سایت‌های جشنواره وب چطور برگزیده شدند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

تندیسهای جشنواره وب ایران، نتیجه و بٰآیند ۲۰۰ هزار رای در وب فارسی بوده است.

روند داوری در جشنواره به این صورت بود که بعد از اینکه سایتّها در جشنواره وب ایران ثبت شد، داوری آغاز شد و تا آخر دیماه ادامه داشت.

همه افرادی که سایت خود را در جشنواره وب ایران ثبت کرده بودند میتوانستند وارد سایت شده و به تعدادی از سایتها از دایرکتوری جشنواره رای دهند. این سایتها به آنها نمایش داده میشد و بر اساس ملاکهای داوری به آنها رای داده میشد.


با این کار عملا همه شرکتکنندگان خودشان داور جشنواره هم بودند.

در این مرحله ۲۰۰۰ سایت برای ۴۰۰۰ نفر نمایش داده شده و رای آنها دریافت شد.

ارزشی که به سایتهای شرکت کننده داده شد این بود که همه داوران میتوانستند نظر خود را در قالب بازخورد به صاحب آن سایت بگویند و فرصتی فراهم شد تا صاحبان هر وبسایت بتوانند نظر‌ات داوران را هم بدانند.

در مرحله بعدی ۵ سایت در هر شاخه به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در این مرحله در ابتدا تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره وب ایران تصمیم داشت که از داوران منتخب داخلی و خارجی دعوت کند تا برترین سایت را از میان کاندیداها اعلام کنند. اما با توجه به نتایج بسیار مطلوب داوری مرحله مقدماتی، تصمیم این شورا بر تکرار همین روش در مرحله نهایی شد. به این ترتیب در مرحله نهایی هم همۀ داوران می توانستند به کاندیداهای هر گروه رای بدهند و برترین سایت را انتخاب کنند.

به این روش در اصطلاح جمع سپاری یا Crowdsourcing گفته می‌شود و برای اولین بار در اینترنت ایران از این روش با این مقیاس استفاده شد که خوشبختانه با نتیجه ای بسیار مطلوب نیز همراه بود.

داوری دیگر، رایگیری مردمی بود که هر سایتی میتوانست کد رایگیری مردمی را در سایت خود وارد کنند تا هوادارانشان به آنها رای بدهند که طبیعیست برگزیدگان آن معمولا سایتهای پر بیننده هستند.

در نهایت در همایش وب و موبایل ایران، برندههای نهایی مشخص و اعلام شدند که فهرست کامل آنها را میتوانید در وبنا بخوانید.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *