محدود کردن سایت های مستهجن دشمنی با اینترنت نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۵

وبنا – محدود کردن سایت‌‏های پرونوگرافی به معنای تضییع حقوق زنان و دشمنی با اینترنت نیست. دکتر رمضانعلی صادق زاده ، رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی ، در خصوص انتشار گزارشی از سازمان گزارشگران بدون مرز که از ایران به عنوان یکی از ۱۳ کشور دشمن اینترنت نام برده است، اظهارداشت: بحث فیلترینگ در ایران با دو مکانیزم حکم دادگاه مبنی بر محدودیت سایت و نیز تشخیص کمیته سه نفره انقلاب فرهنگی صورت می‌‏گیرد که عمده این فیلترها در رابطه با مسائل پرونوگرافی است.
وی، با بیان این که بافت فرهنگی در کشور ما اجازه دسترسی این‌‏گونه سایت‌‏ها در اینترنت را نمی‌‏دهد، یادآور شد: در سایر کشورها نیز اگر سایتی بر خلاف مسائل فرهنگی و دینی آنها باشد با آن برخورد شده و به طور قطع فیلتر می‌‏شود.
وی ، فیلترینگ سایت‌‏های مستهجن را دشمنی با اینترنت ندانست و تاکید کرد: این نوعی دوستی است که از فضای اینترنت بهره برداری مثبت اجتماعی صورت گیرد.
رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش مذکور ،‌‏ خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از سایت‌‏های دارای مجوز و حتی وبلاگ‌‏ها با استفاده از آزادی بیان به نقد و انتقاد در خصوص سیاست‌‏های کشور می‌‏پردازند؛ اما هیچ گونه برخوردی با آنها صورت نمی‌‏گیرد.
وی ، در خصوص سیستم فیلترینگ در کشور ، گفت: باید نرم افزار جامع فیلترینگ طوری تهیه شود که محدودیت سایت‌‏های غیر مجاز، سایت‌‏های مجاز را تحت الشعاع قرار ندهد.
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ، افزود: در خصوص ایجاد سرعت دسترسی و پهنای باند نیز باید دقت بیشتری صورت گیرد و با توجه به آن که روند فناوری اطلاعات و ارتباطات که استفاده از IPTV و VOD را ضروری می سازد، محدودیت سرعت دسترسی در این زمینه با رشد تکنولوژی منافات دارد.
وی ، با بیان این که باید به طور شفاف مشخص شود که منظور از دشمنی اینترنت در کدام بخش است، تصریح کرد: سیاست فیلترینگ و محدود کردن سرعت اینترنت دو مقوله جدا از یکدیگر است که هیچ‌‏کدام را نمی‌‏توان به دشمنی با اینترنت نسبت دارد.
وی ، استفاده غیرمجاز از اینترنت پرسرعت را یکی از دلایل محدود کردن این سرویس عنوان کرد و گفت: نباید به دلیل وجود موارد منفی ارتباط خود را با کل مسائل قطع کنیم ، بلکه باید ابتکار عمل به دست گرفته و انفعال داشته باشیم و با برنامه‌‏ریزی از رشد تکنولوژی استفاده کنیم نه این که آن را چالش ببینیم.
به نقل از خبرگزاری کار ایران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *