نرم‌افزارهای پیام‌رسان ایرانی، راهی خیابان‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳

پس از حضور دیجی‌کالا و آپارات در خیابان‌های تهران، حالا یک نرم‌افزار ارتباطی هم روی بیلبوردها نشسته است: بیسفون. رقیب ایرانی وایبر. این مسئله نشانه اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی، پس از فروشگاه‌ها و سرویس‌های ویدئو است.

ایرانیان این روزها در پی مقاومتی که در برابر فیلترینگ این برنامه‌ها شده‌ است، از وایبر به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کنند و بعد از آن نرم‌افزارهایی مثل تانگو، کوگو، تلگرام یا لاین و مانند آن قرار دارند ولی هنوز آماری از میزان استفاده در دست نیست.

وایبر علاوه بر ایران در جهان محبوب است و رنگ ایران هم به خاطرش در این نقشه بنفش شده است. استرالیا، آمریکای شمالی، کانادا، خاورمیانه و هند و پاکستان هم کشورهای وایبری به حساب می‌آیند.


واتس‌اپ دومین برنامه پرطرفدار است که آفریقا، بخشی از اروپای شرقی و روسیه، را بیشتر اشغال کرده است و برنامه واتس‌اپ پلاس بخش زیادی از آمریکای جنوبی و نقاطی دیگر را پوشش داده است.

در رتبه چهارم جدول، وی‌چت قرار گرفته و پس از آن لاین، تنها در کشورهای شمال شرقی ایران حضور دارد و چند جزیره در شرق آسیا.

«کاکو تاک»، «بی‌بی‌ام» متعلق به بلک‌بری و مسنجر فیس‌بوک هم در رتبه‌های بعدی جدول قرار دارند.

در ایران اوضاع چگونه است؟

در ایران تنها دو نرم‌افزار «بیسفون» و «ساینا» تا امروز عرضه شده‌اند. ساینا در سایت همراه اول قابل دسترس است و آماری از میزان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

وزیر ارتباطات هم که به نظر می‌رسید ترجیح خواهد داد که از آمار ساینا به عنوان یک اپلیکیشن تقریبا دولتی سخن براند، از بیسفون گفته است. او در دیدار صبحانه کاری نمایندگان پارلمان بخش خصوصی با کابینه ارتباطاتی دولت، گفته است اکنون رم‌افزار ارتباطی بیسفون ۲۰۰ هزار کاربر دارد که ۱۹ درصد آن از کشورهای بحرین، لبنان، عراق و برخی دیگر کشورها هستند.

این‌ها تا امروز تنها داشته‌های ما از میزان استفاده از این محصولات است.

وبنا در سلسله مطالبی به معرفی این مسئله، دغدغه کاربران و مانند آن در رابطه با این اپلیکیشن‌ها خواهد پرداخت.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *