برخورد با سایت‌های خبری بدون مجوز

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۱

وبنا – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: توقع نداریم سایت‌های خبری یک‌شبه نظام‌مند و یک روزه صاحب مجوز شوند.
پدارم پاک‌آئین گفت: کلیه پایگاه‌های خبری اینترنتی برای ادامه فعالیت خود باید مطابق با قانون مطبوعات و بهره‌مندی از شمول این قانون تا پایان شهریور ماه سال جاری با مراجعه به اداراه امتیازات اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نسبت به تشکیل پرونده و درخواست صدور مجوز از هیئت نظارت اقدام کنند.

وی اظهارداشت: مبنای این فراخوان تبصره ۳ ماده یک قانون مطبوعات است که این تبصره در سال ۱۳۷۹ به قانون مطبوعات الحاق شده و تصریح دارد کلیه نشریات الکترونیکی مشمول مواد این قانون است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ادامه داد: از نظر ما پایگاه‌های اینترنتی که در زمینه انتشار خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش و همچنین در قالب نوشتار، صدا و تصویر به طور مستمر فعالیت می‌کنند ذیل تعریف قانون گذار از نشریه الکترونیک قرار می‌گیرند.
پاک‌آئین با بیان اینکه فعالیت قانونمند این نشریات مستلزم اخذ مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات است، گفت: بر همه مدیران سایت‌های خبری توصیه می‌کنیم که در مهلت مقرر نسبت به تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی و کسب مجوز اقدام کنند.

به گزارش فارس وی در ادامه با اشاره به برخورد با سایت‌های خبری که مجوز ندارند، تاکید کرد: اگر بخواهیم قانون مطبوعات را ملاک قرار دهیم، بند الف ماده ۷ قانون مطبوعات صراحتا می‌گوید که انتشار نشریه‌ای که پروانه و مجوز ندارد و یا اینکه پروانه آن لغو گردیده ممنوع است..
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد افزود: در عین حال با توجه به اینکه برای پایگاه‌ها باید فرصت کافی برای تشکیل پرونده و طی مراحل اداری قائل شد، طبیعی است که تا پایان مهلت ذکر دشده، یعنی شهریورماه سال جاری فرصت خوبی است که نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

پاک‌آئین ادامه داد: باتوجه به اینکه قانون در باره ساماندهی و نظام‌مند شدن سایت‌های خبری صراحت دارد، بعد از اتمام مهلت مذکور سایت‌های خبری که نسبت به تشکیل پرونده و پیگیری مجوز اقدام نکرده باشند، عملا وضعیت مطبوعات‌هایی که بدون مجوز توزیع و چاپ می‌شوند را خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق بند الف ماده ۷ قانون مطبوعات انتشار اینگونه رسانه‌ها ممنوع و حتی جرم است، تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که چون قریب به اکثر فعالان سایت‌های خبری از اصحاب رسانه و به فعالیت بسامان، روش‌مند و قانون‌مند علاقه دارند، قطعا از اخذ مجوز و قرار گرفتن تحت شمول قانون خاص خود و برخورداری از نظارت هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد و حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم آتی استقبال خواهند کرد.

وی تاکید کرد: البته توقع نداریم سایت‌های خبری یک‌شبه نظام‌مند و یک روزه صاحب مجوز شوند، اما اگر مدیران سایت‌ها به موقع به تکلیف خود مبنی بر تشکیل پرونده اقدام کنند، وزارت ارشاد با اولویت دادن به این مقوله تلاش خواهد کرد که در کوتاه ترین زمان ممکن مجوز آنها را از هیئت نظارت پیگیری و تحویل می‌دهیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد با بیان اینکه ۳ ماه فرصت برای گرفتن مجوز کافی است، افزود: ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اداره امتیازات اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ظرفیت خود را برای پذیرش مراجعان بالا ببرد تا این موضوع مهم با وقفه مواجه نشود. 

وی افزود: مطابق الحاقیه سال ۷۹ قانون مطبوعات و آیین‌نامه اجرایی آْن سایت‌های خبری امروزی وضعیت مشابه‌ مطبوعات گذشته را دارند و لازم است مدیران سایت‌هات و وزارت ارشاد آستین‌های خود را برای نظام‌مند و قانون‌مند شدن فعالیت‌ آنهات بالا بزنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *