سایت کتابک بعد از ۵ سال فعالیت حرفه ای بسته شد

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۰

وبنا – سایت کتابک بعد از ۵ سال فعالیت حرفه ای بسته شد. مدیر کتابک آقای حمید مدنی به وبنا گفت “کتابناک نیز مانند بسیاری دیگر از سایت‌های اینترنتی کاربرمحور بود؛ هر شخص پس از ثبت‌نام می‌توانست تحت نام و حساب کاربری خود از این سایت استفاده کرده و محتوی موردنظر خود را منتشر کند. درحالی که در چنین شرایطی شخص کاربر مسئول اقدامات خلاف قانون خود بوده و این موضوع قابل پیگیری است و همچنین می‌دانیم که این روال در مورد سرویس دهندگان وبلاگ نیز انجام می‌شود، برخورد صورت گرفته با سایت کتابناک متفاوت بود، به گونه‌ای که ادامه کار را برای ما غیر ممکن کرد.

درست مانند اینکه بخاطر تخلف یک وبلاگ نویس، سایت سرویس دهنده، یا بخاطر یک مزاحمت تلفنی، شرکت مخابرات، تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد. درصورت عمومیت یافتن چنین روالی، هرکس می‌تواند با نوشتن متن خلاف قانون در گوشه‌ای از یک سایت کاربر محور (مثلا در پروفایل خود) و ارائه لینک آن به مراجع قضایی از آن سایت شکایت کند.

در تاریخ ۱ مهر ۸۹ فایلی تحت عنوان «هلوی گندیده» توسط یکی از کاربران سایت کتابناک در این سایت قرار داده می‌شود که به دلیل مشخص نبودن وضعیت حق تکثیر، امکان دانلود آن توسط دیگر کاربران وجود نداشته اما نام آن قابل مشاهده بوده است. همین مقدار نیز با دستور «کارگروه تعین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرائم رایانه‌ای» در تاریخ ۱۶ اسفند ۸۹ از روی سایت حذف می‌شود. درحالی که سایت کتابناک یک سایت کاربرمحور بوده و اینجانب دخالتی در آنچه روی داده نداشته ام، در تاریخ ۲۸ آذر ۹۰ احضاریه‌‌ای بدون ذکر علت احضار و نام شاکی دریافت نموده و پس از مراجعه به دادسرا اطلاع یافتم که خانم ساناز سماواتی بجای مقصر و کاربر خاطی، از سایت کتابناک بخاطر انتشار آن تحت عنوان «نشر اکاذیب» نوشته شکایت کرده‌اند.

آقای مسعود مهرابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله فیلم نیز پیش از شکایت خانم سماواتی، شکایت کیفری و شکایت حقوقی (دادخواست ضرر و زیان) خود را مطرح کرده‌اند. شکایت ایشان تحت عنوان «نشر اثر غیر بدون اجازه» نیز از شخص مدیر سایت است و نه کاربر خاطی. پرونده شکایت حقوقی ایشان که درخواست چندین میلیون تومان ضرر و زیان به همراه دستمزد وکلای خود را مطرح کرده‌اند همچنان در جریان است.

سایت کتابناک از ابتدا با احترام به قوانین، ثبت در ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی و حساسیت بسیار نسبت به حق تکثیر فعالیت خود را آغاز نمود و ادامه داد. آیا این شیوه برخورد با سایتی است که با شفافیت و عدم پنهان سازی هویت گردانندگان، رعایت قوانین، توجه به دستورات ستاد تعیین مصادیق محتوی مجرمانه و عدم تضییع حقوق نویسندگان، مسئولیت پذیری‌ خود را نشان داد؟ اگر این استاندارد ما برای برخورد با سایت‌های اینترنتی است کدام سایت امکان ادامه فعالیت خواهد داشت؟

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. درود بر شما
    خوب است آقای مدنی ، حقوق امثال بنده که چندروز قبل برای تمدید عضویت در کتابناک حدود ۱۰۰ هزارتومان را پرداختم، تعیین تکلیف فرمایند

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *