شما استارتاپ خود را از طریق چه کانال هایی معرفی می کنید؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲

 

۱. وقتی شما یک بیلبورد در سطح شهر می گیرید یا از تبلیغات چاپی و تراکت و حتی تبلیغات روزنامه ای استفاده می کنید ارزیابی موفقیت تبلیغات شما به این صورت خواهد بود که می توانید شماره تلفن خاصی را به هر کدام از این کانال ها اختصاص دهید تا بتوانید دنبال کنید هر کانال تبلیغاتی شما چقدر مشتریان را به سمت کسب و کارتان جذب کرده است. یا می توانید از تک تک آنان بپرسید از چه طریقی با شما آشنا شده اند. ضمنا نکته ی دیگری که وجود دارد این است که معمولا مقیاس مالی کسب و کار های نوپا به اندازه ای بزرگ نیست که بتوانند از پس هزینه های بیلبورد های شهری یا تبلیغات گران قیمت برآیند.

 

۲. اگر به سراغ تبلیغات در صدا و سیما، یا تبلیغات در مترو بروید قیمت های بالای این دو کانال احتمالا شما را پشیمان خواهد کرد. اما باز هم اگر بخواهید این هزینه را پرداخت کنید به بحث امکان سنجی دسترسی و ارزیابی این تبلیغات می رسیم. آیا می توان اندازه گیری کرد تبلیغات شما چند بار دیده شده است؟ چند نفر از بازدیدکنندگان تحت تاثیر تبلیغات شما قرار گرفته اند؟ چند نفر از طریق کانال مورد نظر با کسب و کار شما تماس حاصل کرده اند؟ هزینه ی هر مشتری جدید در قالب این کمپین تبلیغاتی برای شما چقدر بوده است؟

 


۳. تبلیغات اینترنتی. این بخش شامل سه نوع تبلیغات است: الف) فعالیت در شبکه های اجتماعی (social marketing). ب) ایمیل مارکتینگ ج) تبلیغات بنری.

 

۳-الف) فعالیت در شبکه های اجتماعی معمولا به این صورت است که شما در فیس بوک صفحه ی هواداران یا fan page می سازید، اکانت توییتر می سازید، یا در شبکه های اجتماعی محلی فعالیت و اطلاع رسانی می کنید. این روش خوبی برای معرفی کسب و کار جدیدتان است به خصوص اگر شخصیت اجتماعی موجه و قابل قبولی داشته باشید و شبکه دوستان تان در شبکه های اجتماعی گسترده و واقعی باشد. زمانی که برای این فعالیت ها می گذارید زمان ارزشمندی ست که در ابتدای فعالیت کسب و کار نوپای تان بسیار حیاتی ست و صرف کردن این زمان برای شما هزینه یی بالاتر از آنچه در ظاهر نشان می دهد خواهد بود. اگر این کار را به نیروهای شرکت تان بسپارید نیز به هر حال قسمت عمده ای از منابع شرکت خود را درگیر این کار کرده اید که باید آگاهانه هزینه ی این منبع را محاسبه کنید و بررسی کنید هزینه گرفتن مشتری جدید با این روش برای شما چقدر خواهد بود.

 

۳-ب) ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارهای نوپا روشی ست که باید با دقت و حساسیت بسیار بالایی به سمت آن بروید. اگر شما کسب و کاری داشتید که بعد از چندین سال فعالیت جامعه هدف خود را شناخته بودید و از بخش های مختلف مشتریان خود لیست های مجزا به همراه آدرس های ایمیل شان جمع آوری کرده بودید روش بازاریابی ایمیلی بسیار مناسب و کارامد بود. اما توجه کنید شما یک کسب و کار نوپا هستید و اگر بخواهید ایمیل مارکتینگ کنید باید به سراغ لیست های آماده بروید و حتی با فرض اینکه ایمیل های موجود در این لیست ها زنده و فعال هم باشند و حتی مرتبط با موضوع کاری شما هم باشند این افراد هرگز نخواسته اند که شما برایشان ایمیل بفرستید. اولا ارسال ایمیل برای چنین لیست هایی پیگرد قانونی دارد و بر خلاف اخلاق حرفه ای در صنعت آی تی در تمام دنیا ست و ثانیا شما و برند جدیدتان به سرعت در ذهن افراد به عنوان یک اسپمر (spammer) شناخته می شوید و این یعنی ضد تبلیغ.

 

۳-ج) تبلیغات بنری. این دسته از تبلیغات نیز گستردگی زیادی دارد شما می توانید تبلیغات خود را در سایت های برتر ایران از لحاظ رتبه الکسا به صورت ماهانه قرار دهید یا می توانید از سیستم های تبلیغات کلیکی استفاده کنید. مسئله ای که در بحث کسب و کارهای نوپا اهمیت بالایی دارد اندازه گیری متغیرهاست. به این معنی که شما باید بتوانید ارزیابی دقیقی از کمپین های تبلیغاتی خود داشته باشید. شما باید بفهمید در هر کانال با توجه به هزینه ای که انجام می دهید دقیقا چند بار دیده می شوید، چند ورودی به صفحه ی فرود شما می آیند. نسبت این دو عدد چقدر است و در طول زمان چه تغییراتی می کند. و باز هم باید بدانید به ازای هر مشتری جدید چقدر هزینه کرده اید.

 

 

این مطلب توسط شبکه تبلیغات که یک سرویس دهنده تبلیغات اینترنتی است تولید شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *