مرکز ملی فضای مجازی برای حل مشکلات کشور به استارت‌آپ‌ها جهت می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد که سیاست‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها (شرکت‌های کارآفرین نوپا) با دو رویکرد کند نکردن و شتاب دادن به این پدیده و درعین حال جهت‌دار کردن آنها برای حل مشکلات کشور دنبال می‌شود.

مرکز ملی فضای مجازی کشور به تازگی خبر از برگزاری نخستین جلسه کارگروه بررسی و سیاست‌گذاری در خصوص نحوه حمایت از شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت‌آپ) داده است.
این جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی توسط معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی به منظور شناسایی وضعیت جاری عملکرد شرکت‌های کارآفرین نوپا (استارت‌آپ) و رخدادهای مربوط به آن در کشور، بررسی چگونگی ساماندهی فضای کارآفرینی و طرح راهکارهای حمایتی کلان در جهت ارزش گذاری و حمایت از این فضا برگزار شد.
در این زمینه عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی به روند تشکیل این کارگروه پرداخت و گفت: در سال گذشته موظف شدیم گزارشی از وضعیت استارت‌آپ‌ها  به شورای معین شورای عالی فضای مجازی ارائه کنیم که بر اساس آن یک جلسه شورای معین به این موضوع اختصاص داشت و مقرر شد کارگروهی برای بررسی و تدوین سیاست‌های لازم جهت کنترل، نظارت و هماهنگی در بحث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا تشکیل شود و سیاست‌ها را برای بررسی نهایی به شورای معین و در نهایت برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارایه دهد.
آسوشه تاکید کرد: در وضعیت کنونی کشور که ما موظفیم با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کشور را اداره کنیم و فضای اقتصادی را رونق دهیم، اینگونه رویدادها مغتنم است اما نیاز به قانومند شدن دارد.
وی درباره وضعیت فعلی ارزش‌گذاری ایده‌ها گفت: در قوه قضاییه، ثبت پتنت‌ها و اختراعات با همکاری شورایی با عنوان شورای فناوری اطلاعات ارزش‌گذاری و راستی آزمایی در زمینه‌های محصولات فناوری اطلاعات انجام می‌شود که در زمینه ایده‌ها هم باید به سمتی برویم که شاخه‌های مختلفی از آن شورا ایجاد شود تا ارزش‌گذاری در این زمینه نظام‌مند شود.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی همچنین با اشاره به حمایت‌های چهار صندوق مختلف حمایتی اعم از صندوق حمایت از توسعه فناوری،  صندوق پژوهش‌های ایرانیان و دو صندوق مربوط به پارک فناوری پردیس و صندوق کمک به مقولاتی از این دست در دانشگاه تهران از استارت‌آپ‌ها گفت: رویدادهایی مانند استارت‌آپ ویکندها محصول حمایت این صندوق‌ها است اما هدفمند شدن این حمایت‌ها و بالا بردن بهره‌وری از موضوعاتی است که در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده، دنبال می‌شود.
آسوشه، قانونمند شدن و همچنین هدایت ایده‌ها به سمت حل مشکلات با اولویت مشکلات و مسایل داخلی را دو دغدغه مهم این کارگروه در تدوین سیاست‌ها برشمرد و گفت: به همین دلیل دنبال سیاست‌هایی هستیم که نه تنها حرکت استارت‌آپ‌ها و ایده‌های کارآفرینی نوپا را کند و محدود نکند بلکه آن‌ها را برای حل مشکلات کشور جهت‌دار کند.