آچار فرانسه هایی در عرصه وب

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۱

 

برای همراهی با این موج سریع چه باید کرد؟ احتمال زیاد فرد علاقه مند شروع به یادگیری می کند. اما سرعت یادگیری اش باید آنقدر زیاد باشد و از هر چیزی کمی بیاموزد تا بتواند به سرعت خود را با موج پیشرفت هماهنگ کند. کمی فلش، کمی گرافیک کمی فتوشاپ و این روزها CMSهای راحت و دم دستی، همه و همه کاربر را تشویق می کنند که یک سایت بسازد. راه انداختن یک سایت به راحتی هر چه تمام تر!

 


اما این همه ماجرا است؟ خیر! شاید راه انداختن یک سایت و یادگیری مبانی طراحی و مدیریت سایت خیلی ساده و جذاب به نظر برسد، اما واقعا موضوع بسیار پیچیده تر و مهمتر است. می توان این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرد. یک نگاه به این موضوع می تواند از منظر “یک شخص  همه چیزدانِ کم عمق” باشد.

 

بسیاری از افراد بنا به دلایلی اعم از نبود متخصص در لحظه ای که به آن نیاز است، صاحب نظر دانستن خود، قبول نداشتن نظر و تخصص دیگران، عدم توانایی فعالیت در کار تیمی و شاید از همه مهمتر ارزان تمام کردن پروژه، سعی در یادگیری همه تخصص های لازم برای راه اندازی سایت می کند. یک آچار فرانسه یه جای یک جعبه ابزار!

 

کاملا  این موضوع در وب ایران به وضوح دیده می شود. افرادی که به صورت تیمی شروع به کار می کنند و در این تیم هر تخصصی که لازم است را فراهم می کنند بسیار کم هستند. نتیجه تیمی کار نکردن هم کاملا مشخص است. انبوهی از سایت های نه چندان جذاب و غیر اصولی، با محتوای غیر واقعی و غیر مفید.

 

اما تیم چیست و چگونه می توان در یک تیم مفید واقع شد؟ از نگاه برخی از نظریه پردازان مدیریت، “یک تیم به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌کننده‌ یکدیگر بوده و مقاصد، اهداف، و رویکردی مشترک‌ داشته باشند. بر همین مبنا، افراد تیم به هم پیوند خورده  و به یکدیگر تکیه می‌کنند.” مفاهیم بسیار دقیق و روشنی در این تعریف وجود دارد که به صورت اصولی در تشکیل یک تیم به صورت زیر نمود پیدا می کنند: تعداد کم افراد،  مهارت‌های تکمیل کننده، نیت مشترک،  پذیرش رویکرد کاری توسط تمام اعضای تیم و مسئولیت و پاسخگویی همگانی. رعایت نکردن هر یک از این اصول می تواند تیم را دچار مشکلات زیادی کند که نتیجه آن یک محصول نه چندان جالب خواهد بود.

 

فرهنگ تیمی کار کردن و یا کار کردن در تیم چیزی نیست که به راحتی به دست آید. شاید مدتهای زیادی لازم باشد تا افراد در این مورد تحقیق و کار کنند. اما تصور کنید که هر کسی دارای تخصص ویژه ای بوده و چند نفر در کنار هم با تخصص و دقت بیشتری مشغول به کار هستند. اصولا دلیل تشکیل یک تیم زمانی است  نیاز به تخصص ها و تجارب، مهارت ها و … افراد مختلف برای رسیدن به یک هدف احساس شود. آیا یک فرد می تواند به عنوان گرافیست، طراح، برنامه نویس، ایده پرداز، مدیر سایت، مدیر محتوا و تمامی نقش های دیگری که لازم است را بازی کند؟ دقت کنیم که به خاطر صرفه جویی و یا استراتژی اشتباه در ابتدای راه، سایت یا محصول را به ورطه نابودی سوق ندهیم.

 

یک آچارفرانسه هرچقدر هم که کاربردی و توانا باشد، هیچگاه جای یک مجموعه کامل از ابزارها را نمی گیرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *