نظارت بیشتر بر فروشگاههای الکترونیکی، پاسخ به نیاز مشتریان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۳

این روزها برای هر نوع محصولی فروشگاه اینترنتی مخصوص راه اندازی شده است. راه اندازی یک فروشگاه الکترونیکی هزینه چندانی ندارد.

با پرداخت مبلغی حتی کمتر از یک میلیون تومان برای طراحی یک سایت ارزانقیمت و تهیه دامین و هاست مربوط به آن، تهیه گیت وی مخصوص ارتباط با بانک و اختصاص کمی وقت برای تبلیغ در سایتها و شبکه‌های اجتماعی هرکسی می‌تواند فروشگاه الکترونیکی مخصوص خود را دا شته باشد.

به نظر می‌رسد که مخاطبان این سیستم جدید کسب و کار هم کم کم به آن اعتماد کرده‌اند و روز به روز به تعداد شرکتها و سایتهایی که خدمات فروش الکتروینک را اراپه می‌دهند افزوده می شود. برخی از این سایتها تبدیل به شرکتهایی بزرگ و پر اسم و رسم شده‌اند و روشهای بازاریابی و مشتری مداری وآنها باعث شده گوی رقابت را از بازار سنتی بربایند.


با این حال کم نیستند سایتهای فروشگهای کوچک و بزرگی که یکبار خرید از آن‌ها می‌تواند تا مدتها شما را از خرید آنلاین و غیر حضوری بی اعتماد کند. این معضلات در گذشته هم وجود داشت و با وسیعتر شدن بازار کسب و کار اینترنتی باعث به وجود آمدن جنب و جوش هایی در جهت کنترل فضای کسب و کار الکترونیک شد.

مرکز تجارت الکترونیک که در سال ۱۳۸۹ به راه افتاد به سرعت برنامه‌ای را با هدف اعتماد سازی میان مشتریان وصاحبان کسب و کارهای آنلاین در پیش گرفت که در نهایت منجر به ایجاد مفهومی به نام «نماد الکترونیک» شد. بر این اساس وبسایتهایی که علاقه دارند محصولاتشان را درفضای آنلاین به فروش برسانند با رعایت ضوابط و دستور العمل هایی نشان اعتماد الکترونیک را دریافت می‌کنند و مورد تأیید این مرکز خواهند بود.

با وجود گرایش صاحبان کسب و کار آنلاین به تهیه نماد الکترونیک هنوز هم سایتها و فروشگاههای متعددی وجود دارند که بدون در یافت این نماد به فعالیت مشغولند و اغلب هم محصولاتی با کیفیت پایین را به مخاطب عرضه کرده و هیچ مسئولیتی را درقبال خدمات خود نمی پذیرند. اکثر این فروشگاهها هیچ نام و نشانی دقیقی در اختیار خریداران خود نمی‌گذارند و آن‌ها در صورت نیاز به تجدید نظر در خرید خود یا عدم رضایت از کیفیت محصولات نمی دانند که باید با کجا تماس بگیرند.

در حالی که هنوز هم آمار دقیقی از تعداد فروشگاهای آنلاین فارسی زبان در دسترس نیست، جدیت گردانندگان مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پیگیری وضع و اجرا کردن قوانینی که فروشگاههای آنلاین را ملزم به ثبت و دریافت نماد الکترونیک کند و متخلفان را بر اساس قوانین تعیین شده بازخواست نماید ضروری به نظر می رسد.

فراموش نکنیم که در وضعیت بازار شکننده کنونی و در حالی که مخاطبان و مشتریان سنتی کم کم در حال علاقمند شدن به امکانات و فناوری های الکترونیکی هستند مشاهده حتی موارد معدود نا به سامانی و تخلف می‌تواند زحمات چندین ساله فعالان عرصه تجارت الکترونیک را به باد دهد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *