ماه: خرداد ۱۳۸۷

راه اندازی نسخه فارسی ۴۹ امین دوره المپیاد ریاضی

راه اندازی نسخه فارسی ۴۹ امین دوره المپیاد ریاضی

وبنا – سایت چهل و نهمین دوره مسابقات بین المللی ریاضی که امسال در کشور اسپانیا برگزار خواهد شد راه اندازی شد. به گفته مدیر سایت با توجه به اینکه ۶ نفر از ایران در این مسابقات شرکت خواهند کرد سایت بانک سوالات امتحانی ( مرجع سوالات هماهنگ کشوری ) با همکاری سایت مرجع این مسابقات اقدام به راه اندازی نسخه فارسی این مسابقه نموده است لذا کاربران ایرانی هم می توانند با توجه به نیاز خود از این سایت بازدید و از آخرین اخبار این مسابقات اطلاع پیدا کنند

خواندن ادامه‌ی خبر
پرشین بلاگ برگزار میکند: نامه ای به خاتمی

پرشین بلاگ برگزار میکند: نامه ای به خاتمی

وبنا – سرویس وبلاگ پرشین بلاگ پس از برگزاری موفق مسابقهء مرتبط با فیلم دایره زنگی که با همکاری مجله طنز گل آقا برگزار شد، اینبار برای ارسال نامه های وبلاگ نویسان به آقای خاتمی – رئیس جمهور محبوب ایران در دورهء قبل که همزمان با شکل گیری وبلاگستان بود – طرح نامه ای به خاتمی را در میان وبلا گهای این سرویس برگزار میکند.


برای شرکت در این طرح، وارد وبلاگ خود در سرویس پرشین بلاگ شوید و در صفحه ارسال مطلب، نامهء خود را خطاب به آقای خاتمی نوشته و سپس یک مربع کوچک در زیر ادیتور وجود دارد که جلوی آن نوشته شده “نامه ای به خاتمی” ، آنرا تیک بزنید و سپس مطلب خود را در وبلاگ منتشر کنید .


مطالب ارسالی پس از ارسال، بررسی شده و مطالب برتر برای آقای خاتمی ارسال میشود. همچنین جوایزی به برندگان بهترین نویسندگان نامه ای به خاتمی اهدا میشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبلاگ سید محمد خاتمی مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
نسخه جدید جابلاگی راه اندازی شد

نسخه جدید جابلاگی راه اندازی شد

وبنا – نسخه سوم سایت جابلاگی راه اندازی شد. این نسخه امکانات جدیدی را در اختیار وبلاگنویسان قرار می دهد. به گفته مدیر سایت ایجاد پروفایل مخصوصی برای هر وبلاگ و امکان برقراری ارتباط در میان وبلاگ نویسان از سرویس ها جدید سایت جابلاگی است که شاید این سایت را به یک شبکه اجتماعی وبلاگی تبدیل کند.


از سرویس های جدید سایت همچنین می توانید به جستجو‏ی شهر و دسته بندی وبلاگ ها اشاره کرد. به گفته محمد توکلی و آرش رنجبران دو تن از مدیران سایت جابلاگی، در آینده ای نزدیک امکانات بیشتری به سایت افزوده خواهد شد و مشخصات بیشتری برای پروفایل ها در نظر گرفته می شود و کاربران می توانند از به روزرسانی وبلاگ های مورد علاقه خود مطلع شوند.

نسخه ۳ جابلاگی در حال حاضر در مرحله آلفا به سر می برد. برای مشاهده سایت به آدرس http://www.jablogi.com مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
اعلام اسامی برندگان دومین جشنواره وب سایتهای فضایی ایران

اعلام اسامی برندگان دومین جشنواره وب سایتهای فضایی ایران

وبنا – سرانجام دومین جشنواره وب لاگها و وب سایتهای فضایی هم به پایان رسید و نفرات برتر آن از میان حدودا ۲۸۰ وبلاگ و وب سایت انتخاب شدند.  


۱. سایت آسمان شب www.nightsky.ir (خسرو جعفری‌زاده) با 7.75 از مجموع ۱۰ امتیاز مقام اول
۲. سایت ستاره پارسی www.persianstar.com (اکبر نعمتی) با 7.5 از مجموع ۱۰امتیاز مقام دوم
۳. سایت ماهنامه نجوم www.nojumnews.com (بابک امیر تفرشی) با 7.25 از مجموع ۱۰ امتیاز مقام سوم را کسب کردند.

برای مشاهده لیست کامل سایت ها و بلاگ ها به ادرس http://www.parssky.com/news/?NewsID=2318 مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
نگاهی به آخرین وضعیت iran.ir

نگاهی به آخرین وضعیت iran.ir

وبنا – بنا بر مصوبه‌ی نمایندگان ویژه‌ی رییس‌ جمهوری در راستای اجرایی شدن تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موظف شدند که خدمات خود را در فضای الکترونیکی به متقاضیان ارایه دهند. براین اساس مقرر شد وزارت ICT پورتال ملی کشور را حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۸۶ راه‌اندازی کند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز ‌خدمات خود را از ‌این طریق در اختیار عموم قرار دهند. این پورتال در موعد مقرر با نشانی iran.ir راه‌اندازی شد و حال باید ارزیابی کرد که اهداف پیش‌بینی ‌شده را در چه سطحی محقق کرده است.


به گزارش (ایسنا)، بنا بر نظر کارشناسان امر، هدف از ایجاد پرتال ملی یک کشور، متمرکز ساختن سرویس‌های دولتی و حتی غیردولتی مورد نیاز مردم به منظور تسهیل در ارایه خدمات به آن‌ها و کاهش حجم سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری است. با چنین نگاهی است که راه‌اندازی پرتال ملی انجام شد.
ظاهر این سایت به عقیده‌ی برخی مراجعه‌کنندگان در مراجعه اول کمی شلوغ و تعدادی از آیکون‌ها و لینک‌ها اضافه به نظر می‌رسند؛ تحلیلگران تاکید دارند که باید توجه کرد هر نوع بی‌نظمی در ساختار و ظاهر پورتال ملی که موجب سردرگمی کاربران ‌شود، آن‌ها را از دسترسی به خدمات مناسب مأیوس می‌کند و این امر در نهایت به خودداری آن‌ها از مراجعه مجدد به پرتال منجر خواهد شد.
یکی از مسائل و مشکلات ایجاد یک پرتال واقعی و آرمانی در ایران سرعت پایین اینترنت است که دسترسی را به اطلاعات و خدمات بسیار زمان بر می‌کند و بنابراین زمانی که شخصی درمی یابد برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر یا حتی انجام کارهایش، به صورت تلفنی، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، ترجیحا از پرتال استفاده نمی‌کند. پس وجود یک سیستم پرسرعت ازملزومات یک پرتال ملی است.
آمارها نشان می‌دهد که کشوری توسعه‌یافته مانند کانادا اکنون ۱۳۰ مورد خدمت را به صورت آنلاین ارایه می‌دهد؛ در حالی که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام کرده است، این درگاه ۱۵۰ مورد خدمت الکترونیک آنلاین را ارایه داده است.
اواخر سال گذشته درگاه خدمات الکترونیکی ایران ارایه هم‌زمان چهار خدمت الکترونیکی برخط (online) خود را آغاز کرد؛ خدمات مذکور شامل ارایه اطلاعات بانک‌ها و مدارس موجود در محدوده پستی با ارایه شماره تلفن و یا پنج رقم ابتدایی کد پستی، ارائه کد پستی با استفاده از شماره تلفن و ارائه آخرین اطلاعات و تغییرات شاخص های اصلی بازار بورس اوراق بهادار است.
اما طبق آنچه در بخش مربوطه در این سایت آورده شده، خدماتی که با همکاری اداره کل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور ارائه شده و اطلاعات آن قسمتی از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی شرکت پست جمهوری اسلامی می باشند، در قالب یک طرح آزمایشی ارائه شده‌اند و کامل و جامع نیستند. در طول مدت طرح آزمایشی، وزارت ICT درگاه خدمات الکترونیکی ایران و شرکت پست، در خصوص صحت و سلامت و کیفیت اطلاعات ارائه شده مسئولیتی ندارند.
در خدمت ارایه اطلاعات بانک‌ها و مدارس موجود در محدوده پستی با دریافت ۵ رقم اول کد پستی یا یک شماره تلفن کامل در منطقه مذکور، فهرست بانکها و یا مدارس موجود درآن منطقه پستی ارائه خواهد شد.
هدف از ارائه این سرویس، آشنایی و اطلاع مردم از نزدیک ترین مدارس و بانکهای موجود در منطقه پستی محل سکونت یا کار و کاهش رفت و آمد های غیر ضروری است.
از دیگر خدمات الکترونیکی درگاه ملی ایران می توان به ارایه کد پستی از طریق دریافت شماره تلفن متقاضیان اشاره کرد. با استفاده از خدمات مذکور می توان با ارایه شماره تلفن کامل محل کار یا منزل به کد پستی ده رقمی محل مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
چهارمین خدمت بر خط ارایه شده شامل دستیابی به آخرین شاخص های اصلی بازار بورس اوراق بهادار است. این اقدام که در راستای ارایه اطلاعات لحظه ای بورس به متقاضیان صورت می گیرد، زمانی قابل استفاده است که بازار بورس تهران نیز به فعالیت مشغول باشد.
کاربران می توانند جهت دسترسی به خدمات مذکور به آدرس اینترنتی http://eservice.iran.ir مراجعه کنند و به صورت برخط، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.
ارایه‌ی پست الکترونیک به مدیران دولتی از جمله ویژگی‌های مهم این پورتال اعلام شده است. بر اساس بخشنامه‌ی معاون اول رییس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگاه‌های دولتی و افراد واجد شرایط که با خارج از سازمان خود مکاتبه دارند، خدمت پست الکترونیکی (Email) ارایه می‌کند.
به گفته‌ی مدیرکل دفتر امور اجرایی فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، امنیت اطلاعات دولتی و سامانه‌ای در خور مدیران دولتی و دولت الکترونیکی کشور از جمله فواید پست الکترونیک ایران است که تاکنون وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تلاش خود را در این زمینه انجام داده است.
علی‌اصغر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سرویس پست الکترونیکی ایران از تاریخ ۲۸ مهرماه سال ۱۳۸۶ به مدیران دولتی و افراد واجد شرایط ارایه می‌شود، اظهار کرد: تا پایان اسفندماه ۱۳۸۶، در حدود ۴۵۰۰ کاربر در این سامانه تعریف شده‌اند.
وی افزود: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با هدف ارایه کلیه خدمات ممکن از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و… به‌صورت الکترونیکی از طریق یک درگاه واحد به کاربران، متصدی راه‌اندازی درگاه (پورتال) واحد دولت الکترونیکی شد.
او همچنین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و نگهداری و پشتیبانی پست الکترونیکی در قالب کلان و کشوری به لحاظ فنی و امنیتی کار ساده‌ای نبوده و نیست که با نیروی متخصصان فن‌آوری اطلاعات داخلی، این امر تاکنون میسر شده است.
در هر حال اجرای چنین پروژه‌ای هم مانند دیگر پروژه‌ها با انتقادهایی مواجه شد که برخی از موارد از جمله انطباق ساعت این پورتال با ساعت رسمی کشور – که دست‌کم در زمینه اعلام اوقات شرعی بسیار تعیین‌کننده بود – پس از تغییر ساعات با انتقال به مسوولان مربوطه هم‌اکنون رفع شده و برخی دیگر نیازمند توجه است. ضمن آنکه در بخش پاسخ به پرسش‌های شرعی آن نیز فقدان دیدگاه‌ها و استفتاهای مربوط به گروهی از مراجع عظام تقلید به‌چشم می‌خورد.
انصاری در واکنش به وجود برخی انتقادها درباره این پورتال از جمله این که دیتابیس پرتال فاقد هرگونه سرویس و خدمات الکترونیک مستقیم به مردم و یا ارایه پیوندهایی برای رفع مشکلات اداری و سازمانی است، گفت: لزوماً پرتال iran.ir یک پایگاه اطلاعاتی به منظور ارایه سرویس و خدمات مستقیم به مردم نیست. بلکه ظرفی است جهت یکسان‌سازی و تجمیع قابلیت سازمان‌هایی که امکان ارایه خدمات خود را به صورت الکترونیکی بر اساس بخشنامه‌های موجود دارند و یا در حال ایجاد آن هستند.
او معتقد است: پرتال ایران با بهره‌گیری از یک برنامه و دیتابیس قوی طراحی و راه‌اندازی شده و عرضه خدمات در این درگاه به عوامل متعددی وابسته است.
انصاری با بیان اینکه استانداردسازی سیستم‌ها برای ارائه خدمات الکترونیک از سوی سازمان‌ها انجام شده است، تصریح کرد: طی بخشنامه‌های صادره دستورات فنی و اجرایی لازم جهت همگونی سیستم‌های مختلف سازمان‌ها و چگونگی ارایه خدمات آن‌ها در این پرتال توصیه شده است.
وی درخصوص اینکه آیا در این پرتال سیستم‌ها و فرآیندهای فعال سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با هم تعامل دارند یا خیر؟ اذعان داشت: تعامل بین دستگاه‌ها مفهوم گسترده و بسیط دیگری دارد که تحقق آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه شبکه خاص خود می‌باشد ‌تا ضمن ایجاد یکپارچه سازی اطلاعات تعامل میان دستگاه‌ها نیز میسر شود.
او با اشاره به وجود قسمتی جهت جست‌وجو در محتوای پرتال که در صفحه نخست آن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: خدماتی که در این پرتال در دسترس مردم قرار دارد، با توجه به نوع سرویس و چگونگی پاسخگویی آن از طرف سازمان مربوطه متنوع است و نمی‌توان برای ارائه آن بازه زمانی خاص تعریف کرد.
وجود لینک به وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، امور شرعی، بانکداری الکترونیک، و امور مربوط به مسافری و گردشگری که امکانی برای خرید اینترنتی بلیط فراهم می‌کند، از نکات مثبت این پورتال به‌شمار می‌رود با این حال نقاط ضعفی هم بر آن وارد است که نیازمند توجه مسوولان مربوط است.
در نهایت آنچه مسلم است، این پرتال باید باعث کاهش رفت و آمد و مراجعات مردم به ادارات شود؛ چراکه ابلاغیه ستاد تبصره ۱۳ در مورد راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیکی دولت با هدف کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است؛ بنابراین گردانندگان پرتال، باید به‌دنبال راهکارهایی باشند که از طریق آن‌ها بتوانند حداکثر میزان خدمات دولتی را به مردم ارایه دهند.

خواندن ادامه‌ی خبر
اعتراض گروه آشیانه به تغییر نام خلیج فارس

اعتراض گروه آشیانه به تغییر نام خلیج فارس

در پروژه جدید گروه امنیتی آشیانه، حدود ۱۰۰ سایت عربی که اکثرا سایت های مهم دولتی و سایت های دانشگاه ها و شرکت های عربی بودند توسط گروه امنیتی آشیانه هک و چهره تمامی این سایت ها به صفحه ای با نماد ایران و نماد خلیج فارس تغییر پیدا کرد. هدف از این کار محکوم کردن تغییر نام خلیج فارس و استفاده از اسم خلیج عربی در سایت های عربی بود.
در این پروژه ما به چهار سرور عربی نفوذ کرده و چهره سایت های مهمی از کشورهای بحرین، عربستان، امارات، عمان، عراق … را که بر روی این سرورها قرار داشتند را با صفحه ای با نماد ایران و نام خلیج فارس تغییر دادیم.


در روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت عملیات نفوذ به سرور وب سایت های فوق الذکر شروع شد که پس از ۳ روز فعالیت شبانه روزی در صبح روز چهارشنبه ۱ تیر ۸۷ نماد ایران و اسم خلیج فارس در کلیه وب سایتهای فوق الذکر عربی قرار گرفت. پیش از این در حدود دو سال پیش ما پروژه هایی در زمینه هک کردن ۱۰۰ سایت اسراییلی و ۵۰۰ سایت دانمارکی داشتیم ولی اینبار هدف تنها سایت های عربی که با پسوندهای sa. ،  .om ،  .bh ، .iq ، .ae و … شناخته می شوند، بودند.


جهت جلوگیری از متوجه شدن سریعتر مسئولین این سرورها، فایل اصلی برخی از سایت ها با نام Index را عوض نکرده ایم و تنها فایلی با نام Ashiyane بر روی این سایت ها قرار داده ایم. لازم به ذکر است که این ۱۰۰ سایت بر روی چهار سرور مختلف با سیستم عامل های ویندوز ۲۰۰۳ بودند.

برای مشاهده لیست برخی از سایتهای هک شده در اینجا کلیک کنید.


تمامی این سایت ها را در سایت بین المللی Zone-H ثبت کردیم که در زیر لینک ثبت شدن بعضی از این سایت های هک شده را می توانید مشاهده کنید.


لینک ۱ لینک ۲ لینک ۳لینک ۴ لینک ۵


در لیست این ۱۰۰ سایت، سایت های مهمی چون سایت لیگ خلیج عرب، سایت وزارت آموزش عالی عراق، سایت اداره پلیس ابوظبی امارات،  سایت الخلیج امارات، سایت دانشگاه میادین عربستان، سایت هیئت مردم امارات، سایت شرکت گاز عمان  و … به چشم می خورد که چهره برخی از این سایت های هک شده هنوز توسط مدیران آنها اصلاح نشده است. جهت مشاهده کلیه سایت های های هک و ثبت شده توسط آشیانه در Zone-h و همچنین میزان اهمیت هر حمله می توانید به این لینک مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر
موج تازه برخورد با سایت‌های اینترنتی آغاز شد

موج تازه برخورد با سایت‌های اینترنتی آغاز شد

وبنا به نقل از ایتنا – صبح روز شنبه، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی ISP ابلا‌غیه‌ای را از «کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی» دریافت کردند که براساس آن مصادیق جدید فیلترینگ تعیین شده و شرکت‌ها موظف به اعمال آن بودند. آن‌طور که از نحوه اعمال فیلترینگ در اینترنت ‌به‌نظر می‌رسد، موضوع‌های فیلترینگ این دوره از سلسله ‌دستورهای صادر شده، ‌نگاهی سختگیرتر داشته تا آنجا که برخی از سایت‌ها و وبلا‌گ‌های فعالا‌ن حقوق زنان، ‌حقوق بشر، نویسندگان منتقد به عملکرد دولت و نهادهای دولتی و روزنامه‌نگاران شناخته‌شده از مصداق‌های فیلترینگ معرفی شدند.

خواندن ادامه‌ی خبر
اولین کنفرانس تخصصی پورتال های سازمانی برگزار خواهد شد

اولین کنفرانس تخصصی پورتال های سازمانی برگزار خواهد شد

وبنا – اولین کنفرانس تخصصی نظام اداری الکترونیکی (پورتال های سازمانی) با هدف آشنایی مدیران و کارشناسان IT وزارتخانه ها سازمانها و ادارات با نمونه های علمی و عملی نظام اداری الکترونیکی و با شعار نوآوری و شکوفایی در نظام اداری الکترونیکی دوازدهم و سیزدهم تیرماه سال جاری درمرکز همایشهای رازی برگزار می شود.


این همایش علمی با هدف آشنایی با نمونه های علمی و عملی نظام اداری الکترونیکی، توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش درزمینه نظام اداری الکترونیکی بحث و تبادل نظر درخصوص نمونه های پیاده شده دولت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته، اصول معماری سازمان الکترونیک ، معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و کاربردی در زمینه نظام اداری الکترونیکی و تبادل دستاوردها و تجربیات شرکتها و سازمان های برترداخلی در خصوص نظام اداری الکترونیکی برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.irtapco.ir مراجعه کنید.

خواندن ادامه‌ی خبر