چرا «شورای عالی فضای مجازی» تشکیل شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰

وبنا – حسین میثمی – تعدد نهادهای تصمیم گیرنده در حوزه فضای سایبری، باعث شده بود نیاز به یک مرکز عالی برای رسیدگی به امور فضای سایبری کشور و ایجاد هماهنگی در این حوزه بیش از پیش احساس شود. سردرگمی کاربران اینترنت در استفاده از این ابزار جهانی، عدم وجود یک افق روشن برای فعالان، کارآفرینان و صاحبان صنعت در این حوزه و از سوی دیگر، عدم پاسخگویی مسئولان امر در این حوزه، باعث شده بود فضای سایبر کشور ما، فضایی بی‌نظم شود و تهدیدهای قابل توجهی را برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

نیاز به وجود مرکزی برای مدیریت واحد فضای سایبر کشور و اتخاذ تصمیم در این حوزه، و برنامه‌ریزی منسجم و منظم، روزبه‌روز بیش‌تر حس می‌شد و ضعف‌های نظام جمهوری اسلامی در این فضا -با لحاظ تمام نقاط مثبت و قوت‌ها- بیش از پیش خودنمایی می‌کرد.

ساده انگارانه است اگر صرف صدور دستور تشکیل این شورا توسط مقام معظم رهبری، تمام مشکلات این حوزه را مرتفع بپنداریم. اما دست‌کم می‌توانیم امیدوار باشیم که قوانین دقیق‌تر، تخصصی‌تر و روزآمدتری در این حوزه وضع شود و نهادی علمی‌تر، منسجم‌تر و چابک‌تر، به این حوزه نظارت کند.

بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب، سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی فضای مجازی در کشور به عنوان ۳مأموریت مهم این شورا بیان شده است. ۳وظیفه‌ای که به نوعی ۳ نقطه ضعف جدی نظام در این حوزه به شمار می‌رود و در ۵سال اخیر، باعث شده است که سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به راحتی هدر رود.

اهمیت این شورا زمانی نمایان می‌شود که مواجهه “فعال” و “خردمندانه” با فضای مجازی از ۳حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در تمام سطوح، جزو ویژگی‌های این نهاد در حکم رهبر انقلاب دیده می‌شود.

امیدواریم اعضای این شورا ضمن طی یک روند کارشناسی و دقیق و در عین حال صرف مدت زمانی کوتاه، جلسات این نهاد مهم کشور را تشکیل داده و مشکلات فضای سایبر در کشور را به حداقل برسانند.

این مطلب بازنشر مطلب منشر شده در وبلاگ نیوز است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *