تجربه استارتاپ ویکند در دومین شهر ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

استارتاپ ویکند بیرجند

بازنشر از وبلاگ محسن ملایری

وقتی درباره دومین شهر میزبان استارتاپ ویکند در ایران حرف می زدیم، همیشه تصور من برگزاری در یکی از شهرهای اصلی کشور بود. مشهد، شیراز، اصفهان و یا تبریز!

درخواست های متعددی از سوی شرکت های مختلف برای برگزاری این رویداد در شهرهایشان ارسال شد اما هیچ کدام توسط خود درخواست کنندگان بطور جدی پیگیری نشد.

تا اینکه ایمان داوودیان، یکی از شرکت کنندگان دوره دوم استارتاپ ویکند با پیگیری مصرانه توانست با تشکیل یک تیم با انگیزه، این رویداد را به خوبی در بیرجند برگزار کند. ایمان همواره اشاره می کرد که ما استعدادهای خوبی در شهر بیرجند داریم که مایل به راه اندازی استارتاپ هستند اما آموزشی برای آن ندارند.

درسی که این اتفاق برای من داشت این بود که برگزاری استارتاپ ویکند به عنوان رویدادی موثر در ظهور استارتاپ ها در یک منطقه، تنها توسط افراد متعهد امکانپذیر است. افرادی که می خواهند بر روی وضعیت کسب و کارهای نوپای شهرشان تاثیر مثبت بگذارند و این تاثیر را در جهت منافع بلند مدت خود می بینند.

در استارتاپ ویکند بیرجند چه گذشت؟

صبح چهارشنبه، من (به عنوان ناظر رویداد) به همراه اشک فتحی و ناصر غانم زاده (مربیان تهرانی رویداد) با پروازی که در مشهد توقف داشت، به بیرجند رسیدیم. ایمان برای استقبال آمده بود و  ما به هتل کوهستانی بیرجند، که حامی رویداد بود رفتیم.

برنامه ساعت ۵ با سخنرانی نماینده دانشگاه و شهرداری آغاز شد. حدود ۴۰ نفر شرکت کننده در استارتاپ ویکند بیرجند حضور داشتند و ۱۶ ایده توسط آنها ارائه شد. نهایتا ۶ ایده بیشترین رای را آوردند و تیم تشکیل دادند.

میلرلب (ترازوی هوشبری سابق): نرم افزار آموزشی شبیه سازی بیهوشی

۳D Barber: نرم افزار انتخاب مدل موی سر

شهر دیجیتال: مشاغل و نیازمندی های IT در نقشه

استاد تضمینی: شبکه اتصال معلمان و مشاوران خصوصی به دانشجویان ارشد

هوشیاب (مدرسه ای برای همه سابق): استعداد یابی برای دبیرستانی ها

آسون رسون (چاپار سابق): خرید کتاب های مجازی و فیزیکی از طریق موبایل در اماکن عمومی

استارتاپ میلر لب

مربیان و داوران خوبی هم از جمله علی جاهدی (معاون مرکز رشد ICT خراسان رضوی)، مهدی محمدی و میلاد صفرزاده از مشهد برای هدایت شرکت کنندگان به بیرجند آمدند که در نوع خود کمک بسیار شایانی بود. با هماهنگی دانشگاه هم نمایندگان پارک فناوری خراسان جنوبی هم در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

یکی از استارتاپ های موفق محلی در شهر هم که توسط علیرضا حسینی بنیانگذاری شده «بیرجند سیتی» است و با اینکه تمرکز آن فقط در شهر بیرجند است توانسته ارزش خوبی را به مردم این منطقه عرضه نماید. شاید بعدها در مورد استارتاپ های محلی هم مطلبی را منتشر کنم.

وقتی ایده های این رویداد را با تهران مقایسه می کنیم، بسیاری از ایده ها کاملا مشابه هستند و نشان می دهد لازم است کارگاه هایی پیش از برگزاری استارتاپ ویکند در شهرها برگزار شود تا ایده پردازی های بهتری صورت پذیرد. با این حال بطور کلی شاهد چرخش (Pivot) های بسیار خوبی در استارتاپ ها بودیم و ایده های بکری همچون میلرلب (نرم افزار آموزشی شبیه سازی بیهوشی) که در حوزه پزشکی بود نیز در میان استارتاپ ها وجود داشت.

تیم های اول تا سوم را به ترتیب میلرلب، هوشیاب و آسون رسون کسب نمودند. جایزه تیم اول شامل پانصد هزار تومان از سوی شرکت نگین رایانه و چهارصد هزار تومان اعتبار تبلیغ در شبکه ای نتورک، تیم دوم سیصد هزار تومان کمک هزینه شرکت در دوره آموزشی اسکرام و دویست هزار تومان اعتبار شبکه ای نتورک و نهایتا تیم سوم یکصد هزار تومان اعتبار شبکه تبلیغات به همراه سیصد هزار تومان اعتبار هاستینگ ایران سرور به برندگن اهدا شد.

امیدوارم که امسال استارتاپ ویکند در حداقل ۵ شهر دیگر هم برگزار بشود. ساز و کار برگزاری هم در وب سایت استارتاپ ویکند ایران اطلاع رسانی شده. شاید وقتشه که تو هم گامی برای استارتاپ های شهرت برداری.

لپ تاپ ایران خودرو

این هم لپ تاپ ایران خودرو در استارتاپ ویکند بیرجند! 😉

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *