سرمایه گذاران به جوانان کارآفرین اعتماد کنند

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۱

جلسه کمیسیون مشورتی جوانان کارآفرین حوزه ICT به عنوان نخستین جلسه از سلسله جلسات کمیسیون های هفتگانه مشورتی همایش ملی مدیریت کارآفرینی در ICT ، به منظور تبیین سیاست های عملیاتی در خصوص محورها و اهداف اصلی این همایش، برگزار شد.

به گزارش وبنا، مهدی فریمانی، مدیر راهنمای روزنامه همشهری، مجید سلیمی، مدیر عامل شرکت به نگار سافت و جواد افتاده، فعال رسانه ای، به همراه علیرضا صالحی، رئیس همایش و میلاد امیریان فر، دبیر همایش، در جلسه کمیسیون مشورتی جوانان کارآفرین ICT حضور داشتند. 

در ابتدای این جلسه، مدیر عامل شرکت به نگار سافت، مهمترین معضل بر سر راه جوانان کارآفرین را جذب سرمایه عنوان کرد و در این خصوص گفت:متاسفانه جوانان یا منابع جذب سرمایه را به درستی شناسایی نمی کنند و یا واقعاً در این حوزه منابع مالی کمی وجود دارد. چراکه متاسفانه در کشور ما کسب و کارها دیربازده هستند و فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از راه اندازی یک کسب و کار مستقل، سود را دوباره در همان کار هزینه می کنند. در نتیجه در بازار دوام نمی‏آورند.

سلیمی ادامه داد:به نظر می رسد در همایش ملی کارآفرینی در ICT می توان از سرمایه گذاران دعوت کرد و با این کار امکان ارتباط جوانان دارای ایده را با سرمایه گذاران فراهم نمود. 

فریمانی در این خصوص اضافه کرد:به جرات می توان گفت کسب و کارهایی که در حوزه IT خیلی سریع رشد کرده اند، حامی و پشتیبانی به بزرگی دولت داشته اند. آیا جوانان مستقل، امکان پشت سر گذاشتن چنین رقبای

شرکت های بزرگ به جای وارد شدن به یک شاخه مستقل، از ماحصل کارکرد شرکت های کوچک استفاده می کنند. در عوض شرکت های کوچک هم در اعتبار شرکت های بزرگ سهیم می شوند. متاسفانه این روش در کشور خودمان طرفداران زیادی ندارد.

بزرگی را دارند؟ به نظر من همایش کارآفرینی در ICT دقیقاً فرصت مناسبی است تا توانمندی ها و همچنین قابلیت های بازار IT را به جوانان نشان دهد. بازار IT بازار در حال رشدی است و این مسئله امکان خوبی را در اختیار جوانان قرار می دهد. البته سرمایه گذاران هم باید به جوانان اعتماد کرده و از آنها پشتیبانی کنند.

افتاده نیز در ادامه جلسه کمیسیون مشورتی جوانان کارآفرین حوزه ICT به علت عدم اعتماد سرمایه گذاران به کارآفرینان جوان اشاره کرده و گفت:متاسفانه در کشور ما جوانان به روش های بازگشت سرمایه توجه نمی کنند و سودآوری را جدی نمی گیرند. از این جهت سرمایه گذاری در این حوزه برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد. 

شرکت های بزرگ، خریدار ایده های جوانان 

مدیر عامل شرکت به نگار سافت در تایید به وجود چنین مشکلاتی یادآور شد:در ایران اختراع کردن مرسوم است. جوانان با ایده های خام وارد یک بازار اشباع شده و رقابتی می شوند؛ حتی ممکن است در مرحله اجرا هم خوب عمل کنند اما اغلب، در ادامه کار که بازاریابی و فروش مطرح می شود، شکست می خورند.

سلیمی افزود:در حالیکه در کشورهای توسعه یافته، شرکت های بزرگ، ایده پردازی ها و راه حل های شرکت های کوچک و جوان را می‏خرند. در نتیجه شرکت های بزرگ به جای وارد شدن به یک شاخه مستقل، از ماحصل کارکرد شرکت های کوچک استفاده می کنند. در عوض شرکت های کوچک هم در اعتبار شرکت های بزرگ سهیم می شوند. متاسفانه این روش در کشور خودمان طرفداران زیادی ندارد.

مدیر راهنمای روزنامه همشهری، وجود تفکر سنتی در ایران را مانع ایجاد چنین نگرشی عنوان کرد و ادامه داد:خیلی ها به کسب و کارشان به دید فرزندی نگاه می کنند که آن را بزرگ کرده و حاضر نیستند به کسی بدهند!

جواد افتاده ایجاد شاخص هایی برای اندازه گیری اعتبار و ارزش شرکت های تازه تاسیس و کوچک را راهکاری برای حل این معضل دانست و همایش ملی کارآفرینی در ICT را نیز محل مناسبی برای ارزیابی این معیارها و شاخص ها معرفی کرد. 

“مجید سلیمی” در خاتمه جلسه کمیسیون مشورتی جوانان کارآفرین به حمایت های دولت از فعالیت های کارآفرینانه اشاره کرده و در این زمینه توضیح داد:ممکن است عده ای از جوانان با حمایت هایی چون تخفیفات مالیاتی و یا شرایط ویژه برای استقرار شرکت های تازه تاسیس ICT آشنا نباشند. می توان با گردآوری مجموعه ای از این قوانین حمایتی و اطلاع رسانی آن در همایش، جوانان را از وجود چنین امکاناتی باخبر کنیم.

در پایان علیرضا صالحی، رئیس همایش ملی کارآفرینی در ICT، جواد افتاده را به عنوان دبیر کمیسیون مشورتی جوانان این همایش معرفی کرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *