مدل بازاریابی در اینترنت

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱


دیدگاه‌های اشتباه رایج درباره وب‌سایت و درآمد اینترنتی
دلیل شکست بسیاری از افراد در بازاریابی اینترنتی عدم آشنایی کافی با این موضوع است. همچنین دیدگاه‌های اشتباه رایج باعث می‌شود، وقت و هزینه ما به‌سرعت تلف شود و بازده مناسبی نداشته باشیم. ابتدا به چند دیگاه اشتباه درباره کسب درآمد از سایت می‌پردازیم. 

۱. داشتن محصول مناسب و تبلیغ آن در اینترنت
بسیاری از افراد تازه‌کار فکر می‌کنند بازاریابی اینترنتی آن است که یک صفحه محصول داشته باشیم که در آن اطلاعات محصول نوشته شده است و سپس آن صفحه را در اینترنت تبلیغ کنیم، یعنی از سایت‌های مختلف بازدیدکنندگانی را به صفحه محصول هدایت کنیم. بنابرین اولین مدل اشتباهی که باعث شکست ما در کسب درآمد اینترنتی می‌شود مدل زیر است: 


۱. سایت زیبا و کم‌نظیری با محصولات فوق‌العاده راه‌اندازی کنیم
۲. برای وب‌سایت ترافیک ایجاد کنیم
۳. عده‌ای از بازدیدکنندگان محصولات ما را می‌خرند و ما موفق می‌شویم

چنین مدلی بازده بسیار پایینی دارد و تعداد خریدها معمولا آنقدر کم است که ادامه کار توجیهی ندارد و صاحب سایت پس از مدتی دلسرد می‌شود و تبلیغات را متوقف می‌کند و هیچگاه درآمد قابل‌توجهی ایجاد نمی‌شود. البته این مدل شاید برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای بسیار معروف اثربخش باشد ولی برای کسب‌و‌کارهای کوچک کارآمد نیست.


۲. ترافیک بیشتر فروش را افزایش می‌دهد
دیدگاه عموم آن است که هرچه ترافیک یک وب‌سایت بیشتر شود، تعداد فروش‌ها افزایش می‌یابد. منظور از ترافیک تعداد بازدیدکنندگانی است که به سایت شما مراجعه می‌کنند. ما نباید ترافیک را با «ترافیک موثر» اشتباه بگیریم. حتما در نمایشگاه‌های مختلف مثلا نمایشگاه کتاب دیده‌اید که گاهی تمامی دانش‌آموزان یک دبستان را برای بازدید علمی به نمایشگاه آورده‌اند. در این مواقع ترافیک بسیار زیادی وجود دارد، ولی‌ آیا فکر می‌کنید که میزان فروش نمایشگاه افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند؟ معمولا اینطور نیست. بنابرین هر ترافیکی باعث افزایش فروش سایت نمی‌شود. ما باید بر ایجاد ترافیک موثر کار کنیم. ترافیک موثر از بازدیدکنندگانی تشکیل شده که دقیقا به زمینه فعالیت سایت ما علاقه‌مند هستند. بگذارید کمی فنی‌تر و دقیق‌تر صحبت کنیم. در بازاریابی اینترنتی معیار بسیار مهمی داریم که بسیاری از صاحبان سایت از آن اطلاع ندارند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. این معیار درصد خروج از سایت نام دارد.


Bounce Rate یا نرخ خروج از سایت چیست؟
این معیار عددی است که معمولا به درصد بیان می‌شود و نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگانی که وارد سایت شما می شوند از همان صفحه خارج می‌شوند. این معیار در‌واقع چه‌چیزی را نشان می‌دهد؟ نشان می‌دهد که چند درصد بازدیدکنندگان به‌طور اشتباهی وارد سایت شما شده‌اند، یعنی بلافاصله پس از آنکه وارد سایت شده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که به سایت درستی مراجعه نکرده‌اند و از آن خارج شده‌اند. 

بنابرین سایت‌های موفق در هر سایت پربیننده تبلیغ نمی‌کنند، بلکه فقط در سایت‌هایی تبلیغ می‌کنند که نوع مخاطب آن به زمینه کاری سایت بسیار نزدیک باشد. فرض کنید بسته آموزشی را برای نمایندگان بیمه تهیه کرده‌اید. آیا فکر می‌کنید که از سایت پرمخاطبی که ۱۰۰ هزار بازدیدکننده در روز دارد پاسخ بهتری دریافت می‌کنید یا سایتی که مخصوص نمایندگان بیمه است و فقط ۱۰۰۰ بیننده در روز دارد. احتمالا گزینه دوم مناسب‌تر است. بنابرین در ابتدای کار بهتر است برای تبلیغات به سایت‌های پربیننده عمومی مراجعه نکنیم، بلکه سایت‌هایی را بیابیم که نوع مخاطبان آن به زمینه وب‌سایت ما مرتبط است. در سه شماره قبل مجله درباره این موضوع صحبت کردیم.

یکی از بهترین روش‌های ایجاد ترافیک موثر، استفاده از سئو است. SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، علمی است که به‌کمک آن می‌توانید در جستجوهای مرتبط با سایت، در اولین نتایج گوگل قرار بگیرید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *