اقدام عجیب سرویس دهندگان اینترنت ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۶

وبنا – برخی سرویس دهندگان اینترنت و شرکتهای ICP در اقدامی بی سابقه و عجیب درخواست کاربران خود را برای مشاهده سایتی با پسوند و دامنه دات کام را به نسخه دات آی آر آن ارسال میکنند.
دامنه پرشین بلاگ دات مدتی قبل و به گفته مدیران سابق آن هک شده و به سرور دیگری منتقل شده است. مدیران سایت پرشین بلاگ دامنه پرشین بلاگ دات آر را برای دسترسی کاربران معرفی کردند. اما با گذشت بیش از ۱۵ روز از تغییر سرور و محتوای دامنه پرشین بلاگ دات کام برخی سرویس دهندگان اینترنت همچنان درخواست کاربران خود را برای دسترسی به این دامنه را به آی پی سایت پرشین بلاگ دات آر ارسال میکنند.

این مسئله نمی تواند به دلیل کش دی ان اس (DNS Cache ) این شرکتها باشد چرا که چند روز پس از تغییر دامنه دات کام صفحات جدید این سایت در اکثر این سرویس دهندگان مشاهده می شد و همچنین در موارد مشابه تغییر نام سرور و آی پی سایتها در این شبکه ها ظرف چند ساعت قابل مشاهده است.

بنابراین این مسئله بایستی به دلیل اعمال تغییر و هدایت درخواست کاربران به آی پی دیگری به عمد و توسط مدیران شبکه ها صورت گرفته باشد. این کار در حالی صورت می گیرید که یکی از مسئولین شبکه دیتا از وجود دستوری در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرده است و احتمالا این کار با نظر و توافق بین مدیران سابق دامنه پرشین بلاگ دات کام و برخی شرکتهای سرویس دهنده اینترنت صورت گرفته باشد.

با توجه به قوانین شرکتهای سرویس دهنده تغییر درخواستهای کاربران بدون مجوز قانونی ممنوع است و چه بسا که چنین کاری از لحاظ قوانین آیکان نیز عملی غیر قانونی به شمار آید. در عین حال چنین اقدامی میتواند بدعتی برای تغییرات در محتوای درخواستی کاربران براساس نظر شخصی مدیران شرکتهای سرویس دهنده اینترنت باشد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *