ماه: دی ۱۳۸۹

سیستم آموزش از طریق پیام کوتاه Plearn راه اندازی گردید

سیستم آموزش از طریق پیام کوتاه Plearn راه اندازی گردید

وبنا – سیستم آموزش از طریق پیام کوتاه راه اندازی گردید ، این سیستم که با نام Plearn فعالیت خود را آغاز کرده است در نظر دارد آموزش های متعددی را در قالب دوره های آموزشی از طریق پیام کوتاه برگزار نماید ، PLearn مخفف عبارت Payamak Learn می باشد و در ابتدا این آموزش های خود را با برگزاری دوره لغات و اصطلاحات تخصصی مدیریت آغاز کرده و در فازهای بعدی لغات تخصصی رشته های متعددی را از طریق پیام کوتاه آموزش خواهد داد .

شیوه عملکرد سیستم Plearn مبتنی بر آموزش مداوم و تدریجی است ، بطور مثال ۱۰۰۰ لغت تخصصی مدیریت را در طول یکسال به شما آموزش داده و در این میان جهت یادآوری آزمون هایی نیز بصورت تستی و از طریق پیامک برگزار می نماید .

برای مشاهده سایت به آدرس www.Plearn.ir مراجعه کنید.

فراخوان پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور

فراخوان پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور

وبنا – اولین فراخوان عمومی پایگاه خبری فروشگاه های اینترنتی کشور برای عضویت در بانک فروشگاه های اینترنتی و مراکز کسب و تجارت الکترونیک و اینترنتی کشور آغاز شد.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.oshna.ir مراجعه کنید.

پرشین گیگ و هندوانه شب یلدا

پرشین گیگ و هندوانه شب یلدا

وبنا – پرشین گیگ در حالی که ششمین شب یلدای عمر را پشت سر می‌گذارد، راه اندازی مجموعه خدماتی را با عنوان سرویس‌های هندوانه‌ای در دستور کار قرار داده است.

امیرحسین راهنمایی مدیر اجرایی پرشین گیگ با نزدیک شدن به شب یلدا از همه کاربران پرشین گیگ که در ۲ ماه اخیر با صبر و شکیبایی خود فرصتی را برای شروع روند بهینه‌سازی سیستم موجود فراهم آوردند صمیمانه تشکر کرد و به نمایندگی از تیم پرشین گیگ مژده داد که به مناسبت شب یلدا برخی از سرویس‌های بهینه شده و جدید پرشین گیگ راه‌اندازی خواهد شد. راهنمایی در تشریح ویژگی‌های سرویس هندوانه‌ای افزود: “فکر می‌کنم حالا که کمتر از یک ماه به سالگرد تولد پی جی باقی مانده، فرصت خوبی است که به کاربران وفادار و دیرآشنای پی.جی خدماتی درخور شأن آنها هدیه‌ دهیم. با راه‌اندازی این سرویس‌ها، سقف حجم آپلود فایل از ۱۵ مگابایت به ۵۰ مگابایت افزایش یافته و محدودیت پهنای باند فعلی کاربران نیز حذف خواهد شد!”

وی همچنین افزود : در ماه آینده همزمان با ششمین سالگرد تولد پرشین‌گیگ، سرویس دانلود جدید با امکانات منحصر به فرد که مطمئناً انتظار چند ساله کاربران فضای وب فارسی بوده است بصورت نهایی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر اجرایی پرشین گیگ در ادامه به راه‌اندازی آزمایشی بخش ویژه تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: بخش ویژه تبلیغات بنا دارد تا در مناسبت‌های مختلف به ارائه بسته‌های تبلیغاتی با تخفیف‌های بالای ۲۰% در بازه زمانی مشخص بپردازد که این بخش نیز برای نخستین بار از روز ۲۹ آذر به مدت ۴۸ ساعت، تا پایان روز ۱ دی‌ماه به ارائه خدمات به مناسبت شب یلدا می‌پردازد. در این سیستم، انتخاب زیر کلاس‌های تبلیغاتی، پرداخت هزینه و ارسال فایل مربوط به آگهی‌ها به صورت آنلاین امکان پذیر خواهد بود.

در پایان، راهنمایی به هدف اصلی و اولیه تاسیس پرشین‌گیگ اشاره کرد و گفت: پرشین گیگ ادای دینی است به کاربران فارسی‌زبان وب. اعضای تیم پی.جی همواره ارتقای سطح کیفی وب فارسی را آرزوی دیرینه خود می‌دانند و با این هدف، شعار “فارسی کلیک کن!” را برای هفتمین سال کار خود برگزیده اند و امیدواریم که با همکاری دیگر سرویس‌دهنده‌ها در حوزه‌ وب فارسی شاهد شکوفایی بیش از پیش در این عرصه باشیم.

تمدید مهلت شرکت در رقابتهای بین المللی نرم افزارها و سایتها

تمدید مهلت شرکت در رقابتهای بین المللی نرم افزارها و سایتها

وبنا – با توجه به تعطیلات اخیر و درخواست های رسیده به دبیرخانه WSA ایران، هماهنگی هایی با دبیرخانه جشنواره جهانی انجام شد تا مهلت شرکت آثار ایرانی در رقابتها تا پایان دیماه تمدید شود. 

احسان ریاضی اصفهانی دبیر همایش و رقابتهای دستاوردهای رایانه‌ای ایران (مقدماتی UN WSIS Award 2011) با بیان این مطلب افزود: آثار رایانه ای اعم از سایتها و نرم افزارها می توانند در شاخه های گوناگون این رقابتها شرکت کنند که در هر شاخه بین المللی ضمن معرفی برترین آثار، یک اثر برگزیده به عنوان نماینده ایران به رقابتهای جهانی ارسال می گردد تا با نمایندگان ۱۷۰ کشور جهان رقابت کنند.

مهندس ریاضی ادامه داد: جشنواره جهانی WSA زیر نظر سازمان ملل متحد و اتحادیه جهانی مخابرات برگزار می‌شود که در دوره های گذشته حضور ایران در رقابتهای دستاوردهای رایانه‌ای جهان تا کنون سه اثر از ایران در میان آثار برتر جهان قرار گرفته است.

ایشان در پایان ضمن دعوت از تمام تولید کنندگان و صاحبان آثار رایانه ای و اینترنتی به ویژه شرکتها و سازمانها جهت حضور در این رقابتها اظهار امیدواری کرد که چهارمین حضور ایران در رقابتهای جهانی UN WSIS Award با موفقیت گسترده دستاوردهای رایانه‌ای کشور و نمایش توانمندیهای ایران اسلامی همراه باشد.

ریاضی اظهار داشت: بخش بین المللی رقابتها دارای هشت شاخه است که شامل دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، محصولات فرهنگی الکترونیک، سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت الکترونیک، ارایه الکترونیکی علوم و زیرساخت‌های الکترونیکی است. شاخه داخلی پورتالهای خدمات و اطلاع رسانی نهمین شاخه بوده و دستاوردهای رایانه‌ای دانشجویی شاخه دهم را تشکیل می‌دهند.

برای حضور در این دوره رقابتها، اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با دریافت فرم از سایت www.IranWSA.ir و مطالعه شرایط شرکت در این رقابتها حداکثر تا پایان دی ماه اقدام فرمایند. همچنین تلفن ۸۸۰۰۷۴۲۹ به امر مشاوره ارسال کنندگان آثار اختصاص داده شده است.

فتوای آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله صانعی درباره سرقت خبری

فتوای آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله صانعی درباره سرقت خبری

وبنا – محمدرضا نسب عبداللهی –  آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه ساکن قم در پاسخ‌هایی جداگانه به سایت نیوزبان درباره «سرقت خبری و انتشار تولیدات رسانه‌ها بدون ذکر منبع»، آن را جایز ندانسته و حرام اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، کپی‌برداری بدون اجازه را جایز ندانسته و اعلام کرده است: « به طور کلی در کپى و استفاده و خرید و فروش هر اثرى بنابر احتیاط واجب، رعایت حقوق صاحبان آن اثر، از طریق کسب اجازه لازم است و از استفاده و کپی‌برداری بنابر احتیاط خودداری کنید، مگر اینکه بدانید که از فرد یا شرکتی است که کپی برداشتن را اجازه داده‌اند.»

همچنین آیت‌الله یوسف صانعی، کپی آثار دیگران را «حرام» دانسته و اعلام کرده است: «اقدام به تکثیر آثار دیگران که مورد منع آن‌هاست، حرام و غیرجایز است و چگونه امر ارزشداری که عرفاً مربوط به دیگران است و مال آن‌ها حساب می شود، تصرف در آنها بدون جلب رضایت صاحبان آن‌ها مباح باشد؟ و فرقی بین عین خارجی و یا منفعت و یا اثر نیست؛ چون همه و همه آن‌ها از نظر عرف و عقلا، مال مرتبط به دیگران و امر با ارزش و مضاف به آن‌هاست. پس جواز تصرف، منوط به طیب نفس و رضایت صاحبان آن‌هاست.»

١۴ آذر جاری نیز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتای «مرکز خبر حوزه»، درباره سرقت خبری گفته بود: «اخبار اختصاصی که با زحمت تهیه می‌شود، حق آن برای تهیه کننده محفوظ است و بدون رضایت آن‌ها نمی‌توان از آن استفاده کرد و آن‌ها که استفاده کرده‌اند باید حق صاحبان آن را بدهند و یا حلیت بطلبند.»

منبع : نیوزبان

سایت لورم ایپسوم به زبان فارسی راه اندازی شد

سایت لورم ایپسوم به زبان فارسی راه اندازی شد

وبنا – معمولا طراحان همیشه با این مشکل روبرو هستند که در طرح خود چه متنی را قرار دهند تا ساختار آن را به مشتری نشان دهند، چون همیشه متن از ابتدای کار آماده نیست و وظیفه نوشتن متن به عهده طراحان نیست. بدین منظور طراحان از متون ساختگی و بی معنی استفاده می کنند که به Lorem Ipsum مشهور هستند و معنی ندارند و وظیفه آن تنها پر کردن مکان خالی متون است تا ظاهر آن حفظ شود.

این سرویس به زبان انگلیسی زیاد وجود دارد اما به زبان فارسی کمتر دیده شده است، من یک مینی سایت یک صفحه ای طراحی کردم تا این امکان برای طراحان ایرانی به زبان فارسی فراهم شود.

سمپادیا بهترین سایت مدرسه ایران در جشنواره وب

سمپادیا بهترین سایت مدرسه ایران در جشنواره وب

وبنا – صادق جم – سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) شامل مجموعه‌ای از مدارسی است که دانش‌آموختگان بااستعداد و نخبه‌ای را پرورش می‌دهد. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این مدارس، جامعه‌ی اینترنتی با نام «سمپادیا» راه‌اندازی کرده‌اند که بصورت داوطلبانه توسط اعضای آن اداره می‌شود. این جامعه مجازی شامل بخش‌های مختلفی است:

گروه‌نوشت فارسیوبلاگ گروهی اعضای سمپادیا می‌باشد. در این وبلاگ، از مطالب درسی گرفته تا پادکست و خبرهای گوناگون و خاطرات اعضا منتشر می‌شوند.

تالار گفتگو: مثل همه فروم‌های دیگر، تالار گفت‌وگوی سمپادیا هم به موضوعات مختلفی تقسیم بندی شده است و اعضا ضمن پرسیدن سوالات خود، می‌توانند جواب را از افراد مطلع بشنوند. علاوه بر موضوعات درسی، بحث‌های ورزشی، سرگرمی و حتی خرید و فروش نیز در این تالار برپا است!

نشریه: نشریه سمپادیا، نشریه‌ای است که توسط عده‌ای از دانش آموزان و دانش آموختگان سمپاد منتشر می شود و توسط رابطین در برخی از شهرستان‌ها هم توزیع می‌شود. این نشریه به صورت یک صفحه A4 دو طرفه، منتشر می‌شود و حاوی مطالب متنوع بدون موضوع بندی مشخص است. نسخه‌ی الکترونیکی این نشریه در سایت سپمادیا نیز قابل دسترس است.

از امکانات دیگر سایت سمپادیا، فید یا خوراک بخش‌های مختلف سایت، خبرنامه و شبکه اجتماعی اعضا می‌باشد که از طریق سایت قابل دسترس هستند.

قابل ذکر است که سمپادیا در دومین جشنواره وب ایران، با نظر هیأت داوران به عنوان بهترین سایت مدرسه کشور  انتخاب شده است. امید است که در آینده شاهد ورود سایر مدارس ایران نیز به صحنه وب باشیم.

منبع : بلاگ نوشت

 

حامیان سومین جشنواره وب سایت های ایران

OLC Styles IranPHP iClub Jahan Data JavanRayaneh DiGiKala friendfa albasco kaspid rapidworld narbella locopoc arta hostiran

بنانیوز دور دوم فعالیتهای خود را آغاز کرد

بنانیوز دور دوم فعالیتهای خود را آغاز کرد

وبنا – سایت بنانیوز که تحت عنوان پایگاه تخصصی صنعت ساختمان فعالیت می کرد از حدود چند روز پیش با طراحی جدید و حرفه ای دور جدید فعالیت خودش را آغاز کرده است و در حال حاضر به صورت کاملا تخصصی به پوشش اخبار حوزه عمران، معماری و شهرسازی می پردازد.

انتقال اطلاعات دقیق و سریع به مهندسان و یارانی که در صنعت ساختمان مشغول فعالیت می باشند از وظایف اصلی بنا نیوز محسوب می گردد و با گردآوری اهم اخبار صنعت ساختمان در زمینه های مختلف مهندسی عمران، معماری، شهرسازی ، مسکن و …  و به دور از هر گونه دسته بندیهای رایج صنفی به این مهم میپردازد. رویکرد اصلی بنانیوز، حوزه علمی و تحقیقاتی صنعت ساختمان، پوشش اخبار علمی تخصصی دانشگاهی، پوشش اخبار صنفی و انجمنهای علمی فعال در حوزه صنعت ساختمان می باشد.

علاوه بر این، کلیه شرکتهای عمرانی و معماری می توانند به رایگان اخبار تخصصی و موفقیتهای شرکت خود را از طریق بنانیوز منتشر نمایند.

بنانیوز توسط کجا مدیریت می شود؟

پایگاه خبری – تحلیلی بنانیوز به صورت مشترک توسط ماهنامه بین المللی راه و ساختمان ومجموعه سیویلیکا و  در مهر ماه سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در آذرماه ۱۳۸۹ با استفاده از سیستم جدید مدیریت محتوی و استفاده از نیروهای متخصصی حوزه خبری، وارد مرحله دوم فعالیت خود در حوزه صنعت ساخت و ساز میگردد  و در کنار بانک اطلاعاتی شرکتهای عمرانی به ارائه اطلاعات در حوزه صنعت ساختمان می پردازد.

استفاده از اخبار بنا:

مدیران محترم سایتها و وبلاگ نویسان میتوانند آخرین اخبار صنعت ساختمان را از طریق سیستم های RSS از سایت بنا دریافت و به صورت خودکار در وبلاگ و یا وبسایتهای خود ارائه نمایند. لینک خروجی RSS در بالای تمام صفحات ارائه شده است. با مراجعه به هر بخش از منوهای اصلی، خروجی RSS اطلاعات و اخبار همان بخش را نمایش داده می شود.

برای مشاهده سایت به آدرس www.bananews.ir مراجعه کنید

مدیریت استراتژیک، حلقه‌ی گم شده‌ی وب در ایران

مدیریت استراتژیک، حلقه‌ی گم شده‌ی وب در ایران

وبنا – محمد رشیدی – همه روزه شاهد افتتاح وبسایتهای زیادی هستیم. وبسایتهایی برگرفته از بودجه های کلان و یا حتی یک علاقه ی شخصی! اما در این میان، به ندرت شاهد پیدایش یک وبسایت موفق هستیم. حتی گاهی اوقات بهترین ایده ها هم با شکست مواجه میشوند. ایده هایی که گمان میرفت به قله های وب برسند. 

شکست یک وبسایت، میتواند برگرفته از عوامل داخلی و خارجی بسیار متنوعی باشد. اما نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیت، مدیریت است.

وبسایتی میتواند موفق باشد که مدیر لایقی داشته باشد. هرچند زیرساخت هم نقشی اساسی را ایفا میکند، اما اگر شما بهترین سرورها، بهترین برنامه نویسها و … را داشته باشید، ولی در مقابل از وجود یک مدیر باکفایت بی بهره باشید، صراحتا میتوان گفت که هرآنچه دارید، به هیچ دردی نخواهد خورد و شما به زودی با شکست مواجه خواهید شد! به قولی “دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد!”.

یک وبسایت موفق باید در دو بعد بسیار مهم مدیریت شود.
مدیریت عملیاتی
مدیریت استراتژیک

۱. مدیریت عملیاتی

مدیر عملیاتی را میتوانیم به ناخدای کشتی تشبیه کنیم که کار اصلی او، هدایت کشتی در زمان حال است. وی با توجه به نقشه ای که تدوین شده است، مسیر را طی میکند تا در زمانهای ازپیش تعیین شده، به نقاط مورد نظر برسد.
مدیر عملیاتی، تیمهای برنامه نویسی، گرافیست ها، سرورها و سایر تیم ها را مدیریت میکند تا بتواند در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. وی در زمان حال زندگی و فعالیت میکند. تفکری درون محور دارد. نگاهش به درون سازمان وبسایت است.
حال اگر پروژه به چالش برخورد کند، او باید چاره اندیشی کرده و مدیریت بحران کند تا بتواند وبسایت را از بحران فعلی خارج نماید. اما این روند بسیار خطرناک بوده و گاها پروژه (وبسایت) در طوفان موجود غرق شده و به شکست منتهی میگردد.

به نظر شما، آیا یک مدیر عملیاتی، میتواند در مواجحه با بحران، زیر فشار و استرس، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند؟ آیا میتواند در عین حال که وبسایت از بحران و آسیب خارج میشود، آن را به مسیری وارد کند که سرشار از سود و منفعت باشد؟

هرچند وبسایت از ایده و طرح فوق‌العاده ای برخوردار باشد، اما میبینیم که شکنندگی بسیار محسوسی وجود دارد که میتواند وب سایت را به بن‌بست برساند. پس به این نتیجه میرسیم که مدیریت عملیاتی، لازمه‌ی یک وب سایت است، اما برای موفقیت آن کافی نیست.

۲. مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک، برخلاف مدیریت عملیاتی، نگاهش به بیرون از سازمان است و در زمان آینده زندگی میکند. تفکری بیرون محور داشته و نقاط حساس را پیشبینی و برای جلوگیری از بروز و یا حتی برخرود با آن چاره اندیشی میکند.
در مثال کشتی که در بالا اشاره شد، مدیر استراتژیک، نقش دیدبانی را در کشتی ایفا میکند که با دوربین خود، دوردستها را نظاره میکند و اطلاعاتی را در اختیار ناخدای کشتی قرار میدهد که کشتی با بحران روبرو نشود.

همیشه عوامل بیرونی، تأثیرات بسیار حساسی در سازمان وبسایت دارند. به عنوان مثال وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی جامعه و یا حتی خود اجتماع! میزان تأثیرات هر عاملی، در وبسایتهای مختلف، متنوع است.

همیشه بررسی عوامل بیرونی موجب پیشبینی چالش و محدودیت نمیشود؛ بلکه در بسیاری از موارد، با ذکاوت و هوشیاری تیم مدیریت استراتژیک، فرصت هایی به دست میآید که وبسایت ما را با رشدی غیرقابل باور روبرو میکند.

نکته ی بسیار ظریفی وجود دارد و آن، تاریخ انقضای استراتژی های سازمان وبسایت است. ممکن است یک استراتژی، با شرایط فعلی بسیار مناسب و سودمند باشد، ولی در اینده ای نه چندان دور، با تغییر شرایط جامعه، نه تنها سودی حاصل وبسایت نشود، بلکه آن را دچار ضرر و زیان هم کند!

مدیریت استراتژیک، همیشه جلوتر از سازمان حرکت میکند و شرایط بیرونی سازمان را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل دوره ای قرار میدهد. استراتژی های فعلی را بررسی میکند و نقشه راه را طوری تبیین میکند که وبسایت بهترین روند را در مسیر توسعه، طی نماید.

پیوندهای بسیار عمیقی بین دو بعد مدیریتی مورد بحث وجود دارد. ناخدای کشتی همان مدیریت عملیاتیست که اطلاعات لازم را از دیدبان یا همان مدیریت استراتژیک دریافت کرده و مسیر را به درستی طی میکند. پس میتوان گفت که این دو بعد، مکمل هم هستند و وجود ایندو در کنار هم، میتواند وبسایت را با استفاده از یک رویکرد استراتژیک مناسب، به موفقیت نزدیک کند.

در صورت استقبال خوانندگان محترم، در دست نوشته های آتی، این بحث را به طور جدی و تخصصی پیگیری خواهیم نمود.

شما نقش مدیریت استراتژیک را در وضعیت فعلی وب ایران تا چه حد ضروری میدانید؟ آیا وقت آن نشده است که با نگاهی متفاوت، در فضای سایبر حضور به هم رسانیم؟z

ایفایندر سوپرمارکت سرویس های اینترنتی

ایفایندر سوپرمارکت سرویس های اینترنتی

وبنا – فروشگاه اینترنتی ایفایندر راه اندازی شد. ایفایندر یک سوپرمارکت انلاین است که سرویس ها و خدمات اینترنتی سایت ها در آن ارائه می شود. در ایفایندر محصولات فیزیکی به فروش نمیرسد اما کاربران می توانند خدمات و سرویس ها آنلاین را با قیمتی پایین تر در ایفایندر خریداری کنند.

لایسنس نرم افزار، اشتراک فایل هاستینگ ها، حق عضویت سایت ها، خدمات کارت شارژ برخی از گروه های محصول در ایفایندر می باشد.

برای مشاهده سایت می توانید به آدرس www.efinder.ir مراجعه کنید.

بلاگفا هفت ساله شد

بلاگفا هفت ساله شد

وبنا – سرویس دهنده وبلاگ بلاگفا هفت ساله. در وبلاگ این سایت به قلم علیرضا شیرازی آمده است “شش سال از زمان آغاز فعالیت بلاگفا گذشت و اینک بلاگفا در شانزدهم آذرماه وارد هفتمین سال فعالیت خود شد. سالی که گذشت سال سختی برای وبلاگهای فارسی و بلاگفا بوده است. در سال گذشته حکم زندان و بازداشت موقت را تجربه کرده ام و هنوز هم درگیر مسائل حقوقی و قضائی مرتبط با آن هستم، از طرفی نیز شاهد فیلتر شدن تعداد زیادی از وبلاگهای فارسی بوده ایم که این مسئله در نگاه کاربران ایرانی  به وبلاگ نویسی و سرویسهای وبلاگ ایرانی موثر بوده است.”

شناسنامه‌دار کردن فضاهای مجازی؛ از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور

شناسنامه‌دار کردن فضاهای مجازی؛ از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور

وبنا – رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شناسنامه دار کردن محصولات و فضاهای مجازی از ضروریات صیانت از فرهنگ کشور است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در نشست آشنایی با اهمیت فضاهای دیجیتالی و مجازی در تبریز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت فرهنگ و لزوم فراهم کردن بستر مناسب برای تولید انبوه محصولات فرهنگی تاثیرگذار، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیجیتال فعالیت‌های متعددی را در جهت آشنا کردن مردم با ابعاد این فضا و حمایت و ساماندهی فضاهای دیجیتالی انجام می‌دهد.

زارع پور افزود: استفاده بهینه از فضاهای دیجیتالی متناسب در بسط و گسترش مولفه‌های فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با کمترین امکانات و تجهیزات و ایجاد فضاهای مجازی می‌توان فعالیت‌های گسترده فرهنگی انجام داد و این امر نظارت بیشتر و دقیق‌تر به فضاهای مجازی را می‌طلبد.

وی افزود: نظام‌مند شدن فعالیت‌های مجازی موجب عرضه محصولات با محتوای مناسب می شود.

خواستار حذف «فیلترینگ» در مورد وبلاگ‌های سرویس دهنده‌های داخلی هستیم

خواستار حذف «فیلترینگ» در مورد وبلاگ‌های سرویس دهنده‌های داخلی هستیم

وبنا – مدیران ۳سرویس دهنده «بلاگفا»، «میهن بلاگ» و «بلاگ اسکای» با انتشار یک متن مشترک، عملکرد کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را در راستای تضعیف موقعیت سرویس دهنده‌های فارسی دانستند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» علیرضا شیرازی، محمدجواد شکوری مقدم و مسعود چنگیزی، مدیر ۳سرویس بلاگفا، میهن بلاگ و بلاگ اسکای در قالب یک متن، انتقادات خود را از وضعیت فعلی فیلترینگ در کشور بیان کردند و نقش این مقوله در تضعیف جایگاه سرویس دهنده‌های وبلاگ‌های فارسی را مورد بررسی قرار دادند.

بر این اساس متن کامل این نامه به شرح زیر است:

با تصویب قانون جرایم رایانه ای و شروع فعالیت کارگروه جدید تعیین مصادیق ، سیاستهای جدیدی در این زمینه اعمال شد که مدیران سایتهای ارائه کننده خدمات وبلاگ نویسی فارسی معتقدند که نتیجه این سیاستها باعث تضعیف موقعیت سرویسهای وبلاگ ایرانی و آسیب به فضای وبلاگهای فارسی شده است.آنچه در ادامه خواهد آمد بیان نکاتی در این باره از دیدگاه مدیران چند سرویس مطرح وبلاگ فارسی است و امیدواریم انعکاس این نظرات بتواند تغییرات مثبتی در فضای مجازی ایران ایجاد کند.

۱.موج فیلترینگ، سونامی مسدود سازی!
اگرچه در چند سال گذشته شاهد ارسال فهرستی از وبلاگها به سرویس دهندگان توسط نهادهای مرتبط بوده ایم اما در چند ماه گذشته درخواست مسدود سازی وبلاگها افزایشی چند صد در صدی داشته است. مطمئناً چنین حجم بالایی از مسدود سازی درتضعیف فضای کلی وبلاگهای فارسی موثر بوده و بالتبع و در عمل باعث دلسردی بسیاری از وبلاگ نویسان و نگرش منفی به سرویس های وبلاگ ایرانی شده است.

بسیاری از وبلاگهایی که در فهرستهای جدید فیلترینگ دیده می شود مواردی اند که به نظر می رسد از نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر به دست آمده اند و از اینرو ممکن است وبلاگی به خاطر پستی که چند سال قبل منتشر کرده است امروز فیلتر و مسدود شود.از اینرو علیرغم آنکه با توجه به قانون جرایم رایانه ای ممکن است برخی مطالب وبلاگها تخلف به شمار آید اما آیا پسندیده ترنیست حداقل در شروع کار به جای مسدود سازی، با فرهنگ سازی در مورد مصادیق محتوای مجرمانه و همچنین اخطار به کاربران متخلف، به حفظ و گسترش فضای سالم وبلاگهای فارسی کمک کنیم؟

۲. پیگیری فیلترینگ، روشی ناکارآمد
انتقاد برنحوه فعلی پیگیری فیلترینگ آن است که از بین هزاران وبلاگ مسدود یا فیلتر شده فقط تعداد انگشت شماری از وبلاگها رفع فیلتر شده اند، کمی(قلت)این مقدار ناشی از پیچیدگی نحوه رفع فیلترینگ است. وبلاگ نویسی که در فضای مجازی وبلاگ خود را ثبت و فعالیت می کند. برای دانستن دلیل مسدودسازی یا محتوایی که باعث فیلترینگ وبلاگش شده است مجبور به مراجعه حضوری به دبیرخانه کارگروه و ارائه مشخصات و تعهد است. درصد بسیار پایین وبلاگهایی که رفع فیلتر شده اند نشان از ناکارآمدی شیوه کنونی دارد.

۳. عملکرد این چنینی به نفع سرویسهای وبلاگ خارجی است
آنچه از برایند عملکرد فعلی نهاد فیلترینگ مشاهده می شود ارسال دعوت نامه غیر رسمی برای کاربرانی ایرانی جهت استفاده از سرویسهای خارجی است. متأسفانه کاربرانی که با توجه به روند فعلی فیلترینگ استفاده از سرویسهای وبلاگ خارجی را مطمئن‌تر از نمونه های داخلی میدانند هر روز بیشتر می شوند.

ظاهراً بررسی محتوا، فیلترینگ و همچنین پیگیری برای رفع فیلترینگ در سرویسهای خارجی و ایرانی مشابه است. ولی تفاوت در این است که کارگروه تعیین مصادیق پس از ملاحظه محتوای مجرمانه در سرویس دهنده خارجی فقط می تواند آن را فیلتر نماید، در این حالت وبلاگ همچنان با ابزار فیلتر شکن در دسترس است و ضمن حفظ و دسترسی به داده ها توسط وبلاگ نویس، امکان ادامه فعالیت نیز وجود دارد. اما در مورد سرویس دهندگان داخلی ،پس از اعمال فیلترینگ ، وبلاگ به دستور کارگروه توسط سرویس دهنده مسدود می شود تا دسترسی بلاگر به وبلاگش کاملا قطع گردد. لذا با شیوه فعلی فیلترینگ وبلاگ نویسان ترجیح می دهند از سرویس دهندگان خارجی استفاده نمایند تا لااقل دسترسی به محتوای وبلاگشان را داشته باشند.

۴. فیلترینگ وبلاگ راه حلی نامناسب و غیر ضروری
کارگروه تعیین مصادیق در ارتباط مستقیم با سرویس دهندگان داخلی است . زمانی که دسترسی به مدیران سرویس های وبلاگ داخلی امکان پذیر است و بصورت روزانه فهرست مسدودسازی برایشان ارسال می شود دیگر چه نیازی به فیلتر نمودن وبلاگی بخاطر داشتن پستی نامناسب توسط مخابرات است؟

اگر هدف کارگروه مقابله با محتوای مجرمانه است چرا به جای ارسال مستقیم وبلاگهای متخلف به سرویس دهندگان وبلاگ، مدتها آنرا فیلتر می کند تاچنین محتوایی همچنان از طریق جستجوگرها و فیلترشکنها باز هم در دسترس باشد بهتر نیست آیا به محض شناسایی محتوای مجرمانه مراتب را جهت حذف مطلب و در صورت ضرورت مسدودسازی به سرویس دهنده وبلاگ ارسال نمایند؟

اگر هدف از فیلترینگ هشدار به نویسنده وبلاگ است آیا معقول تر نیست که این هشدار از طریق سرویسهای وبلاگ که رابطه نزدیکتری با کاربران خود دارند انجام شود؟

فیلترینگ مخابرات زمانی با معنا و موثر خواهد بود که مسدودسازی کامل یا حذف مطلب محتوی مجرمانه امکان پذیر نیست واین در مورد سرویس دهندگان خارجی مصداق دارد، در حالیکه در سرویس دهندگان ایرانی اینگونه نیست لذا خواستار حذف فیلترینگ در مورد وبلاگ های زیر مجموعه سرویس دهندگان داخلی هستیم.

۵. صفحه فیلترینگ حمایت یا دخالت در رقابت
نکته مهم دیگر محتوای صفحه جدید فیلترینگ می باشد که گویی قرار است از سایتهای ایرانی حمایت نموده و کاربران را به سایت های جایگزین مشابه راهنمایی کند.در حالیکه عملاً با سیاست جدید کارگروه تعیین مصادیق ، که نامشان در صفحه فیلترینگ نیامده است وارد رقابت سایت های داخلی شده است و اقدام مزبور نقض حقوق سایر سایت های ایرانی است .

مدیران سرویسهای وبلاگ فارسی معتقدند صفحه فعلی فیلترینگ برازنده کاربر ایرانی نبوده و در فضای رقابت سایتهای بخش خصوصی نیز نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. همچنین امضاء کنندگان نامه فوق برای ممانعت از تضییع احتمالی حقوق دیگران ، خواستارحذف لینک و نام سایت خود از صفحه فیلترینگ هستند.

۶.ورود کارگروه در حوزه مدیریت و سیاستگذاری سرویسهای وبلاگ
وظیفه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه همانطور که از نامش مشخص است تشخیص محتوای مجرمانه و پالایش فضای مجازی است. و سرویس دهنده وبلاگ فارسی نیزملزم به رعایت قانون و مساعدت درسالم سازی فضای مجازی از طریق حذف محتوای مجرمانه اعلام شده توسط کارگروه یا مسدودسازی هستند. هر چیز دیگری خارج از روند فوق به معنای عدول کارگروه تعیین مصادیق و سرویس دهندگان ازوظایف قانونی است .

در مواردی ملاحظه شده است که کارگروه تعیین مصادیق، وارد حوزه سیاست گذاری و نحوه مدیریت سرویسهای وبلاگ نیز شده است وبعضاً با تهدید بر پیگرد قضایی و مجازات قانونی نیز همراه بوده است. سرویس دهندگان میزبانی وبلاگ حق دارند ضمن رعایت قوانین جاری کشور در چهارچوب قوانین استفاده از خدمات و توافقنامه خود با کاربرانشان عمل نمایند.

ملاحظات و پیشنهادات
امیدواریم مسئولین با توجه مستمر به واقعیت فضای مجازی و پرهیز از تنگ نظریهای برخی دست اندر کاران، به ایجاد فضای سالم و پویا در میان وبلاگهای فارسی کمک کنند که کارگروه تعیین مصادیق به عنوان نهاد فیلترینگ در این زمینه نقش مهمی را برعهده دارد. لذا حسب وظیفه و تجارب چندین ساله در جهت ایجاد شرایط بهتر پیشنهادات زیر ارائه می گردد

 

۱. بهره گیری از نظرات کارشناسان و تجربه مدیران فعال در فضای مجازی بویژه سرویس دهندگان وبلاگ فارسی در تدوین آئین نامه های لازم و بخصوص چگونگی اجرای قوانین مرتبط.

۲. حذف دقیق مطلب یا پست مجرمانه راساً ، یا از طریق اعلام به کاربران توسط سرویس دهندگان وبلاگ فارسی به جای فیلتر و یا مسدود سازی کامل یک وبلاگ .در روند فعلی یک وبلاگ با چند سال سابقه و صدها پست صرفاً به دلیل یک پست یا مطلب نامناسب بطور کلی مسدود و از دسترس خارج می شود .

۳. شیوه و راهکاری ساده تر برای رفع فیلترینگ و اطلاع وبلاگ نویس از دلیل مسدود سازی وبلاگ بخصوص در وبلاگهای زیر مجموعه سرویسهای وبلاگ ایرانی در نظر گرفته شود.

۴. ارائه تسهیلاتی از قبیل بسنده کردن به حذف مطلب و ارسال اخطار به بلاگر خاطی در سرویس دهندگان داخلی و فیلتر نمودن در سرویس دهندگان خارجی تا کاربران را به حضور در سرویسهای میزبان داخلی ترغیب نماییم .

۵. عدم نمایش صفحه فیلترینگ درمورد وبلاگهای زیرمجموعه سرویسهای وبلاگ ایرانی چرا که امکان حذف محتوای مجرمانه به سرعت و به شکل بهتر و اصولی تری توسط این سرویس دهندگان امکان پذیر است.

۶.تجدید نظر در صفحه فیلترینگ و عدم نمایش گزینشی سایت ها که تاثیر منفی در رقابت سالم و اصولی بین سایت ها ی ایرانی دارد.