دلیل استقبال کم مردم از موتورهای جست‌وجوی ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) علت عدم استقبال از موتورهای جست‌وجوی ایرانی را نبود نگاه جامع در طراحی این موتورها دانست و اظهار کرد: این تصور وجود دارد که موتورهای ایرانی مطالب را به‌صورت فیلتر‌شده ارائه می‌دهند که نتیجه به دست آمده مورد خواست کاربر نیست و همین امر از دلایلی است که باعث می‌شود جست‌وجوگر‌های ایرانی مورد استقبال قرار نگیرند.
فرهاد الیاشی با اشاره به این‌که موتورهای جست‌وجو باید با شرکت‌های زیادی رقابت کند، گفت: موتور جست‌وجویی که بخشی از نتیجه‌ها را نشان ندهد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
وی با اشاره به این‌که معمولا هدف از طراحی موتورهای جست‌وجو یا هدف‌های درآمدی است یا دولتی گفت: برای مثال گوگل یک جست‌وجوگر درآمدی است که دارنده آن از این طریق پول به دست می‌آورد، اما باید مشخص شود که هدف از طراحی موتورهایی ایرانی چه بوده است.
این عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران افزود: به نظر می‌رسد که هدف از طراحی جست‌وجوگر‌های ایرانی مقاصد دولتی بوده است زیرا منافع مالی ندارند و اگر نگاه دولتی در طراحی این برنامه‌ها به کار رفته است باز هم باید توجیه کاربری داشته باشد.طرح‌هایی که با سرمایه‌گذاری‌های بالای دولتی انجام می‌شود باید بررسی شوند که چه نگاه کارشناسانه‌ای پشت آنها بوده است و آیا اصلا نظر کارشناسان خبره این حوزه برای چنین طرح‌هایی پرسیده می‌شود؟

منبع: ایسنا