فروشگاه های اینترنتی ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷

وبنا – خرید در فضای مجازی تا ۱۰ سال پیش غیرممکن بود. اینکه بدون صرف وقت در سرما و گرما، طی کردن مسافت های طولانی، یا ساعت ها ماندن در ترافیک، سبدهای مجازی را به آسانی پر کنید، مبلغ آن را بپردازید و پس از مدت کوتاهی، کالاهای خریداری شده را در منزل یا محل کار دریافت کنید، بی آنکه مجبور باشید سنگینی آن ها را تحمل کنید به رؤیا شباهت داشت.
به گفته برخی کارشناسان، امروزه نزدیک به ۵ درصد از مبادلات و خرید و فروش ها در بازار ایران را خرید اینترنتی تشکیل می دهد. فروشگاه های خرید اینترنتی در ایران شامل کالاهایی نظیر پوشاک، لوح های فشرده، لوازم بهداشتی، موبایل، دوربین، کامپیوتر و… می شود.
این در حالی است که ۳۰ تا ۴۰ درصد خرید و فروش ها در اروپا و آمریکا از طریق اینترنت انجام می شود و انواع و اقسام کالاها را دربرمی گیرد. این رقم در مقایسه با خریدهای اینترنتی در ایران، نوپایی کشورمان در این مقوله را نشان می دهد، اما چه دلایلی باعث رشد سریع فروشگاه های اینترنتی و گسترش خریدهای مجازی شده است؟


“آرش سالم پور” مدیر یکی از فروشگاه های اینترنتی در ایران می گوید: «بیش از ۹۵ درصد از سرمایه گذاری ها در ایران دولتی هستند و سرمایه گذاری های خصوصی از ریسک بالایی برخوردارند. بالابودن هزینه های تبلیغاتی که بالطبع به دلیل خصوصی بودن فروشگاه های اینترنتی از ریسک بالایی برخوردار است، باعث عدم تمایل فروشگاه ها به تبلیغات و سرمایه گذاری در این بخش می شود». “سعید ایرانفر” مدیر سایت Shop.ir نیز دلیل عمده این امر را عدم استفاده گسترده مردم از اینترنت و ناآشنایی شهروندان با مزایای فروشگاه های مجازی و سهولت کارآیی آن ها می داند. اما “اصغر باباپور”، مدیر پذیرندگان کارت بانک پارسیان معتقد است: «اطلاع رسانی در زمینه فروشگاه های مجازی قابل قبول بوده و روند استفاده مردم از فروشگاه های اینترنتی به سرعت در حال افزایش است».
وی می افزاید: «گسترش فروشگاه های اینترنتی و استفاده فراگیر آن ها به زمان نیاز دارد تا اعتبار این فروشگاه ها، فعالیت قانونی شان و سهولت کار در فضای مجازی رفته رفته بین مردم جا بیفتد».


برای مشاهده متن کامل این گزارش به سایت هموطن آنلاین www.hamvatansalam.com/news109420.html مراجعه کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *