مدیر بالاترین در گفتگو با گلوبال وویس

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷

وبنا – به نقل از گلوبال وویس – بالاترین وب ‌سایتی به زبان فارسی است که با استفاده از فیدبک خوانندگان لینکهای جالبتر را به خوانندگان خود معرفی می کند. خوانندگان این سایت با دادن نمره مثبت و منفی به لینکها بر اساس جالب بودنشان، به بقیه خوانندگان کمک می‌کنند که  لینکهای جالبتر را ببینند. در کمتر از ۲ سال، بالاترین مبدل به یک منبع مهم اطلاعاتی و اجتماعی شده است. مهدی یحیی نژاد، بنیانگذار بالاترین که دارای دکترای فیزیک از دانشگاه ام ای تی، و نیز یکی از بنیانگذاران و اداپتیک دات کام است در مصاحبه ای از پروژه و چشم اندازها یی که بالاترین در آینده خواهد داشت با ما سخن می گوید.

برای ما بگویید که چطور سایت بالاترین را راه انداختید و  راز موفقیت آن در چیست؟
من بالاترین را در ۱۶ ماه اوت سال ۲۰۰۶ راه انداختم. تا الان ۳۰۰ هزار مطلب جدید در این سایت گذاشته شده و  پنج میلیون رای و یک میلیون نظر هم به ثبت رسیده است. البته من موفقیت بالاترین را فراتر از این اعداد و ارقام براورد می کنم .این سایت توسط خبرنگاران وبلاگرهای ایرانی و نیز خارجی خیلی زیاد خوانده می شود. در نتیجه بحثها و گفتگوهایی که در این سایت صورت می گیرد در خیلی از کشورها ومناطق مختلف انعکاس چشمگیری داشته است.


شما از  سایت دیگ آمریکایی برای راه اندازی بالاترین الهام گرفته اید.آیا فکر می کنید که یک فیس بوک ایرانی هم می تواند موفق شود؟
بله، من فکر می کنم که یک فیس بوک فارسی که شامل مطالب دانشگاهی و دبیرستانی باشد میتواند خیلی جالب وجذاب واقع شود البته واضح است که این هم بستگی به کیفیت طراحی سایت دارد.


سهم بلاگرها دربالاترین چگونه است؟
این بخش خیلی حائز اهمیت می باشد. بلاگرها اکثریت بازدیدکنندگان فعال این سایت را تشکیل می دهند. بالاترین همچنین جایی است برای بلاگهای فارسی که بتوانند خوانندگان زیادی برای نوشته هایشان پیدا کنند. انتقادات و نظراتی که درباره مطالب بلاگهای بالاترین میدهند بیشتراوقات ازنظراتی که درباره نسخه اصلی ان مطالب میدهند خیلی بیشتر است.  


بالاترین گامی روبه جلو برای رسانه های شهروندی به خصوص ایرانی بوده است. پیشرفت رسانه ها در کشور را چگونه می بینید.
ایران در زمینه رسانه های مردمی پیشرفت داشته چرا که از جمله کشورهایی است که بلاگها در ان خیلی طرفدار پیدا کرده اند. اما برای نگه داشتن این ریتم خیلی دچار مشکل بوده است.هر رسانه شهروندی باید با برگزاری سمینارها تقویت شده و از سوی بخش خصوصی حمایت شود. ولی در ایران چنین اتفاقی نیافتاده است.

آیا راه اندازی بخش انگلیسی بالاترین را مد نظر دارید؟
نه به این زودیها. درحال حاضربرروی پروژه دیگری متمرکزم اداپتیک دات کام که از تجربه ام در بالاترین نشات میگیرد. هدف این پروژه مهیا کردن امکانات لازم برای بلاگرها میباشد تا به این وسیله بتوانند مطالبشان را در بلاگهایشان و نیز جاهای دیگر بگذارند. من سعی می کنم  که شیوه  راحتی برای درک مطالب و تبلیغ کردن آنها خلق کنم. البته سلسله مراتبی برای رسیدن به این هدف وجود د ارد.


ایا ایده ای دارید که بخواهید با خوانندگان ما در میان بگذارید
من سعی می کنم خودم را با ایده های جدید روبرو کنم. خیلی راحت است که دچار روزمرگی شویم. یک کاری را که من انجام میدهم این است که هر دفعه که می خواهم هواپیما سوار شوم، بر حسب اتفاق یک مجله جدید می خرم و خودم را با ایده های جدید در زمینه های مختلف آشنا می کنم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *