من کجا هستم اینجا کجاست

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۱

بسیاری از ما در محیط کسب و کاری که در آن فعالیت می کنیم زیاد دور اندیش نیستیم و به دلیل عدم توجه به مسیری که بازار به سمت آن میرود٬ تحلیل و برنامه هایی برای کوتاه مدت داریم و زیاد به برنامه های بلند مدت فکر نمی کنیم. و یا حتی به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مناسب از مسیر و سمت و سوی حرکت بازار٬ تحلیل هایی که برای آینده در قابل طرح و برنامه درنظر داریم با مشکل مواجه می شوند.

بنا به هر دلیلی که ما بتوانیم نگاهی بلند مدت به محیط کسب و کار خود نداشته باشیم٬ و یا نبود تحلیل های درست از فضای پیش رو٬ بجای اینکه ما در ساخت فضای کسب و کار نقش داشته باشیم بیشتر به دنبال این مسیر در حرکت  هستیم. این دنباله رو بودن در بازار امکان دارد که هزینه هایی که شرکت های پیش رو برای هموار کردن مسیر پرداخت می کنند را به شرکت تحمیل نکند٬ اما همیشه این شانس را که ما به عنوان لید و رهبر بازار٬ پیشگام باشیم از شرکت ما خواهد گرفت. البته٬ توان٬ میزان و حجم سرگذاری یک شرکت در کسب و کار می تواند دقیقا مشخص کند که این شرکت می تواند در بازار پیشرو باشد یا خیر.

فضای کسب و کار های اینترنتی در ایران به شدت به سمت پذیرش سرمایه٬ صنعتی شدن و حرفه ای شدن پیش میرود. حرفه ای شدن به دلیل اینکه برای همه مفید است. مسیری نیست که بشود با آن مقابله کرد و یا برخلاف جهت آن شنا کرد. در چنین زمانی است که کسب و کارهای کوچک باید به صورت جدی استارتژی خود را بازنگری کنند زیرا بازار و مسیر کسب و کار در حال تغییر کرد. پس بهتر است اگر در تغییر این مسیر نقش نداریم٬ تلاش کنیم تا در مسیر آن باشیم.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *