ماه: آبان ۱۳۸۹

توضیح جشنواره وب ایران در مورد روند داوری سومین دوره و چهارمین دوره

توضیح جشنواره وب ایران در مورد روند داوری سومین دوره و چهارمین دوره

وبنا – پرهام باغستانی – در روند داوری جشنواره وب ایران به گونه ی زیر عمل شده است .

۱. ثبت نام وب سایت ها : ثبت نام بدون محدودیت برای داوران و سایر مدیران وب بوده است و با توجه به اینکه ثبت نام نیاز به تائید مدیر سایت برای کسب جایزه و شرکت در جشنواره داشته این امر نیاز به ثبت نام توسط مدیر سایت داشته است و ممکن است در برخی گروهها وب سایت های شایسته تری نیز وجود داشته باشد که با توجه به عدم ثبت نام توسط مدیر سایت مربور ثبت نام توسط مدیر سایت تائید نگردید .

۲. انتخاب داوران : انتخاب داوران با توجه به سوابق و توانایی داوران که مشخصات داوران و اسامی آنها به طور کامل در بخش داوران وب سایت موجود است آمده است . داوران در همه ی زمینه ها و تخصص ها انتخاب گردیده اند .

۳. نحوه ی داوری : نحوه ی داوری در جشنواره وب ایران به صورت امتیاز دهی از ۰ تا ۱۰ می باشد . ( تصویر مربوطه )

این نحوه ی امتیازدهی به این صورت است که به طور مثال ۳۰ داور امتیازی بین ۰ تا ۱۰ به سایت به طور مثال وبنا میدهند . اگر فرض بگیریم که مدیر سایت وبنا که خود نیز جزء داوران است به سایت خود امتیاز ۱۰ بدهد و داور دیگری که به طور مثال رابطه ی خوبی با سایت وبنا ندارد به این سایت امتیاز ۰ بدهد با توجه به اینکه امیتاز دهی توسط ۳۰ داور صورت میگیرد امتیازی که توسط دو داور ( مدیر سایت وبنا ، داوری که رابطه ی خوبی ندارد ) داده میشود تاثیر چندانی در محاسبه ی امتیاز ندارد .

به طور مثال ۳۰ داور امتیازات زیر را به سایت وبنا داده اند : ۱۰ ( مدیر وبنا )، ۰ ( داور مخالف )، ۴، ۵، ۷، ۸، ۶، ۹، ۲، ۴، ۰، ۱۰، ۵، ۸، ۹، ۵، ۷، ۸، ۵، ۵، ۷، ۹، ۴، ۲، ۷، ۴، ۸، ۵، ۹، ۶

میانگین امتیاز سایت وبنا با محاسبه ی رای مدیر وبنا و داور مخالف ۵.۹۳ می شود و بدون احتساب امتیاز بالا یعنی ۱۰ و امتیاز پائین ۰ امتیاز وبنا ۶.۰۷ میشود و بدون احتساب رای مدیر وبنا امتیاز سایت وبنا ۵.۷۹ میشود.

با توجه به اینکه امسال جشنواره وبنا رای کلیه داوران را در نظر گرفته است امتیاز بالای مدیر یک سایت که خود نیز جزء داوران باشد تاثیر چندانی در امتیاز کلی ندارد و رای مدیر وب سایت مذکور فقط حدود ۰.۱ امتیاز را امتیاز کلی را در بر میگرد .

این نحوه ی امتیاز دهی که در کلیه جوایز وب جهانی مانند وبی آواردز و برخی مسابقات جهانی انجام میپذیرد.

۴. انتخاب کاندیداها و برنده نهایی : انتخاب کاندیداها از بین ۳ سایت که امتیاز بالاتری را به خود اختصاص داده به عنوان کاندیدا نهایی و نهایتا سایت برتر به عنوان برنده اعلام خواهد شد .

داوری چهارمین دوره جشنواره وب ایران: داوری چهارمین دوره در دو مرحله انجام خواهد پذیرفت الف – مرحله ی اول معیارهای عمومی نظیر استانداردهای وب ، معیارهای اولیه ی کاربردپذیری (Usability) ، معیارهای اولیه دسترسی پذیری (Accessibility) ب – مرحله ی دوم ، معیارهای نهایی کاربردپذیری و دسترسی پذیری و معیارهای تخصصی هر گروه از لحاظ محتوا و …

سایر موارد تخصصی نیز در جلسات داوران مطرح میگردد و معیارهای اولیه کلیه گروهها و معیارهای اصلی هر گروه نیز در زمان ثبت نام و برگزاری چهارمین دوره اعلام میگردد .

 

حامیان سومین جشنواره وب سایت های ایران
 

Styles OLC IranPHP iClub Jahan Data Javan Rayaneh DiGiKala friendfa albasco kaspid rapidworld narbella locopoc arta

 

خواندن ادامه‌ی خبر
معرفی وب سایت رسمی مهران دوستی گوینده با سابقه رادیو

معرفی وب سایت رسمی مهران دوستی گوینده با سابقه رادیو

وبنا – وب سایت رسمی این هنرمند توسط متخصصین فناوری اطلاعات ایران راه اندازی گردیده است .به گفته حامد بهجتی مدیر وب سایت مهران دوستی : مطالب آموزشی در ارتباط با موضوعات گویندگی ، فن بیان ، بازیگری رادیو ، دست نوشته های مهران دوستی و همچنین اطلاعات برگزاری دوره های آموزشی گویندگی از جمله مطالب قابل توجه این وب سایت می باشد .

او در سالیان اخیر به عنوان یکی از چهره‌های شناخته شده رادیو گویندگی برنامه‌های متعددی را بر عهده داشته‌است. همکاری در برنامه‌های تلویزیونی از جمله سینما دو و سینما چهار و تیزرهای تبلیغاتی از دیگر فعالیت‌های او در حیطه گویندگی است.

برای مشاهده سایت به آدرس www.mehrandousti.ir مراجعه کنید

خواندن ادامه‌ی خبر
نگهبان بهترین سایت آموزشی در جشنواره وب

نگهبان بهترین سایت آموزشی در جشنواره وب

وبنا – صادق جم – وقتی سخن از کامپیوتر و شبکه به میان می‌آید، یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد، مسئله «امنیت» است. برقراری امنیت در فضای مجازیِ بی حد و مرز یکی از دغدغه‌های پیچیده ساکنان آن است. بسیاری از این افراد، تحصیلکرده رشته‌های زیرمجموعه انفورماتیک نیستند و اطلاعات کافی درباره موضوعات مرتبط  با آن ندارند. لذا این‌که گروهی بیاید و امنیت و راهکارهای آن را به زبان ساده و قابل فهم برای همگان بیان کند، جای بسی تحسین دارد.

نگهبان، وب‌سایتی است که هدف آن آشنا کردن مخاطبین عام و خاص با مبانی و نکات مهم در امنیت کامپیوتر و ابزارهای دیجیتالی است. در این سایت بازدیدکنندگان به زبان ساده می‌آموزند که چگونه در مقابل ویروس‌ها، هکرها و تهدیدهای دنیای دیجیتال، واکسینه شوند.

از ویژگی‌های خوب نگهبان، طبقه‌بندی کردن مطالب و سطح‌بندی کردن‌شان برای انواع کاربران مبتدی تا پیشرفته است. که بدین ترتیب دسترسی به مقالات مقدماتی، متوسط و پیشرفته را برای کاربران عادی، وبلاگ‌نویسان و مدیران وب‌سایت‌ها سریع‌تر و سهل‌تر می‌نماید.

ضمن تبریک به مدیران سایت نگهبان، بخاطر کسب عنوان «بهترین سایت آموزشی» در سومین جشنواره وب ایران، پیشنهاد می‌کنم برای اینکه همیشه اطلاعات‌تان درباره مسائل امنیتی کامپیوتر و شبکه به روز باشد، سری به نگهبان بزنید و مشترکخبرمایه آن شوید.

این مطلب بازنشر نوشته صادق جم نویسنده وبلاگ www.blognevesht.com می باشد که در خصوص معرفی سایت های برتر در سومین جشنواره وب سایت ایران نوشته شده است

 

حامیان سومین جشنواره وب سایت های ایران
 

Styles OLC IranPHP iClub Jahan Data Javan Rayaneh DiGiKala friendfa albasco kaspid rapidworld narbella locopoc arta

 

خواندن ادامه‌ی خبر
افتتاح پورتال جامع دامنه های iranic

افتتاح پورتال جامع دامنه های iranic

وبنا – همزمان با برگزاری الکامپ شانزدهم، شرکت روند تازه (ouriran) اقدام به افتتاح پورتالی برای ثبت و تمدید دامنه های .ir به صورت آنلاین کرده است. از ویژگی های این پورتال ، دو زبانه بودن (فارسی و انگلیسی) و امکان استفاده از کارت های عضو شتاب برای پرداخت برخط (آن لاین) ریالی و همینطور کارت های اعتباری VISA و Mastercard برای پرداخت های ارزی متقاضیان خارجی است.

اما به گفته مهندس روزبه هاشمی ها (مدیر عامل روند تازه)، ویژگی منحصر به فرد این پورتال ارائه رایگان خدماتی همچون DNS Manager برای کاربران است. درحقیقت برای اولین بار در ایران بخشی ازخدمات میزبانی به صورت رایگان و در حجمی انبوه برای عموم عرضه می شود. همچنین امکاناتی چون قراردادن صفحه در حال ساخت و ارجاع دامنه (URL Forwading) نیز در iranic.com به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

آقای هاشمی ها از برنامه ای برای خرید و فروش دامنه های .ir در این ساخت خبر داد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد. نکته آخر اینکه هزینه ثبت دامنه .ir در این پورتال فقط ۵۰۰۰ تومان است.

خواندن ادامه‌ی خبر
نانوسان دو ساله شد

نانوسان دو ساله شد

پایگاه اینترنتی نانوسان که فعالیت رسمی خود را از ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۸۷ مصادف با روز جهانی علم و با هدف کمک به آموزش و ترویج فناوری نانو آغاز کرده بود، دو ساله شد.

با آغاز سومین سال فعالیت و خدمت رسانی این پایگاه علمی، مدیران و دست اندرکاران این سایت علمی در نظر دارند تا در سال جدید، خدمات جدیدی را در اختیار علاقمندان علوم و فناوری نانو قرار دهند.

پایگاه اینترنتی نانوسان شامل بخش های متنوعی از قبیل اخبار علمی و آموزشی، اخبار همایش ها و نمایشگاه، تالار گفتمان تخصصی، فروشگاه اینترنتی و … است.

یکی از فعال ترین بخش های این وب سایت، فروشگاه اینترنتی محصولات علمی و آموزشی فناوری نانو است که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان و علاقمندان فناوری نانو از سراسر ایران قرار گرفته است. بخش فروشگاه اینترنتی نانوسان به منظور تسهیل در دسترسی مخاطبان سایت به منابع و محصولات علمی و آموزشی طراحی گردیده است. کاربران سایت با ورود به این بخش می توانند با کسب اطلاعات کامل از مشخصات محصولات ارائه شده از قبیل کتاب، فیلم های آموزشی، نرم افزارها و بسته های آموزشی، اقدام به سفارش و دریافت محصول مورد نظر در آدرس پستی دلخواه خود نمایند.

لازم به ذکر است که پایگاه اینترنتی نانوسان، در سومین جشنواره وب ایران در بخش بهترین سایت در زمینه فناوری نانو، شایسته تقدیر شناخته شد.

علاقمندان به آشنایی بیشتر با این سایت به آدرس www.nanosun.ir مراجعه نمایند.

خواندن ادامه‌ی خبر
بخش دوم سخنرانی های روز کاربردپذیری آغاز شد

بخش دوم سخنرانی های روز کاربردپذیری آغاز شد

وبنا – روز جهانی کاربردپذیری همزمان در ۵۷ کشور با برگزاری ۱۰۲ مراسم در شهرهای مختلف برگزار میگردد. در بخش دوم این مراسم پرهام باغستانی با موضوع کاربردپذیری در سایرکشورها، شایان شلیله با موضوع کاربردپذیری و مدیریت سازمانی وب سایتها، فرید ارض پیما با موضوع کاربردپذیری و دسترسی پذیری در فلش پلتفرم، سیدعلی پورطباطبایی با موضوع کاربردپذیری در رسانه های خبری، بهزاد علی بیگی با موضوع تغییر قوانین کاربردپذیری در زمان و مکان، آیدارنگی با موضوع کاربردپذیری در بازاریابی و پرهام باغستانی با موضوع کاربردپذیری در جامعه سخنرانی خواهند داشت.

پوشش خبری این مراسم توسط سایت جوان ایران و اقای نریمان غریب بصورت هم زمان در تویتر، فیس بوک و فرندفید انجام می شود برای مشاهده اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر مراجعه کنید. 

تویتر : http://twitter.com/#!/search?q=wud1389

فیس بوک وبنا : http://www.facebook.com/webna

تویتر جوان ایرانی : http://twitter.com/#!/AsrJavan

خواندن ادامه‌ی خبر
روز جهانی کاربردپذیری در فرهنگسرای رسانه در حال برگزاری است

روز جهانی کاربردپذیری در فرهنگسرای رسانه در حال برگزاری است

وبنا – روز جهانی کاربردپذیری ( World Usability Day ) همزمان با بیش از ۵۰ کشور جهان در روز ۲۰ آبان ۱۳۸۹ در محل فرهنگسرای رسانه تهران در حال اجرا می باشد.

پرهام باغستانی با موضوع روز حهانی کاربردپذیری، فرشاد ذوالفقاری با موضوع اصول و قواعد کاربردپذیری در وب سایت ها، محمدرضا محمدعلی با موضوع آزمون های کاربردپذیری در وب، امیرعباس عبدالعلی با موضوع کاربردپذیری و موبایل وب و شایان شلیله با موضوع کاربردپذیری در جشنواره وب ایران در بخش اول برنامه صحبت کردند.

خواندن ادامه‌ی خبر
روز جهانی کاربردپذیری ۲۰ آبان ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد

روز جهانی کاربردپذیری ۲۰ آبان ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد

وبنا – روز جهانی کاربردپذیری ( World Usability Day ) همزمان با بیش از ۵۰ کشور جهان در روز ۲۰ آبان ۱۳۸۹ در محل فرهنگسرای رسانه تهران برگزار خواهد شد .

این مراسم از ساعت ۱۰ الی ۱۴ روز پنج شنبه ۲۰ آبان برگزار میگردد و متخصصین این حوزه درباره کاربردپذیری سخنرانی خواهند کرد ، روز جهانی کاربرپذیری برای اولین برای اولین بار امسال برگزار میگردد و سخنرانی ها و ارائه های این مراسم با محوریت موضوع کاربردپذیری در وب و دسترسی پذیری خواهد بود .

روز جهانی کاربردپذیری همزمان در ۵۷ کشور با برگزاری ۱۰۲ مراسم در شهرهای مختلف برگزار میگردد .

هدف برگزاری روز جهانی کاربردپذیری آشنایی بیشتر طراحان و توسعه دهندگان وب با کاربردپذیری و بهبود وضعیت وب سایتهای ایرانی می باشد. روز جهانی کاربردپذیری توسط انجمن متخصصین کاربردپذیری UPA برگزار میگردد وتوسط  شرکت هایی همچون گوگل ، اوهو اینتراکتیو و تک اسمیت حمایت میگردد.

این مراسم توسط UPA انجمن خبره های کاربردپذیری برگزار میگردد. مراسم روز جهانی کاربردپذیری از ساعت ۱۰ الی ۱۴ در محل فرهنگسرای رسانه تهران واقع در میدان ولیعصر ابتدای بلوار کشاورزبرگزار خواهد شد . 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس www.usability.ir/2010 مراجعه نمائید

خواندن ادامه‌ی خبر
وبلاگ‌های سرویس‌دهنده‌های مجاز نیاز به دریافت مجوز ندارند

وبلاگ‌های سرویس‌دهنده‌های مجاز نیاز به دریافت مجوز ندارند

وبنا – به نقل از وبلاگ نیوز – بر اساس مصوبه جدید دولت، تمامی فعالیت‌های حوزه رسانه‌های دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، هیئت‌وزیران بنا بر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال را به تصویب رساند.

بر اساس ماده ۲ این مصوبه، ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفین وفق قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایرشده و می‌شود ـ مصوب۱۳۷۲ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهندگرفت.

هم‌چنین در این مصوبه تصریح شده است که اشخاص حقیقی برای انتشار محتوا و ایجاد تارنمای اختصاصی نظیر « وبلاگ» در رسانه‌های کاربر محور دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به دریافت مجوز جداگانه ندارند.

علاوه بر این، بر اساس ماده ۶ این مصوبه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف سه ماه پس از ارائه تقاضای اخذ هر یک از مجوزهای موضوع این آیین‌نامه، نسبت به بررسی صلاحیت متقاضیان و صدور مجوز برای اشخاص واجد صلاحیت اقدام نماید.

ماده ۱۰ این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از ابلاغ این آیین‌نامه واحدهایی ایجاد نموده یا فعالیت‌هایی انجام می‌داده‌اند تا وفق این آیین‌نامه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، را موظف می کند تا ظرف شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به درخواست مجوز مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نموده و گواهی‌نامه آن وزارتخانه مبنی بر ثبت درخواست مجوز را دریافت نمایند.

خواندن ادامه‌ی خبر
علیرضا شیرازی در گفتگو با وبلاگینا

علیرضا شیرازی در گفتگو با وبلاگینا

وبنا – به نقل از وبلاگ نیوز – علیرضا شیرازی، مدیر سرویس دهنده «بلاگفا» در گفت‌وگوی اخیر خود با سایت «وبلاگینا» ضمن پذیرش نامناسب بودن تبلیغات این سرویس دهنده گفت: هر کس که مایل است تبلیغات در وبلاگش نشان داده نشود، از طریق ایمیل درخواست خود را ارسال کند تا روند حذف تبلیغات از وبلاگش را به اطلاع او برسانیم.

به گزارش «وبلاگ نیوز» شیرازی در یک گفت‌وگوی صوتی ۳۸ دقیقه‌ای با وبلاگینا، درباره احترام بلاگفا به حقوق کاربران خود گفت: «این موضوع باید توسط کاربرها سنجیده بشود. اما شعار بلاگفا از ابتدا حفظ حریم خصوصی و احترام به حقوق کابران بوده است و طبیعتا سیاست های ما هم بر همین اساس چیده شده است. برای مثال هر روز ایمیل هایی به ما زده می شود که خواستار مشخص شدن IP کامنت گذاران می شوند و این با توجه به شعار سایت، مخالف سیاست های ماست.»

شیرازی در ادامه گفت‌وگوی خود، تفاوت بلاگفا با دیگر سرویس دهنده‌ها را در این می‌داند که هیچ گاه بلاگفا در محتوای کاربرانش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت نمی کند: «یکی دیگر از سیاست ها و نقطه نظرات ما این است  که به وبلاگ نویس بگوییم چه بنویسد و بر همین پایه وارد بحث برگذاری جشنواره ها و مسابقات نرفتیم. البته از من انتقاد شده که چرا کار ارزشی انجام نمی دهیم و من هم بارها گفته ام که قائل به این نیستم که بلاگفا به عنوان یک ابزار، به کاربر خود بگوید که درباره مذهب یا سیاست بنویس یا ننویس! کار ما کار فنی و بستر سازی است.

تبلیغات آزاردهنده بلاگفا
در ادامه مدیر بلاگفا ضمن پذیرش نامناسب بودن تبلیغات این سرویس دهنده، می گوید: «من همیشه این سوال را می پرسم که راه حل چیست؟ چند وقت پیش در یک جلسه با یک سری از مدیران دولتی این موضوع مطرح شد و من گفتم من حاضرم کل ترافیک سایت را در اختیار شما بگذارم که هر طور می خواهید آن را مدیریت کنید. مثلا هر روز حدیث بگذارید یا هر کار فرهنگی دیگری که می دانید انجام دهید. اما نه تنها نمی پذیرند بلکه حتی حاضر نیستند تبلیغات برخی جشنواره ها را هم در اختیار ما بگذارند. کسانی این حرف را می زنند که بیرون گود نشسته اند.»

شیرازی این کار را یک موضوع کاملا تجاری می داند و در این باره ادامه می دهد: «کاری که ما انجام می دهیم با توجه به امکانات ماست. بارها از ما پرسیدند که چرا تبلیغ جومونگ دارید؟ من هم گفتم فروشگاهی که تبلیغ می دهد، می خواهد از این تبلیغ بازده به دست بیاورد. برای همین سه محصول را تبلیغ می کنند و وقتی می بینند یکی بهتر بازده می دهد آن را تبلیغ می کنند و این، این واقعیت را نشان می دهد که مخاطب اینترنتی ما این را می پسندد.»

مدیر بلاگفا در ادامه، اعلام می‌کند که هر کس می خواهد این تبلیغات را از وبلاگش حذف کند، از طریق ایمیل با او ارتباط برقرار کند تا روند این کار را به اطلاع او برسانیم.

درباره این سوال لازم است فکر کنم!
در ادامه، آرش زاد، مدیر سایت وبلاگینا درباره برخورد حذفی مدیر بلاگفا سئوال می کند و می پرسد آیا تاکنون شده است که وبلاگی را به خاطر خصومت شخصی حذف کنید؟ شیرازی در پاسخ به این سئوال می گوید: «درباره این سئوال لازم است فکر کنم»

اما سئوال بعدی زاد باعث می شود شیرازی درباره این موضوع توضیح بیش‌تری را ارائه کند: «من پاسخ شما را این طور می دهم فرض کنید که فردی در وبلاگی حرف یا دروغی بنویسد که منافع بلاگفا یا کاربران را تهدید کند مثلا بنویسد بلاگفا داون شده یا بلاگفا فیلتر شده که این احساس را ایجاد کند که باید هرچه زود تر این جا را ترک کرد و از بلاگفا رفت. خب طبعا باید با این وبلاگ برخورد شود.»

این برنامه نویس نحوه برخوردها را وابسته به عملکرد کاربر می داند و ادامه می دهد: «خیلی وقت ها یک وبلاگ است که تازه ساخته شده و یک پست دارد که نوشته مرگ بر بلاگفا یا شیرازی. واقعا غیر از حذف چه برخوردی با آن می توان کرد؟»

حکم بازداشت در مخفیگاه!
در ادامه مدیر این سرویس دهنده جریان بازداشت اخیر خود را بازگو می کند و می گوید: «دادگاه یک حکمی برای من فرستاد که به یک سال زندان محکوم شده بودم. بعد من معترض شدم که دادگاه چطور غیابی حکم صادر کرده است. وکیل و کارشناس قوه قضاییه رفتند و قاضی نپذیرفت و تنها کاری که در دادگاه تجدید نظر انجام شد، شلاق را از حکم من حذف کردند. بعدا یک بار من در منزل بودم که مامور آمد داخل اتاق و من را بازداشت کرد.»

شیرازی در این باره ادامه می دهد: «حکم ورود به مخفیگاه داشتند و بعد از آن با یک حالت پلیسی خاصی من را بردند(خنده). حالت پلیسی یعنی سه تا ماشین پلیس آمده بودند و صدای بیسیم می آمد. در کلانتری هم به ما دست بند زدند و به ما گفتند که باید با شرایط خاصی یعنی با یک ماشینی که با وی هیچ آشنایی نداشته باشی بروی به دادگاه نیابت که شکر خدا در دادگاه نیابت متوجه موضوع بودند و من با ارائه سند آزاد شدم.»

مدیر بلاگفا درباره عکس درج شده در وبلاگش هم می گوید: «آن عکس وبلاگم هم بعد از این بود که دست بند در دادگاه نیابت باز شد و من برگه بازجویی را نوشتم و با توجه به این که خودم نمی توانستم موبایل همراه داشته باشم با موبایل پدرم عکس گرفتم.»

حکومت دخالت نکند
مدیر سایت های بلاگفا و پارسیک در ادامه، آرزوی خود را برای وب فارسی اینگونه بیان می کند: «کاش حکومت در وب ایرانی دخالت نمی کرد. آن‌ها با نیت پاک و درست وارد می شوند اما با ورودشان دارند همه معادلات بخش خصوصی را به‌هم می زنند و اتفاقی می افتد که برآیندش مثبت نیست. الزاما ورود دولت های می تواند پیامد مثبت نداشته باشد.»

شیرازی در ادامه، به آسیب شناسی ورود دولت به این فضا می پردازد و ادامه می دهد: «شاید اوایل که وب فارسی آنقدر پیشرفت کرده است، برای این بوده که دولت نمی دانست باید وارد این فضا شود و این ورود با توجه به بودجه و توانایی سازمان های دولتی، فضا را برای فعالان خصوصی این فضا که امکاناتشان محدود است تنگ می کند.»

مدیر بلاگفا در پایان، خطاب به فعالان وب فارسی می گوید: «حرف من مفهوم جوگیر شدن است که خیلی در این فضا می بینم. مثلا یک فرد یک وبلاگی دارد بعد تصور می کند که بهترین و بزرگترین منتقد است و آدمی است که همه باید همه حرف های آو را گوش و انجام بدهند. البته این تا حدی به این علت است که فرد با مخاطب رو در رو نیست و  بعد نمی تواند تعادل را رعایت کند و منطقی ببیند. باید چنین فردی سعی کند که برای کسی حکم صادر نکند و البته این اتفاق بار ها افتاده که یک فرد یک حکمی نادانسته صادر می کند  و بعد جمعی هم با او همراه می شوند. پیشنهادم این است که با تعادل بیشتری به این فضا نگاه کنیم.»

در صورتی که می‌خواهید این مصاحبه را به صورت کامل گوش کنید، به سایت «وبلاگینا» مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
کائسنا بهترین سایت علمی در جشنواره وب

کائسنا بهترین سایت علمی در جشنواره وب

وبنا – صادق جم – «کائسنا» یک نشریه الکترونیکی علمی است که چند روز پیش وارد چهارمین سال فعالیت خود شده است. این نشریه علمی موفق شد تا در سومینجشنواره وب ایران عنوان بهترین سایت علمی کشور را از آن خود کند.

شعار اصلی مجله علمی کائسنا این است که “بیایید دانسته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم”.‌ بر همین اساس به عنوان حامی دانش متن باز در ایران شناخته می‌شود که جدیدترین اخبار و مقالات علمی روز ایران و جهان را می‌توان در قالب‌های مختلفی در این سایت مطالعه کرد. مطالب کائسنا در بخش‌های فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، دانشگاهها و مراکز علمی، سمینارها و همایش‌ها و… که هر کدام شامل زیر مجموعه‌های مختلفی هستند ارائه می‌شوند. گفته می‌شود که این نشریه الکترونیکی ماهیانه به طور میانگین بیش از شصت هزار خبرنامه علمی تخصصی رایگان را برای اعضای خود ارسال می‌کند.

یکی از افتخارات کائسنا و مدیر با کفایتش، جناب آقای مهدی رشیدی کوچی، انتخاب این سایت از سوی اجلاس جهانی جایزه جوانان، بعنوان یکی از سایت‌های منتخب گروه دانش است، که برای جامعه وب ایران، جای بسی مباهات دارد.

علاقمندان به همکاری با کائسنا می‌توانند در این مجله علمی عضو شوند و مقالات، خبرها، سایت‌ها و سایر مطالب خواندنی و آموزنده خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از طریق حمایت‌های‌شان به هر چه پربارتر شدن این مجله کمک کنند. همچنین این فرصت برای همگان فراهم است تا بصورت رایگان عضو خبرنامه‌های تخصصی کائسنا شوند و آخرین مطالب خواندنی سایت را در ایمیل‌های‌شان دریافت کنند.

 

حامیان سومین جشنواره وب سایت های ایران
 

Styles OLC IranPHP iClub Jahan Data Javan Rayaneh DiGiKala friendfa albasco kaspid rapidworld narbella locopoc arta

خواندن ادامه‌ی خبر
متن کامل آیین‌نامه ساماندهى و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌هاى فرهنگى دیجیتال

متن کامل آیین‌نامه ساماندهى و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌هاى فرهنگى دیجیتال

وبنا – بر اساس این مصوبه که در ۲۴ ماده تنظیم شده است، ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفان بر اساس قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایرشده و می‌شود ـ مصوب۱۳۷۲ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت‌وزیران بنا بر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال را به تصویب رساند.

ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی منوط به اخذ مجوز از وزارت ارشاد
بر اساس این مصوبه که در ۲۴ ماده تنظیم شده است، ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفان بر اساس قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایرشده و می‌شود ـ مصوب۱۳۷۲ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهندگرفت.
بر این اساس،  همه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دارندگان مجوز از دستگاههای ذی ربط مندرج در این آیین‌نامه مکلفند برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی، روابط عمومی و معرفی کالا یا خدمات برای فروش (از قبیل مشاوره، تهیه و انتشار محتوای تبلیغاتی)، مجوز فعالیت تبلیغاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ یا به کانون‌های تبلیغاتی دارای مجوز معتبر از آن وزارتخانه مراجعه کنند و همچنین هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالای شامل آثار دیداری و شنیداری به هر طریق از قبیل حامل‌های دیجیتال یا شبکه داده منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
بر اساس این مصوبه، وزارت بازرگانی مکلف است با همکاری اتحادیه‌ها و مجامع صنفی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، صنوفی را که وفق ضوابط صنفی مجاز به عرضه تجاری هر یک از اشکال کالا و محصولات شامل آثار دیداری و شنیداری هستند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی مربوط اعلام کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف است؛ تقاضای صدور مجوز فعالیت تجاری در زمینه‌های یادشده را فقط از واحدهای صنفی دارنده جواز کسب صنوف مشخص‌شده توسط وزارت بازرگانی که به صورت کتبی از اتحادیه صنفی ذی‌ربط معرفی شده‌اند، دریافت کند.
بر اساس این آیین نامه، وزارت صنایع و معادن مکلف است صدور و یا تمدید جواز تأسیس و پروانه تولید در زمینه نرم‌افزارهای رسانه‌ای و رسانه‌پرداز و تولید یا تکثیر حامل‌های دیجیتال حاوی داده را منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده یا فعالیت‌های یادشده را از موضوع جواز تأسیس یا پروانه تولید مستثنی کند.

حمایت دستگاه های دولتی از تهیه محتوای فرهنگی دیجیتال
بر این اساس، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رعایت قوانین موضوعه، احکام این آیین‌نامه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی آن و از محل اعتبارات مربوط، از تهیه و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال مربوط به حوزه وظایف قانونی خود که مروج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی بوده و یا در ارتقای اطلاعات و آگاهی‌های عمومی یا دانش و مهارت‌های تخصصی مؤثر باشد، حمایت کنند.
بر اساس این آیین نامه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف است منابع لازم برای اعطای حمایت‌ها و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، موظفند در چارچوب قوانین موضوعه، برای ایجاد بخش‌های ویژه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد همکاری لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل ‌آورند.
بر اساس این مصوبه، همچنین دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده است، هر شش ماه یک بار گزارشی از اجرای این آیین‌نامه و نتایج آن به هیئت وزیران ارایه کند.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال

شماره۱۷۲۴۱۲/ت۴۱۲۵۵هـ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت بازرگانی

وزارت صنایع و معادن ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ ۲۴/۵/۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۲۸۴/۱ مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال

ماده۱ـ تعـاریف: اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ محتوا: مواد دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آن‌ها در هر شکل و قالب.

ب ـ اثر: آن‌چه از راه دانش، هنر و یا ابتکار پدید می‌آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان، ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته است.

پ ـ محتوای فرهنگی : هر پدیده شامل آثار دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آن‌ها در هر شکل و قالب.

ت ـ حامل دیجیتال: ابزاری که داده به منظور تبادل یا عرضه بدون استفاده از شبکه، بر روی آن ذخیره می‌گردد، نظیر لوح فشرده.

ث ـ تکثیر حامل دیجیتال: فرآیندی که در نتیجه آن داده بر روی نسخه‌های متعدد از حامل دیجیتال ذخیره گردد، نظیر تولید حامل دیجیتال حاوی داده و یا نسخه‌برداری از داده بر روی حامل دیجیتال.

ج ـ نشر دیجیتال: قراردادن داده در معرض عرضه از طریق رسانه‌های دیجیتال که به دوگونه نشر بر حامل دیجیتال و نشر بر خط تقسیم می‌گردد.

چ ـ نشر بر حامل دیجیتال: نشر دیجیتال از طریق حامل دیجیتال.

ح ـ نشر بر خط: نشر دیجیتال از طریق رسانه بر خط.

خ ـ ناشر دیجیتال: شخـص حقیقی یا حقوقی که به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وفق قوانین مربوط اجازه اشتغال به نشر دیجیتال دارد.

د ـ بسته نرم‌افزاری : مجموعه منسجم شامل یک یا چند برنامه رایانه‌ای و محتوای دیجیتال قابل اجرا توسط نرم‌افزارهای موجود در آن بسته.

ذ ـ بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای: بسته نرم‌افزاری که برای دسترسی، نمایش، پخش، جستجو و یا بازی با محتوای دیجیتال موجود در آن بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد، از قبیل چندرسانه‌ای‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال.

ر ـ بسته نرم‌افزاری رسانه‌پرداز: بسته نرم‌افزاری که برای پدیدآوردن و ویرایش بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای و محتوای فرهنگی و یا انتشار هرگونه محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ز ـ رسانه بر خط: هر سامانه که امکان قراردادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم یا بیش از یک‌هزار مخاطب مشخص یا نامشخص از طریق بستر شبکه نظیر شبکه گسترده جهانی، شبکه‌های محلی، شبکه‌های مبتنی بر فناوری بلوتوث، شبکه‌های تلفن ثابت و همراه را فراهم می‌آورد.

ژ ـ رسانه بر خط اختصاصی: رسانه بر خط که فقط شخص حقیقی یا حقوقی متصدی آن را معرفی و محتوای دیجیتال در قلمرو اطلاعات، اخبار، خدمات، آثار و محصولات شخص یادشده را در معرض دسترس قرار می‌دهد.

س ـ رسانه پیام‌ده: رسانه بر خط مبتنی بر سامانه‌ای که امکان ارسال پیام‌های حاوی محتوای دیجیتال از طریق بستر شبکه ارتباطی و مخابراتی برای بیش از یک‌هزار مخاطب مشخص یا نامشخص را فراهم می‌آورد، از قبیل سامانه‌های ارسال انبوه پیامک و سامانه‌های ارسال پیام با فناوری بلوتوث.

ش ـ رسانه کاربر محور: رسانه بر خطی که بستر قراردادن محتوای دیجیتال در معرض دسترسی عموم یا بیش از یک‌هزار مخاطب مشخص و همچنین تعامل و تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های مجازی را برای کاربران فراهم آورد.

ص ـ مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال: اماکن عمومی که با به‌کارگیری سخت‌افزار و نصب نرم‌افزارهای مورد لزوم، امکان کاربری بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای بازی و سرگرمی را برای مراجعه‌کنندگان فراهم می‌آورند.

ض ـ رسانه دیجیتال: رسانه مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه‌های زیر:

۱ـ بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای.

۲ـ حامل دیجیتال حاوی داده.

۳ـ رسانه برخط.

ط ـ فعالیت فرهنگی دیجیتال: فعالیت فرهنگی مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه‌های زیر:

۱ـ تصدی رسانه.

۲ـ پدیدآوردن، تهیه کردن و عرضه بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای و بسته نرم‌افزاری رسانه‌پرداز.

۳ـ تکثیر حامل دیجیتال و خدمات مرتبط به قصد انتفاع یا برای عرضه توسط تکثیرکننده.

۴ـ نشر دیجیتال.

۵ ـ تصدی مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال.

۶ ـ تصدی ایجاد، توسعه، پشتیبانی و اداره هر شکل رسانه بر خط، سامانه یا مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال به سفارش متصدیان مربوط.

۷ـ ارائه هرگونه خدمات ویرایش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات.

ظ ـ واحد فرهنـگی دیجیتال: هر سامانه، مکان کسب و کار، شخـص حقوقی و یا تشکیلات تحت هر شکل و عنوان از قبیل گروه، سازمان، مرکز، شرکت، مؤسسه، فروشگاه، کارگاه، کارخانه، شبکه، وب‌سایت، پایگاه اطلاع‌رسانی و رسانه بر خط که فعالیت فرهنگی دیجیتال انجام داده یا برای فعالیت فرهنگی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ع ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

غ ـ پدیدآوردن: خلق اثری جدید با به‌کارگیری دانش، هنر و یا ابتکار توسط شخص حقیقی، به تنهایی یا با همکاری دیگر پدیدآورندگان.

ف ـ تهیه کردن: تأمین سرمایه و امکانات موردنیاز و به‌کارگیری پدیدآورنده یا پدیدآورندگان برای ایجاد اثری جدید.

ق ـ تصدی: تأمین سرمایه و امکانات موردنیاز و اداره امور هرگونه سامانه یا تشکیلات از قبیل شرکت، مؤسسه، دفتر، فروشگاه، واحد و مرکز.

ماده۲ـ ایجاد و فعالیت هر واحد فرهنگی دیجیتال و انتشار هر رسانه دیجیتال منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفین وفق قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایرشده و می‌شود ـ مصوب۱۳۷۲ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهندگرفت.

تبصره۱ـ صدور پروانه انتشار نشریات الکترونیک وفق قوانین و مقررات مربوط به مطبوعات و رسانه‌ها انجام می‌گردد.

تبصره۲ـ نشریات ادواری علمی، آموزشی و ترویجی دارای رتبه‌بندی وزارتخانه‌های علوم، تحقیـقات و فناوری، بهداشـت، درمان و آموزش پزشـکی، آموزش و پـرورش و جهاد کشاورزی که قبلاً برابر قوانین و مقررات مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار به صورت چاپی دریافت نموده‌اند، در صورتی که با همان محتوای نسخه چاپی، به صورت الکترونیک منتشر شوند نیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارند.

ماده۳ـ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دارندگان مجوزهای موضوع مواد (۲) و (۴) این آیین‌نامه مکلفند برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی، روابط عمومی و معرفی کالا یا خدمات برای فروش (از قبیل مشاوره، تهیه و انتشار محتوای تبلیغاتی)، مجوز فعالیت تبلیغاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ یا به کانون‌های تبلیغاتی دارای مجوز معتبر از آن وزارتخانه مراجعه نمایند و متخلفین وفق آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ـ مصوب۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران ـ و قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دائرشده و می‌شود ـ مصوب۱۳۷۲ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهندگرفت.

تبصره ـ نشریات الکترونیک و چاپی دارای پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نشر آگهی‌های تبلیغاتی و رسانه‌های بر خط اختصاصی ثبت‌شده در آن وزارتخانه‌، صرفاً برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات متصدیان آن‌ها نیاز به اخذ مجوز فعالیت تبلیغاتی ندارند.

ماده۴ـ هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالای شامل آثار دیداری و شنیداری به هر طریق از قبیل حامل‌های دیجیتال یا شبکه داده منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و متخلفین وفق قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز می‌نمایند ـ مصوب۱۳۸۶ـ و سایر قوانین موضوعه مورد پیگرد قانونی قرار خواهندگرفت.

تبصره۱ـ بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای و کالاهای شامل محتوای فرهنگی دیداری و شنیداری یا قابل اجرا به صورت محتوای یادشده، کالای شامل اثر دیداری و شنیداری محسوب می‌گردند.

تبصره۲ـ هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، تکثیر، توزیع و عرضه کالاهای شامل آثار دیداری و شنیداری از طریق سامانه‌های برخط، اعم از آن که کالا، به صورت برخط بارگیری گردد یا پس از سفارش متقاضی، به وسیله پست، پیک یا سایر روش‌ها برای وی ارسال گردد، بدون اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع است.

ماده۵ ـ وزارت بازرگانی مکلف است با همکاری اتحادیه‌ها و مجامع صنفی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، صنوفی را که وفق ضوابط صنفی مجاز به عرضه تجاری هر یک از اشکال کالا و محصولات شامل آثار دیداری و شنیداری می‌باشند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی مربوط اعلام نماید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است تقاضای صدور مجوز فعالیت تجاری در زمینه‌های یادشده را فقط از واحدهای صنفی دارنده جواز کسب صنوف مشخص‌شده توسط وزارت بازرگانی که به صورت کتبی از اتحادیه صنفی ذی‌ربط معرفی شده‌اند، دریافت نماید.

ماده۶ ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف سه ماه پس از ارائه تقاضای اخذ هر یک از مجوزهای موضوع این آیین‌نامه، نسبت به بررسی صلاحیت متقاضیان و صدور مجوز برای اشخاص واجد صلاحیت اقدام نماید.

تبصره۱ـ دستگاه‌های ذی‌ربط موظفند همکاری لازم را برای بررسی صلاحیت متقاضیان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل آورده و به استعلام‌های آن وزارتخانه ظرف پانزده روز پاسخ دهند.

تبصره۲ـ چنانچه احراز صلاحیت متقاضیان، ظرف سه ماه میسر نگردد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است مجوز موقت مشروط برای متقاضیانی که عدم صلاحیت آنان احراز نگردیده است، صادر نماید.

ماده۷ـ دستگاه‌های اجرایی برای انجام گونه‌های فعالیت فرهنگی دیجیتال، فعالیت تبلیغاتی و روابط عمومی و همچنین انتشار گونه‌های رسانه دیجیتال که به موجب قوانین و مقررات مربوط، به صراحت جزو تکالیف، وظایف یا اختیارات آن‌ها است، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند.

ماده۸ ـ ثبت رسانه بر خط اختصاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز فعالیت رسانه یادشده محسوب می‌گردد و اشخاص حقیقی و حقوقی که رسانه بر خط اختصاصی خود را وفق ضوابط مربوط در آن وزارتخانه به ثبت رسانیده‌اند برای آن رسانه، نیاز به اخذ مجوز دیگری ندارند.

تبصره ـ اشخاص حقیقی برای انتشار محتوا و ایجاد تارنمای اختصاصی نظیر « وبلاگ» در رسانه‌های کاربر محور دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به دریافت مجوز جداگانه ندارند.

ماده۹ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است امکان ثبت رسانه‌های برخط اختصاصی را از طریق سامانه‌های برخط و یا مراجعه حضوری به نحوی فراهم آورد که ثبت رسانه موردتقاضا، بلافاصله پس از مراجعه حضوری یا برخط متقاضیان انجام شود.

ماده۱۰ـ اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از ابلاغ این آیین‌نامه واحدهایی ایجاد نموده یا فعالیت‌هایی انجام می‌داده‌اند که وفق این آیین‌نامه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، باید ظرف شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به درخواست مجوز مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نموده و گواهی‌نامه آن وزارتخانه مبنی بر ثبت درخواست مجوز را دریافت نمایند.

تبصره۱ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف دو هفته گواهی‌نامه یادشده در این ماده را برای متقاضیان صاحب صلاحیت صادر نماید.

تبصره۲ـ اشخاص دارنده گواهی‌نامه موضوع این ماده و همچنین دارندگان مجوزهای یادشده در مواد (۲) ، (۳) و (۴) این آیین‌نامه، حسب مورد از تاریخ ابلاغ عدم موافقت با تقاضای اخذ مجوز یا ابطال مجوز آن‌ها مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های ماده (۲۲) این آیین‌نامه، باید ظرف یک ماه نسبت به تعطیلی کامل واحدها یا فعالیت‌هایی که نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد اقدام نمایند.

ماده۱۱ـ وزارت صنایع و معادن مکلف است صدور و یا تمدید جواز تأسیس و پروانه تولید در زمینه نرم‌افزارهای رسانه‌ای و رسانه‌پرداز و تولید یا تکثیر حامل‌های دیجیتال حاوی داده را منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نموده یا فعالیت‌های یادشده را از موضوع جواز تأسیس یا پروانه تولید مستثنی نماید. وزارتخانه یادشده با واحدهای صنعتی متخلف از این آیین‌نامه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی آن وفق قوانین و مقررات موضوعه رفتار می‌نماید.

ماده۱۲ـ اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز یا پروانه از دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذی‌صلاح، در چارچوب قوانین مربوط مکلفند از ارائه خدمات یا محصولات به فعالیت‌ها و واحدهایی که وفق این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات موضوعه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و فاقد مجوز مربوط هستند خودداری نمایند. دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذی‌صلاح در چارچوب وظایف قانونی خود، مکلف به نظارت حُسن اجرای حکم مقرر در این ماده و همچنین برخورد با متخلفین از آن وفق قوانین و مقررات موضوعه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی ماده (۲۲) این آیین‌نامه هستند.

ماده۱۳ـ وزارت فرهنـگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منـظور ترویج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کشور، با رعایت قوانین موضوعه و از محل اعتبارات مربوط، اقدامات ذیل را انجام دهد:

الف ـ حمایت از تهیه و انتشار رسانه‌های دیجیتال، شامل:

۱ـ حمایت از تهیه و انتشار بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای مروج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی یا مؤثر در ارتقای اطلاعات و آگاهی‌های عمومی.

۲ـ حمایت از انتشار رسانه‌های بر خط مروج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی یا مؤثر در ارتقای اطلاعات و آگاهی‌های عمومی و دانش و مهارت‌های تخصصی.

ب ـ حمایت از ایجاد، توسعه و استمرار فعالیت رسانه‌های کاربر محور غیردولتی تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

پ ـ حمایت از توسعه زیرساخت‌های تهیه و نشر رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی  دیجیتال، شامل:

۱ـ حمایت از ایجاد، توسعه و استمرار فعالیت شهرک‌ها و مراکز توانمندسازی (رشد) تخصصی رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دیجیتال.

۲ـ حمایت از ایجاد، توسعه و استمرار فعالیت بخش‌های ویژه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد.

۳ـ حمایت از تأمین بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌پرداز و سایر ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تهیه و نشر رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.

۴ـ حمایت از تولید، انتشار و ترویج کاربری سامانه‌های مبتنی بر خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی.

۵ ـ حمایت از ایجاد و توسعه مراکز غیردولتی ارائه خدمات تخصصی برای تهیه و نشر رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.

۶ ـ حمایت از خرید خدمات مراکز داده (IDC) برای رسانه‌های برخط داخلی.

۷ـ حمایت از ایجاد و فعالیت مراکز داده (IDC) برای بخش فرهنگ.

ت ـ حمایت از ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی در زمینه رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی دیجیتال، شامل:

۱ـ حمایت از انجام فعالیت‌های پژوهشی راهبردی در بخش غیردولتی در حوزه رسانه‌ها، آثار فرهنگی و هنری دیجیتال.

۲ـ حمایت از طرح‌های تحقیق و توسعه کاربردی دارای خروجی قابل اجرا در بخش غیردولتی در حوزه رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.

۳ـ حمایت از برگزاری تورهای داخلی و خارجی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.

ث ـ حمایت از توسعه فرهنگ بهره‌گیری مناسب از آثار و محصولات فرهنگی،  هنری و رسانه‌ای دیجیتال، شامل:

۱ـ حمایت از تهیه و انتشار محتوا و آثار فرهنگی و هنری در زمینه رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال و فرهنگ بهره‌گیری از آن‌ها.

۲ـ برگزاری سالانه جشنواره ملی و بین‌المللی فرهنگ، هنر و رسانه دیجیتال.

۳ـ حمایت از برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های ملی و منطقه‌ای در زمینه رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال.

۴ـ حمایت از تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در زمینه ارتقای فرهنگ و آگاهی عمومی و دانش و مهارت‌های تخصصی حوزه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال.

۵ ـ حمایت از ایجاد و توسعه خانه‌های فرهنگ دیجیتال و مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور.

۶ ـ خرید نسخه‌های آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاخر دیجیتال و اهدای آنها به خانه‌های فرهنگ دیجیتال، مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال، کتابخانه‌های عمومی، سایر مراکز فرهنگی و مخاطبین خاص داخلی و خارجی.

ج ـ حمایت از توسعه اقتصاد رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال، شامل:

۱ـ حمایت از ایجاد و توسعه سامانه‌های فروش آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال.

۲ـ حمایت از خرید آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال از طریق صدور و توزیع کارت‌های الکترونیک تخفیف خرید آثار و خدمات یادشده میان آحاد مختلف جامعه.

۳ـ اعطای تسهیلات مالی و اعتباری از محل وجوه اداره شده و سایر منابع برای ایجاد، ارتقا، توسعه و استمرار فعالیت رسانه‌ها، آثار، محصولات و واحدهای فرهنگی دیجیتال و مراکز، خدمات و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط.

۴ـ پرداخت بخشی از سود و کارمزد تسهیلات اعطایی برای پدید آوردن یا ارتقای آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال و برپا نمودن یا توسعه سامانه‌ها یا واحدهای فرهنگی دیجیتال دارای توجیه اقتصادی.

چ ـ حمایت از صادرات و حضور اثرگذار رسانه‌ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال داخلی در خارج از کشور، شامل:

۱ـ حمایت از برگزاری بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های رسانه‌ها و آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال به ویژه در کشورهای حوزه تمدن ایرانی ـ اسلامی.

۲ـ حمایت از حضور دست اندرکاران رسانه‌ها و آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال داخلی در بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های خارج از کشور.

۳ـ حمایت ویژه از تهیه و نشر رسانه‌های برخط و بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای مروج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به زبان‌های خارجی.

۴ـ اعطای جوایز و مشوق‌ها در ازای صادرات آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال.

۵ ـ اعطای جوایز و مشوق‌ها در ازای مخاطبین خارجی رسانه‌های برخط داخلی.

ماده۱۴ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رعایت قوانین موضوعه، احکام این آیین‌نامه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی آن و از محل اعتبارات مربوط، از تهیه و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال مربوط به حوزه وظایف قانونی خود که مروج فرهنگ اسلامی ـ ایرانی بوده و یا در ارتقای اطلاعات و آگاهی‌های عمومی یا دانش و مهارت‌های تخصصی مؤثر باشد، حمایت نمایند.

ماده۱۵ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور منابع لازم برای اعطای حمایت‌ها و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌نماید.

تبصره ـ بیست درصد (۲۰%) مجموع اعتبار اعطای حمایت‌ها و تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، به استثنای اعتبارات تخصیص یافته به اعطای تسهیلات مالی و اعتباری، به اعطای حمایت‌های موضوع ماده (۱۴) این آیین‌نامه اختصاص خواهد یافت.

ماده۱۶ـ اعطای تسهیلات و حمایت‌های موضوع این آیین‌نامه باید از طریق فراخوان عمومی شامل محورها و اولویت‌های شکلی و موضوعی و خلاصه ساز و کار ارزیابی تقاضاهای واصل شده و با اعطای فرصت‌های برابر به تمامی متقاضیان در سراسر کشور و رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت گیرد.

ماده۱۷ـ اعطای تسهیلات و حمایت‌های موضوع این آیین‌نامه به استثنای جزء (۴) بند (ث) ماده (۱۳) این آیین‌نامه به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها، مؤسسات و سازمان‌های غیردولتی که به طور مستمر از محل بودجه عمومی کشور کمک دریافت می‌نمایند ممنوع است.

ماده۱۸ـ به منظور ایجاد هماهنگی و اجتناب از ارایه حمایت‌ها و تسهیلات موازی و تداخل فعالیت‌ها، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند تقاضای تسهیلات و حمایت‌های موضوع این آیین‌نامه را از طریق یک رسانه برخط اینترنتی که بدین منظور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد گردیده است، دریافت نموده و مشخصات متقاضیان، نوع تسهیلات و حمایت‌های درخواستی و فرآیند و نتایج بررسی آن‌ها را در رسانه مورد اشاره منتشر نمایند.

ماده۱۹ـ به استثنای مواردی که در قوانین بودجه سنواتی یا سایر قوانین جاری، احکامی برخلاف مقررات این آیین‌نامه وضع شده یا می‌شود، هرگونه حمایت از رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال و نیز حمایت از پدید آوردن، تهیه کردن، نشر و انتشار محتوای فرهنگی دیجیتال، از محل بودجه عمومی کشور، توسط دستگاه‌های اجرایی باید با رعایت ساز و کار و ضوابط مقرر در مواد (۱۶) تا (۲۱) این آیین‌نامه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی موضوع ماده (۲۲) این آیین‌نامه و تبصره ذیل آن صورت گیرد.

تبصره ـ مشوق‌ها و جوایز صادراتی و حمایت‌های صنعتی وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن از شمول این ماده مستثنی است.

ماده۲۰ـ اعطای هر شکل حمایت، تعهد و پرداخت هر مبلغ برای خرید کالا و خدمات موضوع مواد (۲)، (۳) و (۴) این آیین‌نامه به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد مجوز مربوط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است. دارندگان مجوزهای موضوع مواد (۲)، (۳) و (۴) این آیین‌نامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای فعالیت در زمینه مجوز اخذ شده و همچنین بهره‌مندی از حمایت و یا فروش کالا و خدمات موضوع مجو

خواندن ادامه‌ی خبر