انتشار سومین شماره «سلام دنیا»

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳

شماره آذرماه ماهنامه تخصصی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز سلام دنیا منتشر شد. گزارش ویژه شماره سوم اختصاص به موضوع قلم (فونت) آزاد فارسی دارد. در این پرونده مصاحبه مفصلی با دامون خانجانزاده یکی از مطرح‌ترین طراحان قلم فارسی شده است. با مطالعه این گفتگو به طور کامل درباره نحوه طراحی یک فونت و مشکلات پیش روی آن و همین‌طور هزینه‌هایی که دارد اطلاعات کسب می‌کنید. در بخش بعدی به بحث حقوقی استفاده از قلم‌ها می‌پردازیم. در مقاله انتهایی هم به صورت تخصصی به مسأله قلم، انکدینگ، گرافیک برداری و سایر مسائلی پرداخته شده که به یک قلم رایانه‌ای مربوط است.

در بخش معرفی این شماره درباره سیستم‌عامل‌های آزاد موبایل، ابزارهای متن‌باز برای مدیریت پروژه و نقش نرم‌افزار متن‌باز در اینترنت اشیاء می‌خوانید. همین‌طور در بخش انتهایی مقاله‌ای با عنوان زبان‌های برنامه نویسی مخصوص کودکان را مشاهده می‌کنید.

قسمت جامعه کاربری این شماره هم مانند شماره‌های قبل به اتفاقات و معرفی بزرگترین اجتماع رایانه‌ای کشور می‌پردازد. ابتدا از جشن انتشار اوبونتو و چهارمین همایش نرم‌افزارهای آزاد استان البرز می‌خوانید. این شماره گروه کاربران لینوکس مشهد به شما معرفی شده و در انتها هم از فرنس بروس یکی از موسسان تخفیفان و اینکه چگونه کاربر لینوکس شد، می‌خوانید.


پرونده این شماره اختصاص به سخت‌افزار متن‌باز دارد. ابتدا در مورد پاپی که یک روبات متن‌باز است می‌خوانید و سپس به طور کامل با سخت‌افزار متن‌باز آشنا می‌شوید. در انتها هم با رزبری‌پای و سخت‌افزارهای متن‌باز امبدد آشنا می‌شوید.

بخش تخصصی این شماره هم با پایتون شروع می‌شود و سعی می‌کند در طی ۲ مقاله شما را با این زبان برنامه‌نویسی ساده آشنا کند. در ادامه نیز از پشتیبان‌گیری و رمزگذاری با GnuPGP و ابزارهای مدیریت کنترل تغییرات می‌خوانید.

داستان انتهایی این شماره اثری پسا ‫آخرالزمانی و ضد ‫آرمان‌شهری ‫از ‫الیسون ‫هارلن است‫ ‫به نام «دهانی ندارم و باید فریاد کنم».

ماهنامه سلام دنیا به رایگان از طریق وب‌سایت رسمی آن قابل دریافت می‌باشد.