علت قطعی های مکرر اینترنت در ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲
 
به نقل از واحد دانش بولتن نیوز – وضعیت اینترنت در ایران همواره یکی از مسائلی است که مورد بحث و انتقاد است. نارضایتی کاربران اینترنت در ایران به سرعت آن ختم نمی شود و بی کیفیتی و قطع و وصل شدن های مکرر آن یکی دیگر از دردسرهای استفاده کنندگان اینترنت است. با توجه به فراگیر شدن و افزایش روزمره کاربران اینترنت و نیاز جدی به این فناوری، انتظار می رود تا “شورای عالی فضای مجازی” بعنوان نهاد پاسخگو در این زمینه اقدامات لازم را برای حل این مشکلات انجام دهد.
معاونت فنی خدمات اینترنتی یکی از شرکتهای ارائه دهنده سرویس اینترنت که خواست نامش فاش نشود، طی گفتگویی با خبرنگار بولتن نیوز دلایل کیفیت و سرعت نامناسب اینترنت در ایران را بررسی کرد. مشروح این گفتگو در ادامه تقدیم می‌شود:

 

* ریشه مشکلات سرعت و کیفیت اینترنت در ایران کجاست و چگونه می توان این مشکلات را مرتفع کرد؟


جهت پاسخگویی به این سوال می­بایست به ارکان تاثیر گذار در ارایه سرویس اینترنت در ایران اشاره نمود.

بطور کلی شرکت زیرساخت ایران، شرکت مخابرات ایران و شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی ارکان اصلی در ارایه سرویس اینترنت در ایران می­باشند. تامین پهنای باند اینترنت در ایران در اختیار شرکت زیرساخت می­باشد. ایجاد لینکهای مخابراتی بروناستانی از دیگر وظایف این شرکت می­باشد. 

شرکت مخابرات ایران با در اختیار داشتن لینکهای ارتباطی درون استانی و همچنین مالکیت مراکز مخابراتی یکی دیگر از ارکان تاثیرگذار در ارایه خدمات اینترنتی می­باشد. شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی با نصب تجهیزات مورد نیاز جهت ارایه سرویس در مراکز مخابراتی و استفاده از لینکهای ارتباطی فراهم شده توسط شرکت مخابرات ایران و شرکت زیرساخت و همچنین خریداری پهنای باند از شرکت زیرساخت اقدام به ارایه سرویس نهایی به کاربران خود می­نمایند.

در بخش ارایه سرویس اینترنت به مشترکین، شرکتهای خصوصی مختلف فعالیت دارند. وجود رقابت در این حوزه منجر به بروزرویکردهای جدید در نگاه به بازار و مشتریان شده است. شرکتها خصوصی به خوبی دریافته­اند برای بقای در بازار باید مشتری­مداری و کیفیت در ارایه سرویس و محصول نهایی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.با این وجود در در بخش تامین پهنای باند اینترنت و همچنین ایجاد لینکهای ارتباطی درون و برون استانی، به دلیل عدم ورود بخش خصوصی فضای رقابتی وجود ندارد.

عدم وجود رقابت در این حوزه منجر به ایجاد مشکلات عدیده­ای برای شرکتهای خصوصی و کاربران نهایی آنها در حوزه سرعت و کیفیت گردیده است. به عبارت دیگر تعریف کیفیت پهنای باند اینترنت و لینکهای ارتباطی در حال حاضر برای مراجع ذی­ربط، کیفیت کنونی می­باشد و متاسفانه شرکتهای خصوصی نیز هیچ حق انتخاب دیگری برای تامین این دو منبع اصلی ندارند.


دلیل قیمت بالای اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، شرکت زیرساخت به عنوان تنها سازمان مجاز، وظیفه تامین پهنای باند اینرتنت کشور را برعهده دارد. همچنین ایجاد لینکهای شهری و بین­شهری جهت توزیع پهنای باند اینترنت نیز برعهده شرکت زیرساخت و شرکت مخابرات ایران می­باشد.

شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی جهت ارایه سرویس به مشتریان خود نیاز به خرید پهنای باند از شرکت زیرساخت و استفاده از لینکهای ارتباطی شرکت زیرساخت و مخابرات ایران دارند.

حال به این نکته توجه نمایید که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده سرویس اینترنت، هزینه پهنای باند اینترنت و لینکهای ارتباطی شهری و بین­ شهری می­باشد.

پس کاملاً مشخص است قیمت واگذاری این خدمات توسط شرکت زیرساخت و مخابرات ایران، تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی ارایه سرویس اینترنت توسط شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی دارد.

*  دلیل قطع شدن های مکرر اینترنت در سرعت و کیفیت پایین چیست و چه راهکاری برای برطرف کردن آن پیشنهاد می دهید؟

در ماههای اخیر درصد قطعی­های ناشی از شرکت زیرساخت و مخابرات ایران به شدت افزایش یافته است.

هر چند شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز دارای مشکلاتی در ارایه سرویس در پاره­ای زمانها در برخی مناطق می­باشند، اما مشکلات کلی که در ماههای اخیر مشاهده می­شود و تمامی کاربران را تحت تاثیر قرار می­دهد ناشی از قطعی­های و افت کیفیت پهنای باند اینترنت کشور می­باشد که توسط شرکت زیرساخت فراهم می­شود.

همچنین خطوط ارتباطی داخل کشور نیز از لحاظ کیفیت و ظرفیت دارای مشکلات عدیده می­باشند. بطوریکه در برخی از موارد لینکهای ارتباطی برخی از استانها به شدت پر می­شوند و در نتیجه کاربران تمام شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت در آن استانها قطعی یا کاهش کیفیت احساس می­نمایند.

مکاتبات خبرنگار بولتن نیوز با شرکت شاتل تا لحظه انتشار این خبر به نتیجه نرسیده است و چنانچه افراد فنی و مطلع تمایل به اظهار نظر در این حوزه را داشته باشند، آمادگی انتشار اظهارات کارشناسان محترم را داریم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *