گران‌ترین نام دامنه‌ های تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۴

منبع: دنیای اقتصاد /(بیزینس اینسایدر)

دنیای اقتصاد: در عصر دیجیتال آدرس‌های وب و نام دامنه‌ ها، نشانی‌های معنادار و مهمی هستند که هر کدام می‌توانند ما را به دنیای جدیدی برسانند. درست به همین دلیل هم هست که انتخاب نام دامنه‌ها اهمیت بسیاری داشته و بعضی از آنها صرف نظر از نوع و حوزه فعالیت‌شان، تنها به خاطر نام‌شان معروف و ارزشمند می‌شوند.
در نهایت بعضی از این نام دامنه‌های ارزشمند و قیمتی با قیمت‌های بالایی معامله می‌شوند. بعضی از این نام دامنه‌ها قدمت ۲۰ ساله دارند و بعضی از آنها به تازگی معامله شده‌اند. با این اوصاف مجله معتبر بیزینس اینسایدر با همکاری DN Journal به بررسی و معرفی گران‌ترین نام دامنه‌های جهان تا به امروز پرداخته است. با این همه نباید فراموش کرد که کسب و کار در دنیای وب سرمایه‌های دیگری به جز نام دامنه هم دارد، اما در این بررسی تنها نام دامنه‌های ارزشمند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

  • Fund.com به ارزش ۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۵۰ دلار: این نام دامنه که مربوط به یک وب‌سایت بزرگ و مهم فعال در زمینه سرمایه‌گذاری و صنعت مدیریت سرمایه است، در سال ۲۰۰۸ و به صورت کاملا نقدی به فروش رفت.
  • Diamond.com به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت اطلاعات مفید و مختلفی درباره انواع الماس و جواهرات متفاوت ارائه می‌کند و به کاربرانش در انتخاب و حتی خرید این جواهرات کمک می‌کند. این وب‌سایت در واقع یک جواهر فروشی آنلاین هم هست. این وب‌سایت که در ابتدا نام دامنه Odimo.com را داشت و سپس به Diamond.com تغییر نام داد، در سال ۲۰۰۶ به فروش رسید.
  • Slots.com به ارزش ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار: یک وب‌سایت بازی و شرط‌بندی که در سال ۲۰۱۰ به فروش رسید. وب‌سایت معروف TechCrunch در آن زمان نوشت که ارزش این نام دامنه از یک میلیون دلار به ازای هر حروف به‌کار رفته در آن هم بیشتر است.
  • Toys.com به ارزش ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار: وب‌سایتی برای معرفی و عرضه جدیدترین محصولات در دنیای اسباب بازی‌ها که در سال ۲۰۰۹ به فروش رفت. این وب‌سایت تنها چند ماه بعد از وب‌سایت Candy.com که به قیمت سه میلیون دلار فروش رفت، فروخته شد.
  • Medicare.com به ارزش ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار: وب‌سایتی برای ارائه طرح‌های درمانی و بهداشتی که در ماه مه سال ۲۰۱۴ توسط وب‌سایت eHeathInsurance.com خریداری شد.
  • IG.com به ارزش ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار: بزرگ‌ترین وب‌سایت ارائه‌دهنده اطلاعات و سرویس‌های مالی و داد و ستد ارز در انگلستان که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ به فروش رسید. این وب‌سایت که قبلا متعلق به موتور جست‌وجوی برزیلی iG بود، توسط شرکت مالی London’s IG Group خریداری شد.
  • MI.com به ارزش ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: شرکت چینی ژیائومی این وب‌سایت را در ماه آوریل ۲۰۱۴ خرید. این خرید بزرگ‌ترین خرید نام دامنه در سال ۲۰۱۴ بوده است. از طرفی گفته می‌شود که این گران‌ترین نام دامنه خریداری شده توسط یک شرکت اینترنتی چینی بوده است. در واقع ژیائومی سعی دارد با استفاده از این وب‌سایت، کمک کند تا نام برندش راحت‌تر یادآوری شود.
  • Candy.com به ارزش ۳ میلیون دلار: یک شکلات فروشی آنلاین بزرگ با هزاران نوع مختلف شیرینی و شکلات که می‌تواند توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خودش جلب کند. این وب‌سایت شیرین در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت مالی G&J Holdings خریداری شد.
  • Shopping.de به ارزش ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۹۴۵ دلار: این وب‌سایت که بزرگ‌ترین فروشگاه و خرده فروشی آنلاین آلمانی است در سال ۲۰۰۸ به فروش رسیده است. این وب‌سایت در کنار وب‌سایت‌های دیگری مانند Auto.de، News.de و Kredit.de در دسته گران‌ترین نام دامنه‌های آلمانی قرار دارد.
  • CreditCards.com به ارزش ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار: این وب‌سایت که در زمینه ارائه خدمات آنلاین کارت‌های اعتباری فعالیت می‌کند، توسط شرکت ClickSuccess L.P که به کار فروش آنلاین ابزارهای و محصولات مالی می‌پردازد، در سال ۲۰۰۴ خریداری شد. خرید این نام دامنه گران‌ترین خرید نام دامنه در آن سال‌ها بوده است.
  • Social.com به ارزش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت به جمع‌آوری اطلاعات در لحظه درباره تمایلات مشتریان و عادت‌های خرید آنها پرداخته و این اطلاعات را برای افزایش بهره‌وری شبکه‌های اجتماعی پردازش می‌کند. این وب‌سایت در سال ۲۰۱۱ فروخته شد.
  • Investing.com به ارزش ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار: این وب‌سایت ارائه‌دهنده رایگان اطلاعات در لحظه درباره بازار بورس و اخبارهای مالی است. این وب‌سایت در اواخر سال ۲۰۱۲ و توسط وب‌سایت Forexpros.com خریداری شد که بزرگ‌ترین خرید نام دامنه آن سال بوده است.
  • Youxi.com به ارزش ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار: این وب‌سایت که یک سایت بازی آنلاین چینی است در ماه مارس سال ۲۰۱۴ وسط شرکت Gamewave Group خریداری شد.
  • ۱۱۴.com به ارزش ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت که یک منبع ارائه‌دهنده اطلاعات درباره موضوعات مختلف است، در ماه جولای سال ۲۰۱۳ توسط یک شرکت چینی خریداری شده است.
  • Computer.com به ارزش ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار: یک وب‌سایت معروف و شناخته شده درباره کامپیوترهای شخصی که برای خرید یک کامپیوتر شخصی اطلاعات، مقایسه و قیمت‌ها را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این وب‌سایت در سال ۲۰۰۷ به فروش رسیده است.
  • ۳۷.com به ارزش یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۸۰۰ دلار: این وب‌سایت در ماه مارس سال ۲۰۱۴ توسط شرکت چینی تولیدکننده بازی‌های ویدئویی ۳۷Wan خریداری شد.
  • Fly.com به ارزش یک میلیون و ۷۶۰ هزار دلار: وب‌سایتی برای پیدا کردن ارزان‌ترین پروازها با مقایسه صدها خطوط پروازی و سایت‌های گردشگری که در سال ۲۰۰۹ به فروش رفت.
  • Auction.com به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار: یک فروشگاه حراجی آنلاین بزرگ که انتظار می‌رفت با قیمت دو و نیم میلیون دلار فروخته شود. این وب‌سایت در نهایت اما با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۹ به فروش رسید.
  • DataRecovery.com به قیمت یک میلیون و ۶۵۹ هزار دلار: این وب‌سایت که ارائه‌دهنده راهکارهای بازیافت اطلاعات است، در سال ۲۰۰۸ فروخته شد.
  • Ticket.com به ارزش یک میلیون و ۵۲۵ هزار دلار: این وب‌سایت که امکان جست‌وجو و بررسی رویدادهای تفریحی و سرگرمی سراسر دنیا و خرید بلیت ورود به آنها را دارد، در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ فروخته شد.
  • Tandberg.com به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت ارائه‌دهنده راهکارهای مختلف آرشیو و پشتیبان‌گیری است. این وب‌سایت در اوایل سال ۲۰۰۷ فروخته شد.
  • Russia.com به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت که مربوط به کشور روسیه است در سال ۲۰۰۹ به صورت خصوصی به فروش رسیده است.
  • Cameras.com به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت که در زمینه ارائه اطلاعات، مقایسه و قیمت انواع دوربین برای خرید به کاربرانش کمک می‌کند، در یک حراجی با قیمت یک و نیم میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به فروش رسید.
  • MM.com به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار: این وب‌سایت در ماه جولای سال ۲۰۱۴ توسط شرکت Hangzhou Duomai E-Commerce  خریداری شد که مالک نام دامنه‌های دیگری مانند Game.com، JZ.com و ۴.cn هم هست.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *