مراسم روز جوملا در ایران برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۱

وبنا – مهرداد نایب – اولین سمینار “روز جوملا ” توسط تیم جوملا فارسی(مترجم برگزیده جوملا برای زبان فارسی) پنج شنبه ۲۴ فروردین در شهر مشهد برگزار گردید . این سمینار با مجوز و حمایت رسمی تیم Joomla و بنیاد Open Source Matters در محل در محل فرهنگسرای فن آوری و رسانه مشهد از صبح تا عصر در قالب سخنرانی های عمومی و کارگاه های آموزشی برگزار شد .

از جمله مباحث مطرح شده در این همایش می توان به معرفی جوملا ، ایجاد ارزش افزوده توسط جوملا ، نقش جوملا در کارآفرینی ، معرفی لوگوی جوملا فارسی ، Mobile World ، نوآوری در مدیریت تجارت مبتنی بر جوملا ، Community Development  ، معماری MVC در جوملا ، نقش جوملا در دولت الکترونیک ، طراحی سایت چند زبانه با جوملا و ارائه یک مدل تصمیم گیری جهت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای متن باز اشاره کرد . همچنین مباحثی همچون نصب و راه اندازی یک سایت با جوملا ، بهینه سازی سایت های جوملایی برای موتورهای جستجو ، امنیت سایت های جوملا و تبدیل قالب HTML به جوملا ۱.۵ در کارگاه آموزشی این سمینار به شرکت کنندگان گفته شد .

 

سعید قمری در پاسخ به این سؤال که چرا مشهد برای برگزاری این سمینار انتخاب شده است گفت: در منشور روز جوملا (Joomla Day Charter) توصیه شده که از مکانهای ارزانتر برای برگزاری این برنامه ها استفاده شود تا هزینه های تمام شده کاهش یابد. از این رو به جای پایتخت می توان برنامه ها را در شهرهای ارزانتر برگزار نمود تا توجه بیشتری به شهرستان ها شود و افزایش سطح علمی در شهرستان ها را نیز دربر داشته باشد. همچنین با توجه به زیارتی بودن شهر مشهد، سفر شرکت کنندگان نیز به این شهر راحت تر بود.

 

وی افزود: اولین دوره برگزاری روز جوملا در ایران، در مقایسه با دیگر کشورها استقبال خوبی داشته است. ضمن اینکه جوملا فارسی (مامبولرن) یک گروه غیرانتفاعی است و عمده هزینه های برگزاری این مراسم توسط اعضای تیم جوملا فارسی و بخشی از آن هم از سوی شرکت کنندگان و حامیان سمینار تأمین شده است. البته شرکت Open Source Matters (پشتیبان و راهبر پروژه جوملا) معمولا از برگزارکنندگان روز جوملا حمایت مالی می کند، اما به دلیل تحریم دریافت کمک مالی از این شرکت و چند سایت دیگر به نتیجه نرسید.

 

وی در خصوص برگزاری روز جوملا در سالهای بعد اظهار داشت: تیم جوملا و OSM Inc در هر سال، صرفا به یک گروه اجازه برگزاری روز جوملا در منطقه موردنظر را می دهد و در سال بعد نیز گروه قبلی را برای برگزاری در اولویت قرار می دهند. البته تیم جوملا فارسی هنوز برای سال بعد تصمیمی نگرفته و باید ابتدا بازخوردهای این برنامه را بررسی و سپس تصمیم گیری کنیم.

 

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این سمینار و برنامه های مشابه، توجه دولت مردان به سیستم های متن بازی مثل جوملا بیشتر شود ، بومی سازی جوملا و استفاده از آن در سازمان ها از وضعیت مناسبتری برخوردار شود، سطح علمی کاربران و توسعه دهندگان افزایش پیدا کرده و پیوند میان علم و صنعت در حوزه آی تی بیشتر شود، استفاده از پتانسیل ها بیشتر و زمینه سازی برای اشتغال صورت گیرد و همچنین در راستای فرهنگسازی استفاده مناسب از وب تلاش هایی صورت پذیرد.

 

دبیر اولین سمینار جوملا ادامه داد: گسترش استفاده مناسب از جوملا، آشنایی دانشجویان، مدیران و شرکت ها با جوملا و پتانسیل های آن و تبادل تجربیات متخصصین این حوزه و مطرح کردن نرم افزارهای متن باز به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم ها از سایر اهداف این سمینار است.

 

ضمن اینکه خبر این گردهمایی در سایت جوملا نیز منتشر شده است .، اطلاعات بیشتر در مورد این سمینار را می توانید در سایت JoomlaDay.ir مطالعه کنید .

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *