وضع فعلی فیلترینگ خطری بزرگ برای «امنیت ملی» کشور است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱

وبنا – به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» در نشست نقد و بررسی پرشین بلاگ، که در روز ۱۷ مهر برگزار شد، برخی از کاربران در جلسه حضور داشته و سوالاتی را در خصوص این سرویس بلاگ و نیز موضوع فیلترینگ مطرح کردند و مهدی بوترابی، مدیر سرویس‌دهنده “پرشین بلاگ”، حسین شرفی، مدیر فنی این سرویس‌دهنده و نوید رجایی‌پور، مدیرعامل گروه سایت‌های “آریاگستر” به این سوالات پاسخ دادند.

حسین شرفی در خصوص سابقه فیلتر شدن “پرشین بلاگ” گفت که تاکنون سه بار این اقدام صورت گرفته و هر سه بار هم کاملا اشتباه بوده و در آخرین فیلتر آن، بدون هیچ دلیلی حدود ۸ ساعت در شب فیلتر بودیم که با پیگیری های انجام شده، رفع فیلتر شدیم.

شرفی یکی از علل حرکت وبلاگ‌نویسان به سمت شبکه های اجتماعی را تمایل به خصوصی نویسی و نیز موضوع فیلترینگ دانست.

مدیر فنی “پرشین بلاگ” از ارائه نسخه اندروید این سرویس در آینده نزدیک نیز خبر داد و درباره دلیل توسعه کند فنی این سرویس دهنده گفت: با توجه به امکانات و بودجه موجود، تلاش می‌کنیم تا بهترین امکانات فنی را ارائه بدهیم.

 

یک وبلاگ‌نویس قرار نیست همیشه یک وبلاگ‌نویس باشد

نوید رجایی پور، نویسنده وبلاگ “سپیده صبح” و مدیرعامل گروه سایت‌های پرشین بلاگ در پاسخ به سئوال گذشتن دوران وبلاگ نویسی نیز گفت: یک وبلاگ نویس قرار نیست همیشه یک وبلاگ نویس باشد، بسیاری از افراد با وبلاگ نویسی شروع کرده و وارد تجارت در فضای مجازی شده اند.

مدیرعامل شرکت آریاگستر، یکی از مزیت های وبلاگ نویسی را انتشار برای عموم دانسته و افزود: از جمله معایب شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، انتشار مطالب به صورت محدود است که این محدودیت در وبلاگ نویسی وجود ندارد. از سوی دیگر افرادی هستند که تمایل دارند کوتاه نوشت داشته باشند، و مطالب خصوصی تری را فقط بین دوستان خود منتشر کنند، در این صورت فیس بوک بهتر است.

 

تقاضای مسدودسازی وبلاگ‌ها در ۸ماه گذشته ۶برابر شده است

در ادامه، “مهدی بوترابی” که از پاسخ به سئوالات فنی درباره “پرشین بلاگ” امتناع می‌کرد، در خصوص فیلترینگ وبلاگ‌های تحت سرویس خود با ارائه یک آمار، گفت: طی ۸ ماه گذشته، تقاضای فیلترینگ تقریبا ۶برابر نسبت به دوره‌های قبلی بیش‌تر شده است. این کار فضای وب را خراب می کند.

مدیر پرشین بلاگ، وضع فعلی فیلترینگ را یک خطر بزرگ برای امنیت ملی کشور عنوان کرد و گفت: کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید مصادیق مجرمانه را تعیین کند. نه این‌که قاعده کلی مشخص کند.

او قلمرو فضای وب فارسی را در حال تهدید عنوان کرد و گفت: در حالت بدبینانه، عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند این قلمرو را تضعیف کنند و در حالت خوشبینانه، تعدادی با حماقت و از روی ناآگاهی دارند به فضای وب فارسی ضربه می‌زنند.

بوترابی در ادامه افزود: اگر یک وبلاگی اشتباه فیلتر شد و صاحب وبلاگ فیلتر شده جرأت پیدا کرد که از کارگروه تعیین مصادیق شکایت کند، و در صورت مقصر شناخته شدن کارگروه، این کمیته ملزم به پرداخت خسارت و جریمه بشود دیگر فیلترینگ اشتباه کم‌تر اتفاق می‌افتد.

مدیر “پرشین بلاگ” فیلتر شدن جیمیل را به استناد سخنان یکی از مسئولین اشتباه فنی عنوان کرد و افزود: زمانی که جیمیل بسته شد، کاربران راهی برای عبور از فیلترینگ یافتند و راهکار نماندن پشت فیلتر را یاد گرفتند.

نویسنده وبلاگ “اکرنه” در خصوص عواقب فیلترینگ بی ضابطه نیز گفت: اگر ما الآن در زمینه علمی در دنیا رتبه خوبی داریم، این نتیجه تلاش ۳۰سال گذشته است. اما با سیاست های فعلی اتخاذ شده، آینده خوبی در حوزه سایبری انتظار ایران نیست.

بوترابی در خصوص حمایت از سرویس دهنده‌های داخلی نیز گفت: منطق محدود کردن سرویس‌های خارجی برای حمایت از سرویس‌های داخلی از اساس غلط است. فعالین مجازی حرفه‌ای به راحتی بهترین نسخه ها را انتخاب و استفاده می کنند.

وی در پاسخ به سوال محمدصالح مفتاح، مجری این نشست در خصوص این‌که اگر قرار باشد شما قانون گذار فضای مجازی باشید چه اولویت هایی را لحاظ می کنید، گفت: شورای عالی فضای مجازی با عالی ترین سطح آن ایجاد شد. به نظر من تغییرات بایستی اولا در سطح قانون اساسی باشد. چون فضای مجازی بر تمام عرصه ها اثر گذاشته است. نمی‌توان جلوی آزادی را گرفت.

بوترابی راهکار برون‌رفت از این وضعیت را توسعه بخش خصوصی و اجازه دادن برای فعالیت آن دانست و گفت: کسی که قانون گذاری می کند باید با فعالان این حوزه و بخش خصوصی مشورت کند و اجازه بدهد تا این بخش فعالیت کند.

مدیر پرشین بلاگ ورود بخش‌های شبه دولتی، نیمه دولتی و دولتی برای رقابت با بخش خصوصی را اقدامی غیر منطقی دانست و گفت: ورود بخش دولتی به حوزه‌هایی که بخش خصوصی در آن وارد شده است، تنها به عدم توسعه این فضا کمک می‌کند.

مهدی بوترابی درباره سرقت دامنه persianblog.com و تغییر آن به persianblog.ir نیز گفت: دامنه دات کام توسط یک تیم سایبری که لزومی نمی بینم در این جلسه نامی از آن ها ببرم سرقت شد و ما در ظرف کمتر از ۲۴ ساعت تمام اطلاعات را به دامنه آی آر منتقل کردیم. ولی این اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفت.

وی علت این سرقت را حرکات کشور ایران در عراق و سوریه دانسته و گفت: به درست یا غلط تصور این بوده که پرشین بلاگ جایگاه مهمی در ایران دارد و با این سرقت به ایران ضربه وارد می شود. اما مقصرین شناسایی شده و در حال پیگیری قضیه هستیم و پرونده به جاهای خوبی رسیده است.

بوترابی درباره مسدود شدن وبلاگ “حمید داودآبادی” هم گفت: تصور آقای داودآبادی این بود که ما با ایشان خصومت شخصی یا سیاسی داریم و خودمان وبلاگش را مسدود کرده‌ایم. اما باید بدانید که برای مسدود کردن وبلاگ ایشان ۲بار برای بنده ایمیل رسید که این وبلاگ را مسدود کنید. اصلا ارسال ۲ ایمیل برای یک وبلاگ، یک موضوع نادر است و تاکنون سابقه نداشته است.

مدیر پرشین بلاگ درباره بحث مهاجرت وبلاگ‌نویسان به سرویس‌های خارجی هم گفت: موضوع مهاجرت وبلاگ‌نویسان به سرویس‌های خارجی برای ما هم دردناک است. اما سعی کرده‌ایم امکانات خوبی به کاربران برای سهولت مهاجرت به دیگر سرویس‌ها بدهیم.

مهدی بوترابی رویکرد مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در یک سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت که هنوز کارهای زیادی باید انجام بشود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *