جامعه استارتاپ ایران: راه پیموده، راه ناپیموده

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱

سایت هایی که در میان هزاران وب سایت ایرانی توانسته بودند عنوان برگزیدگی را به خود اختصاص دهند. شاید همین کافی بود که بفهمیم چه بر سر هزاران سایت دیگر ایرانی آمده بود. در تمام دنیا استارتاپ ها شکست می خورند اما آنچه ما در ایران شاهد آن بودیم به مراتب گسترده تر بود. بر آن شدیم تا با تشکیل یک گروه تحقیقاتی در ستاد برگزاری جشنواره وب ایران، موضوع را کمی بیشتر بررسی کنیم. پس از چندین ماه تماس با استارتاپ های شکست خورده که از برندگان جشنواره نیز بودند ۲ علت اصلی شکست آنها را اینطور یافتیم که آنها را برای اولین بار در سمیناری با نام فرصت های کسب و کار اینترنتی در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ارائه نمودم.

 

۱. عدم توانایی در تجاری سازی: بسیاری از استارتاپ هایی که با ایده های بسیار خوبی راه اندازی شده بودند پس از مدتی فعالیت بدلیل عدم توانایی در درآمد زایی و نبود دانش کافی در مدیریت استارتاپ شکست خوردند. ما شاهد برنامه نویسانی بسیار مستعد و با تجربه فراوان بودیم که بدلیل نداشتن دانش کافی در بازاریابی و مدیریت، استارتاپ خود را متوقف نمودند.


 

۲. عدم توانایی در جذب سرمایه: بسیاری از استارتاپ ها نیز اگرچه گام های ارزنده ای در تجاری سازی فعالیت خود برداشته بودند اما بدلیل نبود سرمایه کافی نتوانسته بودند فعالیت خود را برای رسیدن به نقطه بازگشت سرمایه ادامه دهند.

 

استارتاپ ویکند، گامی برای ترمیم جامعه استارتاپ ایران پس از پایان اختتامیه چهارمین جشنواره وب ایران، این موضوع بطور جدی در خاورزمین در دستور کارها قرار گرفت تا بتوانیم راهکار مناسبی برای ترمیم جامعه استارتاپ ها در ایران پیدا کنیم. پس از تحقیقات متعدد، برگزاری استارتاپ ویکند و رویدادهای مشابه در ایران را بعنوان گام های نخست برای رسیدن به هدف شناختیم. بنابراین اولین استارتاپ ویکند تهران در ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ برگزار گردید که با استقبال بی نظیری مواجه گردید.شکی نیست که در چنین فضایی برای حرکت به سوی جامعه موفق استارتاپ ها در ایران باید شاهد ظهور رویدادهای مشابه باشیم. برگزاری استارتاپ ویکند تهران تنها گام کوچکی بود که توانست سوسوی امید فردایی بهتر را به همگان نشان دهد. شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های فناوری اطلاعات، کارآفرینان جوان همگی در طول برنامه شاهد بودند که تداوم این حرکت می تواند فردای بهتری را برای جامعه استارتاپ ایران رقم بزند.

 

راه ناپیموده: ایجاد اکوسیستم استارتاپ در ایران ناصر غانم زاده، اخیرا در وبلاگ خود به ضرورت شکل دهی اکوسیستم استارتاپ ها در کشور اشاره نمود. البته نگاه من به اکوسیستم استارتاپ ها تا حدودی با نگاه ناصر تفاوت دارد. از این رو که به عقیده من اجزایی که در تشکیل اکوسیستم استارتاپ ها تاثیر چشمگیر دارند، کاملا قابل شناسایی هستند و مفهوم اکوسیستم استارتاپ به هیچ وجه انتزاعی نیست. به این معنی که اکوسیستم سالم و پویای استارتاپ نه تنها از نشانه هایش قابل تشخیص است بلکه هدایت و ایجاد آن کاملا قابل برنامه ریزی می باشد. اخیرا در یک نشست خصوصی ضرورت شکل گیری اکوسیستم استارتاپ ها را در ایران با ارائه نمونه ترکیه برای جمعی از سرمایه گذاران تشریح نمودم. اسلاید زیر اجزای اکوسیستم استارتاپ ها در ترکیه را نشان می دهد که بطور موفق در یک سیستم پویا تعامل می نمایند.

خلاصه آنکه برای ایجاد یک اکوسیستم پایدار استارتاپ در کشور لازم است که اجزای موثر آن شامل موسسات دولتی و غیردولتی، مراکز آموزشی، رسانه های تخصصی خبری، صندوق های سرمایه گذاری و مراکز شتابدهی استارتاپ ها در تعامل نزدیکی با یکدیگر قرار بگیرند و هر یک نیز به خوبی نقش خود را ایفا نمایند. ما در صدد هستیم در ادامه اولین استارتاپ ویکند تهران، گام های بعدی را با برگزاری متعدد این رویداد در شهرهای مختلف کشور و همچنین راه اندازی مرکز شتابدهی «دروازه ستارگان» برنامه ریزی نماییم و در این راه دست تمامی عزیزانی که گامی برای بهتر شدن جامعه استارتاپ ها در ایران برمی دارند را به گرمی می فشاریم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *