شکست پروژه پولی شدن سایت روزنامه شرق

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳

روزنامه شرق از حدود یک ماه پیش نسخه رایگان الکترونیکی خود را تعطیل کرد و از همه خواست از سایت جار خریداری کنند یا به دکه‌های روزنامه‌فروشی بروند. این طرح امروز شکست خورده است و به نوشته صدرا محقق یکی از روزنامه‌نگاران آن در فیس‌بوک:

چند روز پیش اینجا مطلبی نوشتم درباره اینکه قراره سایت روزنامه شرق از حالت رایگان تغییر کنه و پولی بشه، تعدادی از دوستان توی اون بحث شرکت کردن و نظراتشون رو درباره این کار گفتن، که البته اغلبشون هم مخالف و منتقد بودن. القصه همه اون کامنتها به سردبیر روزنامه داده شد و خود بچه های تحریریه هم موافقت و مخالفت مشروطشون رو با این طرح اعلام کردن. در نهایت مجموعه اون نظرات و مشورت با صاحب نظران و محاسبه معایب و مزایای کار به این منتج شده که گویا پولی شدن سایت منتفی شده و قراره از اول دی ماه دوباره روزنامه شرق، به روال سابق و به صورت رایگان (البته با ایجاد تغییراتی در طراحی سایت) در دسترس مخاطبان قرار بگیره.

وب فارسی در سال‌های گذشته چندین بار با تجربه‌های ناموفق پولی شدن محتوامواجه شده‌ است.
یکی از دلایل شکست چنین پروژه‌هایی، عدم تولید محتوای ارزشمند فارسی که اختصاصی باشد در مقدار کافی است. دلیل دیگر اما که مهم‌ترین هم هست، عدم ارزیابی مناسب و توانایی پیش‌بینی رفتار کاربران است. نقصی که اگرچه در میان جامعه می‌توان برای آن بهانه‌های مختلفی تراشید، اما در فضای انلاین با توجه به ابزارهایی که وجود دارد پوشاندن آن کار دشواری نیست.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *