محافظت از ایده های تجاری ثبت نشده

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲

حسین موسوی. ترس از امکان  دزدیده شدن اندیشه یا ایده ها ,طبیعی است. اما شما بدون کمک از دیگران نمی توانید تصورات خود را به واقعیت تبدیل کنید. دیر یا زود شما خواستار آن می شوید که یک کارشناس ماهر دستاوردتان را ارزیابی کند. طبیعی است که احتیاج به یک تولید کننده یا توزیع کننده دارید. اما ثبت ایده تان هزاران دلار هزینه و سال ها طول میکشد. و شما نمی توانید صبور باشید که محصولتان وارد بازار شود.

 

خوشبختانه, راه حل های خلاقانه ای وجود دارد که میتوانید بدون ثبت ایده هایتان از آن ها محافظت کنید. اینجا چهار استراتژی مقرون به صرفه وجود دارد که از ایده های کسب و کارتان در برابر دزدیده شدن محافظت میکند. 

 

تحقیق کنید قبل از آنکه بخواهید با شخص جدیدی کار کنید منحصر به فرد یا سازمان یافته شوید و برخی تحقیقات آنلاین انجام دهید. آیا انها سابقه ی خوبی دارند؟ آیا می توانید ساختاری قانونی را در مورد شیو ه های کسب و کار پیدا کنید؟ سعی کنید به همه ی آنچه که در مورد ان هاست پی ببرید. اگر دلیلی برای نگرانی پیدا کردید در مورد آن پرس و جو کنید. همانطور که همه ی ما میدانیم هر چیزی که شما به صورت آنلاین می یابید واقعی نیست. اما این نشانه خوبی نیست که احساس کنید شیوه های کارتان ناقص است حتی قبل از آنکه شروع به کار کرده باشید.

 

از این سه ابزار قانونی استفاده کنید — با کمک و نظارت یک وکیل:

 

توافقنامه ی عدم افشا (NDA) : توافقنامه ای که شخص را متعهد می کند به افشا نکردن اطلاعات. یک NDA   می تواند یک توافق دو جانبه باشد بین دو طرف قرداد که اطلاعات را در اختیار نفر سوم قرار ندهند , یا می تواند یک طرفه باشد ( وقتی که ایده های خود را با دیگران در میان میگذارید). اگر توافقتان تاریخ انقضا نداشته باشد عالی است.

 

توافق عدم رقابت : اگر شخصی را استخدام میکنید برای کمک   زن / مرد  باید نشانه هایی از عدم رقابت با شما داشته باشد. یک توافق عدم رقابت ممانعت فردی یا نهادی است از شروع یک تجارت که می تواند در فضای کاری شما رقابت یا ترسی ایجاد کند.

 

توافق استخدام همکار : اگر کسی را استخدام میکنید برای کمک  جزیی  در دستاوردتان , مطمئن شوید که , همه اصلاحات مربوط به کار را,  خودتان ساماندهی کرده اید. وهر چیزی که آنها به وجود بیاورند, ایده شخص شماست. به این روش افراد نمی توانند ادعا کنند در کشف ان سهیم بوده اند و شما می توانید حقوق خود را به عنوان یک مخترع حفظ کنید.

 

stolen_idea

اداره  حق ثبت اختراع ایالات متحده و نام های تجاری برای کمک به شما:

در آمریکا به این ترتیب است که حق ثبت اختراع تنها راهی نیست که شما بتوانید از ایده های خود محافظت کنید.

ابتدا,یک پرونده حق ثبت اختراع موقت درخواست می دهید شما می توانید این کار را آنلاین هم انجام دهید یا از یک الگو مثل سیستم  کشف یا حق اختراع یا ثبت نبوغ استفاده کنید. Uspto  ( اداره حق ثبت اختراع ایالات متحده و نام های تجاری ) تلفن هایی در دسترس قرار داده اند که اعضای آن به سوالات پاسخ میدهند و راهنمایی میکنند. داشتن یک قرار داد می تواند کمتر از صد دلار هزینه داشته باشد در حالی که حق ثبت اختراع می تواند هزاران دلار هزینه داشته باشد که بستگی به سخت بودن ایده های شما دارد. یک  درخواست حق ثبت موقت از ایده های کاری شما برای مدت بیشتر از یک سال از ایده تان  حفاظت میکند و اجازه می دهد که این برچسب روی ایده تان خورده شود که در حال ثبت است. بعد از این شما به بینش ارزشمندی از ایده هایتان دست یابید. می توانید برای یک نام تجاری درخواست دهید , به راحتی می توانید کارهایتان را انلاین انجام دهید. ارزش این هزاران دلار است که به مالکیت ایده شما کمک میکند. زیرا این نام تعریفی است بر محصول شما و داشتن یک نام تجاری بیان کننده ی ان است که فروش ایده ارتباط تنگاتنگی با  تولید شما دارد.

idea-innovation

ایجاد رابطه با رقیبان کاری: این ممکن است کمی تضاد داشته باشد ,اما برقراری روابط سودمند با بزرگترین رقبای خود یکی از بهترین راههای حفاظت از ایده هایتان است , وقتی که من کسب و کار گیتار را شروع کردم بزرگترین تولید کنندگان کارخانه ای را انتخاب کردم . آن ها انگیزه کمی برای دزدیدن ایده های کاری من داشتند چون در تجارت با من به اندازه کافی به موفقیت رسیده بودند .با کار دادن با آنها, به نظر نمی رسید که یکدیگر را تهدید میکنیم( حتی  در واقع ,در کسب کار با هم سهیم بودیم.) و به یکدیگر احترام میگذاشتیم .این نکات دزدیدن ایده های شما را سخت میکند .با هر سند حقوقی , با یک وکیل ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که دقت و حفاظت از ایده شما تضمین میشود.

منبع

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *