باید مردم را در وب شناخت

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱

گفت‌وگو با احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری رئیس جمهور

باید مردم را در وب شناخت

به نقل از ماهنامه پیوست – اگر دولت نهم کمتر به فضای مجازی و دولت الکترونیکی توجه کرد اما تمرکز دولت دهم روی دولت ‌الکترونیکی بود. این دولت  یکی از شعارهای خود را توسعه دولت ‌الکترونیکی و ارائه خدمات قرار داد و بارها مسوولان اعلام کردند ۳۵۰ خدمت دولت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بسیاری از دستگاه‌های دولتی نیست. اما  تنها خدماتی که  به صورت ملموس الکترونیکی حس می شوند، خدمات بانکی است و مطمئنا تعداد آنها نیز به ۳۵۰ خدمت نمی رسد، برای اینکه بدانیم دولت مردان چگونه خدمات را می شمارند سراغ احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور رفتیم کسی که مسئول دو کمیته از ۱۸ کمیته کارگروه  فاواست؛کمیته دولت الکترونیکی و فرایند های بین سازمانی.در  اتاق بزرگیان در طبقه چهارم ساختمان معاونت توسعه  مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری عکس پانارومایی از تهران قدیم و جدید نصب است تهران سال های دور و تهران سال های نو. تهرانی بدون خدمات الکترونیکی. بزرگیان در همان ابتدای صحبتش از فعالیت های مثمرثمر دولت در این زمینه صحبت کرد متن گفت وگوی ما با وی را در ادامه می‌خوانید:


با توجه به این نکته که شعار دولت دهم از ابتدای کار و البته تصویب برنامه پنجم توسعه، گسترش دولت الکترونیکی بوده ‌است، می‌خواستم به عنوان اولین سوال بپرسم به نظر شما تا امروز چقدر به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافته‌ایم و اصولا چه تغییراتی در اهداف اولیه صورت گرفته است؟
همان‌طور که اطلاع دارید گسترش دولت ‌الکترونیکی از جمله مهم‌ترین نکات مورد توجه دولت بوده که آن را به عنوان یکی از جدی‌ترین تکالیف خود در امر خدمت‌رسانی به مردم در نظر داشته است. در آغاز دولت دهم شورای عالی فناوری به کارگروه فناوری اطلاعات و امنیت یا کارگروه فاوا تبدیل شد. در این کارگروه که با اختیارات مندرج در اصل ۱۳۸ قانون اساسی تشکیل شد، عده‌ای از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به عنوان اعضای اصلی آن انتخاب شدند. دو کمیته تخصصی دولت‌ الکترونیکی و همچنین فرآیندهای بین‌سازمانی تحت نظر بنده است. ما در این کمیته‌های تخصصی در حقیقت تکالیف دستگاه‌ها را تعیین می‌کنیم و مشخص می‌کنیم که هر دستگاهی چه خدماتی را باید ارائه دهد.

درست اما چقدر این فعالیت‌ها نمود بیرونی پیدا کرده‌اند و شما به اهداف‌تان در این بخش رسیده‌اید؟ به نظر می‌رسد هنوز سرویس‌های الکترونیکی زیادی در دسترس مردم نیست.
برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم پورتال Iranmardom.ir را ایجاد کردیم که در این پورتال، اکنون که در خدمت شما هستیم ۱۴۴۲خدمت دولت با شناسنامه کامل به این معنا که چه دستگاهی با چه فرآیند و پیوست‌هایی، با چه مبلغی و در چه زمانی می‌تواند چه نیازهایی را برآورده کند، وجود دارد. ۱۴۴۲ خدمت مشترک در سراسر کشور که در واقع تمامی خدماتی است که دستگاه‌ها ارائه می‌دهند.
پیشتر تعداد خدمت بیشتری روی این پورتال قرار داشت.
این تعداد خدمت از پالایش هفت هزار و پنج خدمتی که دستگاه‌های مختلف استانی و شهرستانی در پورتال وارد کرده بودند، به دست آمده است.

یعنی مجموعه‌ای از خدمات اضافی حذف شـدند؟
آن دسته از خدماتی که شبیه به هم بودند یا با یکدیگر همپوشانی داشتند اصلاح شدند و نهایتا خدمات اصلاح‌شده به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر این اساس کارگروه فاوا برای بخش دولت ‌الکترونیکی هدفی تعیین کرد و آن این بود که ما بتوانیم تا پایان برنامه پنجم ۷۰ درصد خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی ارائه دهیم و صد درصد ارتباط دستگاه‌های دولتی را به صورت الکترونیکی برقرار کنیم که این در کمیته فرآیندهای بین‌سازمانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مساله این است که تمامی دستگاه‌ها باید مقدمات لازم را فراهم کنند، سایت‌های خود را فعال کرده و بانک‌های اطلاعاتی خود را به اشتراک گذارند تا بتوانند به صورت یکجا و همزمان از طریق پورتال مردم خدمات را ارائه دهند.

شما به کارها و پروژه‌هایی که انجام شده و در حال انجام است اشاره کردید اما می‌توانید بگویید تاکنون چه تعداد از خدمات به صورت الکترونیکی ارائه شده است؟
با توجه به این نکاتی که خدمت‌تان عرض کردم ما در بخش ارائه خدمات الکترونیکی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تا پایان سال گذشته حدود ۳۵۰ خدمت دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شد، تا پایان امسال نیز این رقم به حدود ۵۶۷ خدمت خواهد رسید.
هرچند این رقم چشمگیری به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که هنوز در زندگی روزمره حضور چنین خدماتی چندان حس نمی‌شود.
یک مشکل اساسی که در این مورد وجود دارد انجام کار فرهنگی است. اعتقاد من این است که ما هنوز موفق نشده‌ایم در جامعه فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیکی را جا بیندازیم. مثلا در ابتدا خیلی‌ها به همین پرداخت الکترونیکی قبوض هم باور نداشتند اما رفته‌رفته که با مزیت‌های آن آشنا شدند، به‌کارگیری از آن در تمام سطوح رایج شد. رسیدن به چنین مرحله‌ای خود حاصل انجام کار فرهنگی بود…

متن کامل این مصاحبه را می توانید در سایت ماهنامه پیوست مطالعه کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *