مصاحبه با حسن صفرلو کارشناس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۰

حسن صفرلو کارشناس ارشد انتقال فناوری و تجاری سازی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است. محسن ملایری و شایان شلیله از وبنا با او مصاحبه ای به بهانه حضور در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انجام داده اند و از او درباره تعامل این پارک علم و فناوری با ایده های کسب و کار در اینترنت صحبت کردند.

محسن ملایری: سلام٬ لطفا خودتون رو معرفی کنید و بطور خلاصه فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را شرح بدهید.

صفرلو: سلام٬ من حسن صفرلو هستن کارشناس ارشد انتقال فناوری و تجاری سازی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. پارک های علم و فناوری در دنیا قدمت ۶۰ ساله دارند. بطور مثال در سال ۱۹۵۱ در امریکا پارک های علم و فناوری با همکاری دانشجویان و اساتید در منطقه سیلیکون ولی با هدف ایجاد ثروت و ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها شکل گرفتند.

اولین پارک هم در ایران بصورت پارک R&D (تحقیق و توسعه) در شهر اصفهان شکل گرفت. وزارت علوم هم پس از مشاهده این روند در دنیا٬ تشکیل پارک های علم و فناوری را در دستور کارهای خود قرار میده. اگر بخواهم در مورد اهمیت پارک های علم و فناوری مثالی بزنم باید بگویم دانشگاه ها به مثابه آب های پشت سد هستند و پارک های علم و فناوری هم ژنراتورهای داخل سد هستند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از اواخر سال ۱۳۸۴ آغاز به فعالیت نمود. رویکرد ما در این پارک پوشش ایده های فناورانه در حوزه سخت افزار و نرم افزار بوده است.

شایان شلیله: آیا در این میان شرکت های اینرنتی هم وجود داشته اند؟

صفرلو: ما حدود ۷ الی ۸ شرکت در حوزه اینترنت داریم. بطور مثال شرکت هایی در حوزه طراحی وب سایت و یا نرم افزارهای تحت وب هم هستند.

 

شایان شلیله : ولی این شرکت ها در زمینه کسب و کارهای آنلاین وارد نشدن؟

صفرلو: نه هنوز متاسفانه بیشتر شرکت ها در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنند.

محسن ملایری: مساحت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران چقدر است و برای چه تعداد شرکت ظرفیت دارد؟

صفرلو: پارک علم و فناوری امیرآباد بیش از ۱۷۰ شرکت را در خود جای داده است.

محسن ملایری: چه امکاناتی در اختیار این شرکت ها می گذارید و در ازای آن از آنها چه می خواهید؟

صفرلو: این شرکت ها کاملا معاف از مالیات می شوند و از فضای فیزیکی و آزمایشگاهی دانشگاه به رایگان استفاده می کنند. از مشاوره اساتید و کارشناسان دانشگاه نیز بهره مند خواهند بود.

ما از تمامی کسانی که ایده های مناسب و بکری را در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت دارند دعوت می کنیم با مراجعه به وب سایت ما به آدرس www.utstp.ir  فرم های مربوطه را تکمیل نمایند تا در صورتی که فرم درخواست آنها مورد تایید کارشناسان قرار گرفت تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.


 

شایان شلیله : چرا پارک های فناوری در ایران در بخش مربوط به وب موفق نبودن با اینکه وب نیاز به سرمایه گزاری کمتری نسبت به دیگر بخش ها داره، پارک های فناوری وارد توسعه وب نشدن؟ مشکلاتی که در این بخش وجود داره چی هستش؟

صفرلو : مشکلاتی مالی برای حمایت از طرح ها وجود داره. مشکلات حقوقی مربوط به مالکیت فکری وجود داره و کسی که وارد این پارک ها میشه نگران این موضوع است که طرح و ایده توسط شخص دیگری کپی بشه. 

 

شایان شلیله : آیا فکر نمی کنید در کنار مشکلات مالی و حقوقی، یکی از مشکلات اصلی در این زمینه می تونه مدیریت و عدم دانش در مورد وب و مدیریت فناوری اطلاعات باشه؟

صفرلو : چرا، این هم یکی از مشکلات اصلی هست که در پارک های علم و فناوری با اون درگیر هستیم.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *