روزنامه شرق و راه‌های پیش رو برای کسب درآمد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۳

روزنامه شرق اعلام کرده از این پس نسخه‌های خود را به صورت آنلاین رایگان عرضه نمی‌کند بلکه آن ها را از طریق سرویس‌های اینترنتی به فروش می‌رساند.

این موضوع علاوه بر این‌که می‌تواند روی خوش کسب و کار اینترنتی را به بازار نشان دهد و این مسئله را که نشریات چاپی به فکر استفاده از فضای آنلاین هستند تقویت کند می‌تواند برای آینده روزنامه شرق خطرناک باشد.

تاکنون سرویس جار اعلام آمادگی کرده که شرق را به فروش می‌رساند.


در شبکه‌های اجتماعی جو مخالفت با روزنامه شرق عمده‌هر است. این روزنامه برای فروش هزار تومانی در ازای هر نسخه باید تعداد زیادی بفروشد تا بتواند این مسئله را سودده کند.

یکی از کاربران توییتر نوشته حق با شرق است که بخواهد سودده باشد، اما این راهش نیست.

شرق برای کسب درآمد آنلاین چند راه دارد؟

یکی از راه‌ها و پر ریسک‌ترینشان فروش آنلاین محصول است. بخش زیادی از مخاطبان روزنامه شرق روی اینترنت ایرانیان خارج از کشوری هستند که دسترسی به دکه‌های روزنامه‌فروشی ندارند و تعداد بالای مخاطبان توییتر شرق و روزنامه‌نگاران آن که اتفاقا این روزها بسیار فعال شده‌اند نشان می‌دهد شرق را احتمالا به این اعداد دلخوش کرده است.

راه دیگری که شرق می‌تواند در پیش بگیرد این است که مخاطبان خود را به صورت رایگان روی سایت برده و از تبلیغات آن، مانند سرویس شبکه‌تبلیغات برای سوددهی استفاده کند. روزنامه شرق طی فعالیت چند ساله‌اش همواره بنرهای تبلیغاتی بر روی سایت گذاشته بود اما تاکنون از این سرویس‌های سودده استفاده نکرده بوده است.

راه سومی هم در این میان وجود دارد. این که شرق دسترسی محدودی شامل نسخه‌های قدیمی‌تر – مثلا با تاخیر یک یا دو روز- را رایگان کند و دسترسی به نسخه جدید را تا یک روز پولی کند. این مساله هم با توجه به حجم پایین مطالب تحلیلی و بیشتر خبری که پس از یک روز کهنه می‌شوند چندان برای این روزنامه مفید نخواهد بود.

شرق از این هفته روی اسب راه اول شرط‌بندی کرده است. قماری که می‌تواند حیثیت آنلاین روزنامه را به خطر انداخته یا از آن یک رسانه قدرتمندتر بسازد. زمان نشان خواهد داد که این تصمیم، چه ضررها و چه سودهایی برای این بنگاه مطبوعاتی خواهد داشت اما هر نتیجه‌ای که در پیش باشد، یک نکته چیزی‌ست که شرق نباید از یاد ببرد: روزنامه‌هایی در فضای اینترنت موفق‌تر خواهند بود و کاربران برایش دست به جیب می‌شوند که محتوایی تولیدی‌تر داشته باشند. اخبار خبرگزاری‌ها و تحلیل‌های تکراری، رغبت کمتر کسی را برای هزینه کردن بر می‌انگیزد.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *