزار شد. ابراهیم اسکندری پور، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در این نشست، سخنرانی با عنوان «شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی اینترنتی» انجام داد.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی علیرغم اینکه پدیده هستند، به عنوان جامعه نیز قابل بررسی هستند؛ اظهار داشت: در شبکه های اجتماعی اکانت ها باید به عنوان یک موجود زنده و هویت واقعی بررسی شوند.

وی با اشاره به اینکه —هر حساب کاربری یا شناسه به عنوان یک هویت مجازی مستقل به شمار می رود، خاطرنشان کرد: هر یک از نمایه های موجود در شبکه، مجموعه ای از ویژگی ها و مختصات شخصی/فردی است که می تواند به عنوان یک هویت مجازی و بدون در نظر گرفتن  فرد ایجاد کننده آن نمایه و تطابق یا عدم تطابق این ویژگی ها با وی، مورد بررسی قرار گیرد.

فایل پاورپوینت سخنرانی وی را می توانید از اینجا دانلود و در ادامه مطلب سایر مباحث مطرح شده را مشاهده کنید.

اسکندری که روش شبکه نگاری را در پایان نامه کارشناسی ارشد خود استفاده کرده است، گفت: نتنوگرافی (شبکه نگاری) اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط —رابرت کوزینتس ارایه شده که در آن —دستیابی به بینش مشارکت کنندگان و —معنا و متن ( بافت) کاربران آنلاین در شبکه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی که دو شبکه گوگل پلاس و گوگل ریدر (گودر) را به شیوه نتنوگرافی مورد پژوهش قرار داده است، در بیان نتایج خود اظهار داشت: کاربران شبکه های اجتماعی به گودر جهت گیری مثبتی نسبت به فیس بوک دارند که این جهت گیری در مقابل فیس بوک شکل گرفته است.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه با اشاره به اینکه لزومی ندارد ارتباطات دنیای واقعی در شبکه های اجتماعی بازتولید شود، افزود: بخشی از کاربران بازتعریف از شبکه های اجتماعی ارایه می دهند این در حالی است کاربران شبکه برای شبکه‌ای که کاربر آن هستند، هویت قائل اند و این هویت را به رسمیت می‌شناسند.

امیرمهرانی نویسنده وبلاگ مربی نیز در این نشست اظهار داشت: ما در شبکه های اجتماعی به دنبال به یک نقطه مشترک براساس جامعه واقعی هستیم و گودر جایی بود که تمام نمودهای دنیایی واقعی نمایان می شد.

علی اکبر اکبری تبار، نویسنده وبلاگ تحلیل شبکه اجتماعی گفت: پاسخ دادن (ریپلای) در توئیتر فارسی بیشتر رخ می دهد و به نوعی در توئیتر، فارسی زبانان با یکدیگر تعامل دارند، این در حالی است که سایر کاربران غیر فارسی توئیتر چنین استفاده ای بسیار کم دارند.

میلاد اسلامی زاده نیز در این نشست با بیان اینکه آدم ها در  گودر بسیار زیاد بی پروا بودند اظهار داشت: عدم آگاهی افراد نسبت به سطح بندی روابط در شبکه های اجتماعی یکی از بحث های اساسی این شبکه هاست.

لیلا موسوی نصب، کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز در این نشست بیان کرد:  بازتولید دنیای واقعی در شبکه های اجتماعی یک نوعی از روابط جدید در این شبکه ها ایجاد می کند.

پویا رجامندی، مدیر شبکه اجتماعی وبز نیز خاطرنشان کرد: هرچقدر تنظیمات حریم خصوصی (privacy) در شبکه اجتماعی بیشتر باشد رفتارها واقعی تر می شود

گفتنی است در این نشست، دکتر منصور ساعی، مصطفی لامعی، پدرام الوندی، شایان شلیله، اسما کروبی و غیره حضور و در بحث ها شرکت فعال داشتند.

خواندن ادامه‌ی خبر
نابسامانی نرخ ارز و تاثیر منفی آن بر میزبانی وب ایران

نابسامانی نرخ ارز و تاثیر منفی آن بر میزبانی وب ایران

وبنا – علیرضا شیرازی – در هفته های گذشته شاهد افزایش نرخ دلار تا دو هزار تومان نیز بوده ایم و راهکارهای اعلام شده بانک مرکزی و دولت نیز تاکنون نتوانسته نابسامانی نرخ دلار را کنترل کند. تک نرخی شدن ارز جز اینکه قیمت دلار دولتی را افزایش داد عملا  برای افرادی که نیاز به ارز برای کارهای به غیر از مسافرت و واردات رسمی داشته اند تاثیری نداشته است. شرکتها و افرادی که در زمینه میزبانی وب فعال هستند یا مدیران سایتهایی که خود مستقلا سرور اجاره کرده اند برای پرداخت اجاره سرورهای خود در دیتاسنترهای خارجی یا لایسنس نرم افزارهای مورد استفاده  چاره ای جز خرید ارز از بازار آزاد ندارند و با نرخ کنونی ارز آنها با افزایش دو برابری هزینه های خود مواجه هستند. این در حالیست که درآمدهای ریالی (به دلیل قرادادهای سالیانه هاستیگ یا درآمد تبلیغات و…) افزایش چندانی نداشته است. این نابسامانی نرخ ارز در کنار تحریم سیستم بانکی هزینه انتقال ارز و یا شارژ کارتهای اعتباری را نیز افزایش داده است. 

احتمالا برخی خواهند گفت که میزبانی وب در داخل کشور راهکاری برای حل مشکل اشاره شده است اما حقیقت آن است که حتی با نرخ کنونی ارز هم هزینه اجاره سرور در خارج از کشور ارزانتر از داخل کشور است. هزینه پهنای باند در ایران ده ها برابر پهنای باند در دیتاسنترهای خارج از کشور است و حتی هزینه پهنای باند در اینترانت داخلی کشور (ترافیک تبادل شده بین سرور و کاربری در ایران) نیز بیش از ده برابر  پهنای باند با کیفیت با اینترنت در یک دیتاسنتر خارجی دارد. 
به جز سرورهایی که با مشخصات متوسط و ترافیکی متوسط که در برخی دیتاسنترهای ایرانی با قیمت متعادل (هرچند بالاتر از نمونه خارجی) ارائه می شود تهیه پهنای باند کمی بالاتر یا سخت افزاری قوی تر هزینه های تهیه سرورهای اختصاصی را بصورت قابل توجهی بالا می برد. در بسیاری از دیتاسنترهای ایران تنها اجاره فضا برای قرار دادن سروری که توسط مشتری خریداری شده از اجاره سرور (بدون آنکه نیازی به خریداری سخت افزار و نرم افزار باشد) در دیتاسنتر خارجی بیشتر است.
همچنین سخت افزار سرورها نیز از خارج وارده شده و با توجه به واسطه ها و ورود محدود قیمت بالاتری به نسبت خرید یا اجاره در خارج از کشور دارند.هزینه های لایسنس و خرید نرم افزار نیز تفاوتی با خارج از کشور نداشته و وابسته به نرخ ارز آزاد است.

 

نابسامانی قیمت ارز، ناامیدی از کنترل دولت بر نرخ ارز و احتمال افزایش آتی نرخ دلار تهدیدی جدی برای بازار میزبانی وب در ایران بوده و کار را برای سایتهای بزرگ ایرانی نیز سخت تر کرده است.

خواندن ادامه‌ی خبر
شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی بررسی می شود‎

شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی بررسی می شود‎

وبنا – نشست بهمن ماه «پژوهشگران رسانه های اجتماعی» با واکاوی مفهومی شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی یکشنبه ۳۰ بهمن ماه جاری با حضور اساتید، کارشناسان و پ‍ژوهشگران برگزار می شود. سخنران این نشست، ابراهیم اسکندری پور، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه است که در پژوهش خود گوگل ریدر و گوگل پلاس را مورد بررسی قرار داده است.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس socialmedia.ir مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر