مدیا فستیوال معرفی کرد برگزیدگان پایگاه های اینترنتی و وبلاگها

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶

وبنا – برگزیدگان بخش پایگاه های اینترنتی و وبلاگها در جشنواره رسانه های دیجیتال اعلام شدند.

در بیانیه هیئت داوران آمده است : “اینترنت تنها یک رسانه یا وسیله ای برای اطلاع رسانی نیست، اینترنت جهانی جدید است که تمامی شئونات زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و خواهد داد. اینترنت در قدم اول با فرهنگ سر و کار دارد و بر آن تاثیر گذار است. بنابراین غفلت از آن برای برنامه ریزان و سیاست سازان فرهنگی خطایی نابخشودنی خواهد بود. جشنواره رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در بخش اینترنت می کوشد تا فضای کاری فعالان و کاربران اینترنت و فضای ذهنی سیاست سازان فرهنگی را به هم نزدیک کند.”

جشنواره رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای در بخش اینترنت مانند تمامی بخشهای دیگر همچنان در آغاز راه است. این آغاز به آن معناست که هم در تکامل بن مایه ها و هم شناخته شدنش در میان شهروندان دنیای مجازی نیازمند مجالی بس بیش از آن چیزی است که تا به امروز و در این فرصت اندک در اختیار داشته است.

جامعه بزرگ وبلاگ نویسان ایرانی، که به حق مایه مباهات فرهنگ کشورند، جامعه پایگاههای تخصصی، گروههای مجازی اطلاع رسانی که به عنوان رسانه ای زیرپوستی هزاران کاربر اینترنت را تغذیه می کنند، جوامع مجازی که امروزه فرهنگ اجتماعی جدیدی را پایه ریزی می نمایند و بسیاری از نهادهای اجتماعی مجازی در یک طرف و سیاست سازان فرهنگی کشور در سویی دیگر ایستاده اند. جشنواره رسانه های دیجیتال تنها گامی است کوچک و ابتدایی اما بس مهم و سرنوشت ساز در نزدیک ساختن فرهنگ سازان به حامیان آنها.

در جشنواره اول کمیته های کارشناسی و هیات داوران در بخش اینترنت با توجه به عدم آشنایی فعالان حوزه اینترنت با کم وکیف این جشنواره و جهت رعایت عدالت، ترجیح داد علی رغم بالا بودن کیفیت آثار شرکت کننده از اهدای تندیس و لوح افتخاردر این بخش خودداری کند و تنها از آثار برگزیده تقدیر به عمل آید.

بخش پایگاههای معارف اسلامی

نظر به اینکه توجه به گسترش علوم و معارف اسلامی در نظام اسلامی ما از وظایف همه دستگاههای فرهنگی است، لذا تقدیر و حمایت از فعالین این عرصه از اهم وظایف دستگاههای فرهنگی کشور به شمار می آید. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال با موضوع علوم و معارف اسلامی آثار زیر را شایسته تقدیر دانست:

پایگاه اینترنتی پیامبر اعظم (ص) ( محسن محمدی )
حدیث نت ( حمیدرضا ایزدی) موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
پایگاه اینترنتی کانون رهپویان وصال شیراز ( علیرضا کاربر ) موسسه فن آوری و اطلاعات وصال
پایگاه اطلاع‌رسانی پیامبر اعظم(ص) ( مرتضی رحیمی ) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
پایگاه اینترنتی نسیم مطهّر ( سیدمحسن طباطبایی ) کانون نسیم مطهر جامعه الزهراء (س)

بخش پایگاههای فرهنگی

مساله فرهنگ بومی و ترویج و گسترش آن در فضای مجازی وب یکی از دغدغه های جدی نخبگان و فرهیختگان ایران است و از سوی دیگر فرهنگ انقلاب اسلامی نیز در فضای وب می تواند به همه جهان عرضه شود و زمینه بالندگی هر چه بیشتر فرهنگ و هنر ایران اسلامی را فراهم آورد. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال با موضوع فرهنگ ایرانی اسلامی آثار زیر را شایسته تقدیر دانست:

۱ . پایگاه اینترنتی مرکز اسنادانقلاب اسلامی ( احسان کاوه) مرکز اسناد انقلاب اسلامی
۲ . پایگاه اینترنتی مرکز اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی ( منصور امینی) مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی
۳ . پایگاه اینترنتی کودکان نونهال ( محسن محمدی)
۴ . پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیایی( محمد حسنی) بنیاد شهید و امورایثارگران
۵ . مجله الکترونیکی تاریخ معاصرایران ( احمد ساجدی) موسسه مطالعات وپژوهشهای سیاسی

بهترین پایگاههای ادبی

زبان و ادبیات هر ملتی نماینده هویت و اصالت آن ملت است.حضور زبان و ادب فارسی در فضای وب از همین جهت اهمیت دارد. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال با موضوع ادبیات فارسی آثار زیر را بدین شرح برگزید. در این بخش به دلیل فعالیت شایان توجه وبلاگ نویسان در حوزه ادب فارسی کلیه آثار از میان وبلاگهای تخصصی ادب فارسی برگزیده شده اند:
۱ . وبلاگ میرزا قلی خان راپورتچی ( محسن علینقیان )
۲ . وبلاگ بتکده ( میر محمد میر صالحی)
۳ . وبلاگ مشترک مورد نظر ( محمد مبینی)
۴ . وبلاگ سجیل- شعر مقاومت ( امید مهدی نژاد)

بهترین پایگاههای خدماتی (بخش موتورهای جستجو)

در میان پایگاههای خدماتی، موتورهای جستجو از اهمیت فراوانی برخوردارند. موتورهای جستجو در حقیقت به عنوان دریچه دسترسی کاربران به اقیانوس عظیم اطلاعات بر روی وب عمل می کنند. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال با موضوع جستجوی صفحات وب اثر زیر را شایسته تقدیر دانست:

موتور جستجوی پایگاههای شیعه ( مسعود ژیان فوق )
موتور جستجوی تخصصی خبر(قطره) ( حسن قلی پور خطیر)

بهترین پایگاه پایگاه‌های خدماتی (بخش دایره‌المعارف‌ها و سایت‌های جامع)

دائره المعارف ها و سایت های جامع اینترنتی امروز به عنوان تامین کنندهای اصلی اطلاعات مورد نیاز محققان و پژوهشگران و حتی مردم عادی محسوب می شود. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال با موضوع دائره المعارف ها و سایت های جامع اثر زیر را شایسته تقدیر دانست:

پایگاه اینترنتی تبیان ( علیرضا طالب‌پور ) موسسه فرهنگی هنری تبیان نور
پایگاه اینترنتی اطلاعات و مدارک علمی ایران ( حسین غریبی ) پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران

بهترین پایگاه خدماتی (بخش پورتالها)

پورتالها امروزه وظیفه اطلاع رسانی اینترنتی را بخصوص در موضاعات تخصصی به دوش می کشند. این پایگاههای اینترنتی اطلاعات مورد نیاز کاربران را در قالبهای گوناگون در اختیار آنها قرار می دهند. کمیته کارشناسی در این بخش با بررسی تخصصی پایگاههای فعال در بخش پورتال آثار زیر را شایسته تقدیر دانست:

پورتال جامع علوم رادیولوژی ایران ( امیرحسین اسدی ) شرکت تعاونی فناوری اطلاعات و علوم نوین
پایگاه اینترنتی کتاب اول ( سیدجمال‌الدین‌ بهشتی ) شرکت کتاب اول

خدمات‌دهندگان وبلاگ

از آنجا که یکی از بیشترین تولید کنندگان اطلاعات در ایران در فضای وب وبلاگ نویسان ایرانی هستند؛ عرضه خدمات به این قشر فرهنگی دارای اهمیت ملی است. بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به فعالینی در عرصه وب داشت کماکان حضور هر چه بهتر و سهل تر وبلاگ نویسان را بر روی وب فراهم می آورند. کمیته کارشناسی در این بخش از همه خدمات دهندگان وبلاگ به خاطر بستر سازی در جهت توسعه خط و زبان فارسی در فضای مجازی و توسعه تولید محتوای دیجیتال تقدیر می نماید:

مدیر محترم پایگاه اینترنتی بلاگفا
مدیر محترم پایگاه اینترنتی وطن‌بلاگ
مدیر محترم پایگاه اینترنتی پرشین‌کَست
مدیر محترم پایگاه اینترنتی پرشین‌بلاگ
مدیر محترم پایگاه اینترنتی میهن‌بلاگ
مدیر محترم پایگاه اینترنتی پارسی‌بلاگ
مدیر محترم پایگاه اینترنتی بلاگ‌تک
مدیر محترم پایگاه اینترنتی جوان‌بلاگ

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *