ماه: دی ۱۳۸۹

فراخوان پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور

فراخوان پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور

وبنا – اولین فراخوان عمومی پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور برای عضویت در بانک فروشگاه های اینترنتی و مراکز کسب و تجارت الکترونیک و اینترنتی کشور آغاز شد.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.oshna.ir مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
پرشین گیگ و هندوانه شب یلدا

پرشین گیگ و هندوانه شب یلدا

وبنا – پرشین گیگ در حالی که ششمین شب یلدای عمر را پشت سر می‌گذارد، راه اندازی مجموعه خدماتی را با عنوان سرویس‌های هندوانه‌ای در دستور کار قرار داده است.

امیرحسین راهنمایی مدیر اجرایی پرشین گیگ با نزدیک شدن به شب یلدا از همه کاربران پرشین گیگ که در ۲ ماه اخیر با صبر و شکیبایی خود فرصتی را برای شروع روند بهینه‌سازی سیستم موجود فراهم آوردند صمیمانه تشکر کرد و به نمایندگی از تیم پرشین گیگ مژده داد که به مناسبت شب یلدا برخی از سرویس‌های بهینه شده و جدید پرشین گیگ راه‌اندازی خواهد شد. راهنمایی در تشریح ویژگی‌های سرویس هندوانه‌ای افزود: “فکر می‌کنم حالا که کمتر از یک ماه به سالگرد تولد پی جی باقی مانده، فرصت خوبی است که به کاربران وفادار و دیرآشنای پی.جی خدماتی درخور شأن آنها هدیه‌ دهیم. با راه‌اندازی این سرویس‌ها، سقف حجم آپلود فایل از ۱۵ مگابایت به ۵۰ مگابایت افزایش یافته و محدودیت پهنای باند فعلی کاربران نیز حذف خواهد شد!”

وی همچنین افزود : در ماه آینده همزمان با ششمین سالگرد تولد پرشین‌گیگ، سرویس دانلود جدید با امکانات منحصر به فرد که مطمئناً انتظار چند ساله کاربران فضای وب فارسی بوده است بصورت نهایی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر اجرایی پرشین گیگ در ادامه به راه‌اندازی آزمایشی بخش ویژه تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: بخش ویژه تبلیغات بنا دارد تا در مناسبت‌های مختلف به ارائه بسته‌های تبلیغاتی با تخفیف‌های بالای ۲۰% در بازه زمانی مشخص بپردازد که این بخش نیز برای نخستین بار از روز ۲۹ آذر به مدت ۴۸ ساعت، تا پایان روز ۱ دی‌ماه به ارائه خدمات به مناسبت شب یلدا می‌پردازد. در این سیستم، انتخاب زیر کلاس‌های تبلیغاتی، پرداخت هزینه و ارسال فایل مربوط به آگهی‌ها به صورت آنلاین امکان پذیر خواهد بود.

در پایان، راهنمایی به هدف اصلی و اولیه تاسیس پرشین‌گیگ اشاره کرد و گفت: پرشین گیگ ادای دینی است به کاربران فارسی‌زبان وب. اعضای تیم پی.جی همواره ارتقای سطح کیفی وب فارسی را آرزوی دیرینه خود می‌دانند و با این هدف، شعار “فارسی کلیک کن!” را برای هفتمین سال کار خود برگزیده اند و امیدواریم که با همکاری دیگر سرویس‌دهنده‌ها در حوزه‌ وب فارسی شاهد شکوفایی بیش از پیش در این عرصه باشیم.

خواندن ادامه‌ی خبر
تمدید مهلت شرکت در رقابتهای بین المللی نرم افزارها و سایتها

تمدید مهلت شرکت در رقابتهای بین المللی نرم افزارها و سایتها

وبنا – با توجه به تعطیلات اخیر و درخواست های رسیده به دبیرخانه WSA ایران، هماهنگی هایی با دبیرخانه جشنواره جهانی انجام شد تا مهلت شرکت آثار ایرانی در رقابتها تا پایان دیماه تمدید شود. 

احسان ریاضی اصفهانی دبیر همایش و رقابتهای دستاوردهای رایانه‌ای ایران (مقدماتی UN WSIS Award 2011) با بیان این مطلب افزود: آثار رایانه ای اعم از سایتها و نرم افزارها می توانند در شاخه های گوناگون این رقابتها شرکت کنند که در هر شاخه بین المللی ضمن معرفی برترین آثار، یک اثر برگزیده به عنوان نماینده ایران به رقابتهای جهانی ارسال می گردد تا با نمایندگان ۱۷۰ کشور جهان رقابت کنند.

مهندس ریاضی ادامه داد: جشنواره جهانی WSA زیر نظر سازمان ملل متحد و اتحادیه جهانی مخابرات برگزار می‌شود که در دوره های گذشته حضور ایران در رقابتهای دستاوردهای رایانه‌ای جهان تا کنون سه اثر از ایران در میان آثار برتر جهان قرار گرفته است.

ایشان در پایان ضمن دعوت از تمام تولید کنندگان و صاحبان آثار رایانه ای و اینترنتی به ویژه شرکتها و سازمانها جهت حضور در این رقابتها اظهار امیدواری کرد که چهارمین حضور ایران در رقابتهای جهانی UN WSIS Award با موفقیت گسترده دستاوردهای رایانه‌ای کشور و نمایش توانمندیهای ایران اسلامی همراه باشد.

ریاضی اظهار داشت: بخش بین المللی رقابتها دارای هشت شاخه است که شامل دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، محصولات فرهنگی الکترونیک، سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت الکترونیک، ارایه الکترونیکی علوم و زیرساخت‌های الکترونیکی است. شاخه داخلی پورتالهای خدمات و اطلاع رسانی نهمین شاخه بوده و دستاوردهای رایانه‌ای دانشجویی شاخه دهم را تشکیل می‌دهند.

برای حضور در این دوره رقابتها، اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با دریافت فرم از سایت www.IranWSA.ir و مطالعه شرایط شرکت در این رقابتها حداکثر تا پایان دی ماه اقدام فرمایند. همچنین تلفن ۸۸۰۰۷۴۲۹ به امر مشاوره ارسال کنندگان آثار اختصاص داده شده است.

خواندن ادامه‌ی خبر
فتوای آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله صانعی درباره سرقت خبری

فتوای آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله صانعی درباره سرقت خبری

وبنا – محمدرضا نسب عبداللهی –  آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه ساکن قم در پاسخ‌هایی جداگانه به سایت نیوزبان درباره «سرقت خبری و انتشار تولیدات رسانه‌ها بدون ذکر منبع»، آن را جایز ندانسته و حرام اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، کپی‌برداری بدون اجازه را جایز ندانسته و اعلام کرده است: « به طور کلی در کپى و استفاده و خرید و فروش هر اثرى بنابر احتیاط واجب، رعایت حقوق صاحبان آن اثر، از طریق کسب اجازه لازم است و از استفاده و کپی‌برداری بنابر احتیاط خودداری کنید، مگر اینکه بدانید که از فرد یا شرکتی است که کپی برداشتن را اجازه داده‌اند.»

همچنین آیت‌الله یوسف صانعی، کپی آثار دیگران را «حرام» دانسته و اعلام کرده است: «اقدام به تکثیر آثار دیگران که مورد منع آن‌هاست، حرام و غیرجایز است و چگونه امر ارزشداری که عرفاً مربوط به دیگران است و مال آن‌ها حساب می شود، تصرف در آنها بدون جلب رضایت صاحبان آن‌ها مباح باشد؟ و فرقی بین عین خارجی و یا منفعت و یا اثر نیست؛ چون همه و همه آن‌ها از نظر عرف و عقلا، مال مرتبط به دیگران و امر با ارزش و مضاف به آن‌هاست. پس جواز تصرف، منوط به طیب نفس و رضایت صاحبان آن‌هاست.»

١۴ آذر جاری نیز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتای «مرکز خبر حوزه»، درباره سرقت خبری گفته بود: «اخبار اختصاصی که با زحمت تهیه می‌شود، حق آن برای تهیه کننده محفوظ است و بدون رضایت آن‌ها نمی‌توان از آن استفاده کرد و آن‌ها که استفاده کرده‌اند باید حق صاحبان آن را بدهند و یا حلیت بطلبند.»

منبع : نیوزبان

خواندن ادامه‌ی خبر
سایت لورم ایپسوم به زبان فارسی راه اندازی شد

سایت لورم ایپسوم به زبان فارسی راه اندازی شد

وبنا – معمولا طراحان همیشه با این مشکل روبرو هستند که در طرح خود چه متنی را قرار دهند تا ساختار آن را به مشتری نشان دهند، چون همیشه متن از ابتدای کار آماده نیست و وظیفه نوشتن متن به عهده طراحان نیست. بدین منظور طراحان از متون ساختگی و بی معنی استفاده می کنند که به Lorem Ipsum مشهور هستند و معنی ندارند و وظیفه آن تنها پر کردن مکان خالی متون است تا ظاهر آن حفظ شود.

این سرویس به زبان انگلیسی زیاد وجود دارد اما به زبان فارسی کمتر دیده شده است، من یک مینی سایت یک صفحه ای طراحی کردم تا این امکان برای طراحان ایرانی به زبان فارسی فراهم شود.

خواندن ادامه‌ی خبر
سمپادیا بهترین سایت مدرسه ایران در جشنواره وب

سمپادیا بهترین سایت مدرسه ایران در جشنواره وب

وبنا – صادق جم – سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) شامل مجموعه‌ای از مدارسی است که دانش‌آموختگان بااستعداد و نخبه‌ای را پرورش می‌دهد. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این مدارس، جامعه‌ی اینترنتی با نام «سمپادیا» راه‌اندازی کرده‌اند که بصورت داوطلبانه توسط اعضای آن اداره می‌شود. این جامعه مجازی شامل بخش‌های مختلفی است:

گروه‌نوشت فارسیوبلاگ گروهی اعضای سمپادیا می‌باشد. در این وبلاگ، از مطالب درسی گرفته تا پادکست و خبرهای گوناگون و خاطرات اعضا منتشر می‌شوند.

تالار گفتگو: مثل همه فروم‌های دیگر، تالار گفت‌وگوی سمپادیا هم به موضوعات مختلفی تقسیم بندی شده است و اعضا ضمن پرسیدن سوالات خود، می‌توانند جواب را از افراد مطلع بشنوند. علاوه بر موضوعات درسی، بحث‌های ورزشی، سرگرمی و حتی خرید و فروش نیز در این تالار برپا است!

نشریه: نشریه سمپادیا، نشریه‌ای است که توسط عده‌ای از دانش آموزان و دانش آموختگان سمپاد منتشر می شود و توسط رابطین در برخی از شهرستان‌ها هم توزیع می‌شود. این نشریه به صورت یک صفحه A4 دو طرفه، منتشر می‌شود و حاوی مطالب متنوع بدون موضوع بندی مشخص است. نسخه‌ی الکترونیکی این نشریه در سایت سپمادیا نیز قابل دسترس است.

از امکانات دیگر سایت سمپادیا، فید یا خوراک بخش‌های مختلف سایت، خبرنامه و شبکه اجتماعی اعضا می‌باشد که از طریق سایت قابل دسترس هستند.

قابل ذکر است که سمپادیا در دومین جشنواره وب ایران، با نظر هیأت داوران به عنوان بهترین سایت مدرسه کشور  انتخاب شده است. امید است که در آینده شاهد ورود سایر مدارس ایران نیز به صحنه وب باشیم.

منبع : بلاگ نوشت

 

حامیان سومین جشنواره وب سایت های ایران

OLC Styles IranPHP iClub Jahan Data JavanRayaneh DiGiKala friendfa albasco kaspid rapidworld narbella locopoc arta hostiran

خواندن ادامه‌ی خبر
مدیریت استراتژیک، حلقه‌ی گم شده‌ی وب در ایران

مدیریت استراتژیک، حلقه‌ی گم شده‌ی وب در ایران

وبنا – محمد رشیدی – همه روزه شاهد افتتاح وبسایتهای زیادی هستیم. وبسایتهایی برگرفته از بودجه های کلان و یا حتی یک علاقه ی شخصی! اما در این میان، به ندرت شاهد پیدایش یک وبسایت موفق هستیم. حتی گاهی اوقات بهترین ایده ها هم با شکست مواجه میشوند. ایده هایی که گمان میرفت به قله های وب برسند. 

شکست یک وبسایت، میتواند برگرفته از عوامل داخلی و خارجی بسیار متنوعی باشد. اما نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیت، مدیریت است.

وبسایتی میتواند موفق باشد که مدیر لایقی داشته باشد. هرچند زیرساخت هم نقشی اساسی را ایفا میکند، اما اگر شما بهترین سرورها، بهترین برنامه نویسها و … را داشته باشید، ولی در مقابل از وجود یک مدیر باکفایت بی بهره باشید، صراحتا میتوان گفت که هرآنچه دارید، به هیچ دردی نخواهد خورد و شما به زودی با شکست مواجه خواهید شد! به قولی “دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد!”.

یک وبسایت موفق باید در دو بعد بسیار مهم مدیریت شود.
مدیریت عملیاتی
مدیریت استراتژیک

۱. مدیریت عملیاتی

مدیر عملیاتی را میتوانیم به ناخدای کشتی تشبیه کنیم که کار اصلی او، هدایت کشتی در زمان حال است. وی با توجه به نقشه ای که تدوین شده است، مسیر را طی میکند تا در زمانهای ازپیش تعیین شده، به نقاط مورد نظر برسد.
مدیر عملیاتی، تیمهای برنامه نویسی، گرافیست ها، سرورها و سایر تیم ها را مدیریت میکند تا بتواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. وی در زمان حال زندگی و فعالیت میکند. تفکری درون محور دارد. نگاهش به درون سازمان وبسایت است.
حال اگر پروژه به چالش برخورد کند، او باید چاره اندیشی کرده و مدیریت بحران کند تا بتواند وبسایت را از بحران فعلی خارج نماید. اما این روند بسیار خطرناک بوده و گاها پروژه (وبسایت) در طوفان موجود غرق شده و به شکست منتهی میگردد.

به نظر شما، آیا یک مدیر عملیاتی، میتواند در مواجحه با بحران، زیر فشار و استرس، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند؟ آیا میتواند در عین حال که وبسایت از بحران و آسیب خارج میشود، آن را به مسیری وارد کند که سرشار از سود و منفعت باشد؟

هرچند وبسایت از ایده و طرح فوق‌العاده ای برخوردار باشد، اما میبینیم که شکنندگی بسیار محسوسی وجود دارد که میتواند وب سایت را به بن‌بست برساند. پس به این نتیجه میرسیم که مدیریت عملیاتی، لازمه‌ی یک وب سایت است، اما برای موفقیت آن کافی نیست.

۲. مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک، برخلاف مدیریت عملیاتی، نگاهش به بیرون از سازمان است و در زمان آینده زندگی میکند. تفکری بیرون محور داشته و نقاط حساس را پیشبینی و برای جلوگیری از بروز و یا حتی برخرود با آن چاره اندیشی میکند.
در مثال کشتی که در بالا اشاره شد، مدیر استراتژیک، نقش دیدبانی را در کشتی ایفا میکند که با دوربین خود، دوردستها را نظاره میکند و اطلاعاتی را در اختیار ناخدای کشتی قرار میدهد که کشتی با بحران روبرو نشود.

همیشه عوامل بیرونی، تأثیرات بسیار حساسی در سازمان وبسایت دارند. به عنوان مثال وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی جامعه و یا حتی خود اجتماع! میزان تأثیرات هر عاملی، در وبسایتهای مختلف، متنوع است.

همیشه بررسی عوامل بیرونی موجب پیشبینی چالش و محدودیت نمیشود؛ بلکه در بسیاری از موارد، با ذکاوت و هوشیاری تیم مدیریت استراتژیک، فرصت هایی به دست میآید که وبسایت ما را با رشدی غیرقابل باور روبرو میکند.

نکته ی بسیار ظریفی وجود دارد و آن، تاریخ انقضای استراتژی های سازمان وبسایت است. ممکن است یک استراتژی، با شرایط فعلی بسیار مناسب و سودمند باشد، ولی در اینده ای نه چندان دور، با تغییر شرایط جامعه، نه تنها سودی حاصل وبسایت نشود، بلکه آن را دچار ضرر و زیان هم کند!

مدیریت استراتژیک، همیشه جلوتر از سازمان حرکت میکند و شرایط بیرونی سازمان را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل دوره ای قرار میدهد. استراتژی های فعلی را بررسی میکند و نقشه راه را طوری تبیین میکند که وبسایت بهترین روند را در مسیر توسعه، طی نماید.

پیوندهای بسیار عمیقی بین دو بعد مدیریتی مورد بحث وجود دارد. ناخدای کشتی همان مدیریت عملیاتیست که اطلاعات لازم را از دیدبان یا همان مدیریت استراتژیک دریافت کرده و مسیر را به درستی طی میکند. پس میتوان گفت که این دو بعد، مکمل هم هستند و وجود ایندو در کنار هم، میتواند وبسایت را با استفاده از یک رویکرد استراتژیک مناسب، به موفقیت نزدیک کند.

در صورت استقبال خوانندگان محترم، در دست نوشته های آتی، این بحث را به طور جدی و تخصصی پیگیری خواهیم نمود.

شما نقش مدیریت استراتژیک را در وضعیت فعلی وب ایران تا چه حد ضروری میدانید؟ آیا وقت آن نشده است که با نگاهی متفاوت، در فضای سایبر حضور به هم رسانیم؟z

خواندن ادامه‌ی خبر
ایفایندر سوپرمارکت سرویس های اینترنتی

ایفایندر سوپرمارکت سرویس های اینترنتی

وبنا – فروشگاه اینترنتی ایفایندر راه اندازی شد. ایفایندر یک سوپرمارکت انلاین است که سرویس ها و خدمات اینترنتی سایت ها در آن ارائه می شود. در ایفایندر محصولات فیزیکی به فروش نمیرسد اما کاربران می توانند خدمات و سرویس ها آنلاین را با قیمتی پایین تر در ایفایندر خریداری کنند.

لایسنس نرم افزار، اشتراک فایل هاستینگ ها، حق عضویت سایت ها، خدمات کارت شارژ برخی از گروه های محصول در ایفایندر می باشد.

برای مشاهده سایت می توانید به آدرس www.efinder.ir مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
شناسنامه‌دار کردن فضاهای مجازی؛ از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور

شناسنامه‌دار کردن فضاهای مجازی؛ از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور

وبنا – رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شناسنامه دار کردن محصولات و فضاهای مجازی از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در نشست آشنایی با اهمیت فضاهای دیجیتالی و مجازی در تبریز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت فرهنگ و لزوم فراهم کردن بستر مناسب برای تولید انبوه محصولات فرهنگی تاثیرگذار، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیجیتال فعالیت‌های متعددی را در جهت آشنا کردن مردم با ابعاد این فضا و حمایت و ساماندهی فضاهای دیجیتالی انجام می‌دهد.

زارع پور افزود: استفاده بهینه از فضاهای دیجیتالی متناسب در بسط و گسترش مولفه‌های فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با کمترین امکانات و تجهیزات و ایجاد فضاهای مجازی می‌توان فعالیت‌های گسترده فرهنگی انجام داد و این امر نظارت بیشتر و دقیق‌تر به فضاهای مجازی را می‌طلبد.

وی افزود: نظام‌مند شدن فعالیت‌های مجازی موجب عرضه محصولات با محتوای مناسب می شود.

خواندن ادامه‌ی خبر
تب ایجاد «شبکه اجتماعی» مجازی در ایران

تب ایجاد «شبکه اجتماعی» مجازی در ایران

وبنا – به نقل از وبلاگ نیوز – شبکه اجتماعی مجازی ایجاد کنیم یا سوار موج آن شویم؟ این سوال چند وقتی است که در سازمان های دولتی و خصوصی ایران به وجود آمده و برای پاسخ به آن تاکنون نشست های تخصصی درباره شبکه های اجتماعی توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شده اما آیا به واقع این نشست ها توانسته است به این سوال پاسخ دهد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید چندگام به عقب برگردیم و بررسی کنیم که آیا تاکنون شبکه اجتماعی تجاری – سازمانی همانند لینک دین در ایران شکل گرفته است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت، در حال حاضر شبکه اجتماعی تجاری – سازمانی بومی در ایران شکل نگرفته است.. بررسی این سوال ها نیز خالی از لطف نیست که آیا تمام کشورهای دنیا شبکه اجتماعی بومی دارند؟

آیا دسترسی به امپراطوری های شبکه های اجتماعی دنیا مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب در اکثر کشورها وجود ندارد؟ به راستی آیا نیاز داخلی برای ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد؟ آیا باید منتظر حرکت ملی برای ایجاد یک شبکه اجتماعی بومی و سراسری بود؟ سوال های از این دست باعث شده تاکنون حرکت موفق و پایداری در این زمینه انجام نشود.

به راستی چه چیزی باعث شده است که چنین سوال های در حوزه شبکه اجتماعی شکل بگیرد؟ آنچه که مسلم است، شبکه های اجتماعی مجازی امروز به عنوان سردمدار اینترنت و وب به شمار می روند، شبکه هایی که ساختار شبکه ای آنها باعث توسعه و رشد آنها شده و شرکت ها و دولت های دنیا در جهت منافع شخصی یا تجاری – سازمانی از اطلاعات این شبکه ها استفاده می کنند.

در حالی اطلاعات یا به عبارتی محتوای شبکه های اجتماعی توسط کاربران ایجاد می شود، به بیانی دیگر، کاربران تولیید کننده محتوا هسته اصلی شبکه های اجتماعی محسوب می شوند و همیشه این سوال از سوی دولتمردان، سازمان ها و شرکت ها مطرح شده است که چطور می توان فعالیت های شبکه های اجتماعی را منطبق بر اهداف سازمانی کرد؟ به بیانی دیگر چگونه می توان کاربران شبکه های اجتماعی را درگیر فعالیت های سازمانی کرد؟ آیا می توان با توجه به اینکه امروز فیس بوک، توییتر و غیره تواسنته اند مخاطبان زیادی را درگیر کنند، سازمان ما نیز می تواند مخاطبان زیادی را درگیر کند؟

اما از منظر فنی ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی چندان پیچیده و طاقت فرسا نیست، زیرا با توجه به نمونه های خارجی موفق می توان نسخه بومی آنها را تهیه کرد. اما آیا تنها ایجاد و عرضه یک شبکه اجتماعی مجازی می تواند اعتماد مخاطبان یا همان کاربران را جذب کند؟ مسلم است که به راحتی نمی توان مباحث تئوری پشت این شبکه ها را نادیده گرفت!

به هر حال برای ایجاد شبکه اجتماعی بومی باید چند نکته اساسی را مد نظر قرار دهیم:

۱- در مرحله اول باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که هدف ما از ایجاد شبکه های اجتماعی چیست؟ این سوال پایه طراحی و پیاده سازی شبکه اجتماعی در وب است. شما نباید انتظار داشته باشید که شبکه اجتماعی ایجاد کنید و به راحتی بتوانید آن را منطبق بر اهداف سازمانی کنید. شاید در آینده این شبکه ها اهداف شما را پوشش دهد اما نمی توان بدون در نظر گرفتن اهدافی ثابت و پایدار دست به ایجاد شبکه های اجتماعی زد.

۲- مخاطب شناسی دومین مرحله یا مهمترین بخش در جریان ایجاد شبکه های اجتماعی است. به بیانی دیگر شما باید بدانید که برای چه کسانی شبکه اجتماعی ایجاد می کنید؟ آیا آنها هم اکنون قدرت دسترسی آنلاین را دارند؟ پهنای باند دسترسی آنها چقدر است؟ آیا شبکه های اجتماعی شما نیاز سازمانی آنها را برطرف می کند؟

۳- طراحی استراتژی اولیه شبکه اجتماعی سومین مرحله است. نکته اساسی در این مرحله این است که نقش واقعی استراژی سازمانی، تنظیم سازمان است. یعنی شما به عنوان یک استراتژیست باید یک چارچوب کلی برای فعالیت ها مشخص کنید. به عنوان مثال شما باید مشخص کنید که تبلیغات سنتی هم اکنون تاثیرات بیشتر بر مخاطب سازمانی شما دارد یا تبلیغات آنلاین؟ تدوین استراتژی شبکه اجتماعی نیازمند طراحی اهداف و مخاطب شناسی آشکار است. به عبارتی دیگر مهم این است که شما بین آنچه که انجام می دهید، آنچه که می خواهید انجام دهید و آنچه که مخاطبان از شما انتظار دارند؛ اتصالی برقرار کنید. قاعدتا این مرحله بعد از تحقق مراحل قبلی انجام پذیر است.

۴- نکته دیگری که باید همیشه به آن توجه داشت این است که اعتماد کاربران ایرانی به فضای مجازی بسیار پایین است حال اگر پشت یک اجتماع آنلاین (شبکه اجتماعی) یک سازمان دولتی باشد قاعدتا درجه اعتماد کاربران پایین تر می آید. به نظر می رسد فعالیت شبکه های اجتماعی توسط شرکت های خصوصی یا انجمن های مدنی بهترین رویکرد برای ایجاد این شبکه ها باشد.

۵- نکته اساسی دیگر این است که ایجاد، توسعه و نگه داری شبکه های اجتماعی باید مستقیما زیر نظر واحد روابط عمومی سازمان باشد زیرا جذب مخاطب از کانال های گوناگون از وظایف اصلی روابط عمومی ها به شمار می رود. روابط عمومی است که باعث ایجاد اعتماد در مخاطب می شود، روابط عمومی است که قدرت نفوذ در مخاطب را دارد و قدرت تطابق اهداف سازمانی را با شبکه های اجتماعی از منظر ارتباطی دارد. زیرا روابط عمومی واحدی است که منافع سازمان را در کنار منافع مخاطب درک می کند و این پیش نیاز توسعه شبکه های اجتماعی است.

با تمام این تفاسیر، ایجاد و راه اندازی شبکه های اجتماعی مجازی نیازمند مخاطب شناسی دقیق است و اگر مخاطب شناسی و استراتژی دقیقی برای جذب کاربران وجود نداشته باشد، قاعدتا در این زمینه موفق نخواهیم بود و اینجاست که این ضرب المثل مصداق پیدا می کند،” آن‌قدر سمن هست، که یاسمن توش گم است” زیرا شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر در جذب اعتماد کاربران قدرت بی نظیری دارند و روز به روز استراتژی جدیدی را اتخاذ می کنند اما کیوزون(QQ.com) شبکه اجتماعی بومی چین به عنوان نهمین وب سایت پربازدیدکننده جهان نشان داده است که فضا همچنان برای عرض اندام در این عرصه وجود دارد.

خواندن ادامه‌ی خبر
جشن بزرگ عکس آنلاین ۹ آذر در تالار ایوان شمس

جشن بزرگ عکس آنلاین ۹ آذر در تالار ایوان شمس

وبنا – جشن بزرگ سایت عکس آنلاین سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ در تالار حرکت (ایوان شمس) برگزار می شود. در این گردهمایی بزرگ که به مناسبت اولین سالگرد تاسیس سایت عکس آنلاین بعنوان یک رسانه تخصصی عکاسی برگزار خواهد شد، عکاسان، پیشکسوتان، مولفین و مترجمین تخصصی عکاسی، مدیران مجلات و رسانه های عکاسی، مدیران شرکتهای بازرگانی، علاقه مندان عکاسی و … گردهم خواهند آمد تا اولین سالگرد تاسیس سایت عکس آنلاین را جشن بگیرند.

همچنین در این مراسم، اولین دوره جایزه عکاسی مستند با نام “جایزه شید” به یک عکاس فعال و تاثیرگزار در حوزه عکاسی مستند اجتماعی اعطا خواهد شد و از عکاسان فعال در این حوزه تقدیر خواهد شد.

جایزه شید یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که سالانه به یک عکاس فعال در حوزه عکاسی مستند اجتماعی اعطا می‌شود.

این جایزه هر سال توسط سایت عکس آنلاین برپا می‌گردد و شامل تندیس شید، اوح تقدیر و جایزه نقدی است که از امسال در جشن سالگرد تاسیس سایت عکس آنلاین به یک عکاس فعال و تاثیر گذار در عکاسی مستند اجتماعی اعطا خواهد شد.

در هر دوره جایزه شید تلاش می‌شود تا تمامی آثار مستند اجتماعی که طی یک سال گذشته در یک رسانه معتبر و شناخته شده منتشر شده‌اند (اعم از خبرگزاری، روزنامه، کتاب و مجلات، نمایشگاه عکس و …) مورد بررسی هیات داوران قرار بگیرد. با اینحال خود عکاسان نیز می‌توانند از طریق این فرم (http://www.sheedaward.com/?page_id=1176) مجموعه‌ها و گزارشهای مستند اجتماعی را که شایسته بررسی توسط هیات داوران می‌دانند به هیات داوران معرفی کنند.

چهار عکاس ایرانی و یک عکاس از ایالات متحده آمریکا اعضای هیات داوری جایزه شید ۲۰۱۰ را تشکیل می‌دهند.

عماد کاشی، جهانگیر رزمی، کامران جبرئیلی، کاوه کاظمی و پیمان هوشمند زاده داورانی هستند که با بررسی مجموعه فعالیتهای عکاسان ایرانی در سال ۲۰۱۰ جایزه مستقل عکاسی مستند اجتماعی ایران را به یک عکاس اعطا خواهند کرد. جشن عکس آنلاین با حمایت شرکت نورنگار، تعمیرگاه مرکزی دوربین و گارانتی ایده‌آل برپا می‌شود.

برای مشاهده سایت به آدرس http://aksonline.ir/fa مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر