مدیر ایران مارکت سنتر در گفتگوی اختصاصی با وبنا

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸

وبنا – فروش اینترنتی و تجارت الکترونیکی نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشور ها از موضوعات مورد علاقه کاربران است. کسب درآمد در اینترنت و فروش محصولات به وسیله اینترنت نیز مدت زمان طولانی است که در ایران جایگاه خود را بدست آورده و افراد و شرکت های گوناگونی در این زمینه فعالیت می کنند. نام ایران مارکت سنتر نیز برای بسیاری از کاربران اینترنت در ایران شناخته شده است. هم آنها که در اینترنت به دنبال فروش محصولات خود هستند، و آن دسته که به خرید در اینترنت علاقه دارند. در ادامه متن مصاحبه شایان امیری را با مدیر سایت ایران مارکت سنتر مطالعه کنید.


لطفا در ابتدا خودتون رو معرفی کنید و از تجربیات خودتون در وب قبل از ایران مارکت سنتر بگید؟

اینجانب پیمان رمضانی کارشناس کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه تهران , ا ز سال ۱۳۸۰ بطور تخصصی در زمینه اینترنت و تجارت الکترونیک مشغول به کار بوده ام. با اکثر سیستمهای فروش و سیستم های تبلیغاتی در اینترنت کار کرده ام و بسیاری از آنها را مدیریت نموده ام.

 

سیستم ایران مارکت سنتر چه طور شکل گرفت؟

در سال ۱۳۸۶ با همکاری و مشارکت مستقیم دو شرکت نگین ابتکار توس و کلبه کتاب و بعد از عقد قرارداد با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران , ایران مارکت سنتر متولد شد. و با توجه به تجربه طولانی پرسنل و کارشناسان و مدیران دو شرکت فوق در زمینه های فنی , بازرگانی و بازاریابی , تجارت الکترونیک و مسایل پستی , فعالیت گسترده ایران مارکت سنتر آغاز شد و در ماههای بعد بصورت تصاعدی رشد پیدا کرد. عمده فعالیت ایران مارکت سنتر , ارائه سرویس خرید و فروش اینترنتی با همکاری شرکت پست و ارائه خدمات فنی و تبلیغاتی به فروشگاه های اینترنتی و مشاوره برای افزایش فروش می باشد.

 

 

سیستم ایران مارکت سنتر به طور کامل شرح دهید و نحوه کار آن را بیان نمایید .

ا یران مارکت سنتر ” سیستمی است که به دارندگان فروشگاه های اینترنتی خدمات “پست خرید اینترنتی ” را ارائه می کند .

ایران مارکت سنتر فروشگاه نیست، ولی حدود سه هزار فروشگاه اینترنتی به آن متصل هستند و از خدمات آن بهره می گیرند .

در این سیستم ابتدا خریدار وارد سایت فروشگاه اینترنتی می شود و محصولات مورد نظر را در سبد خرید خود قرار می دهد و پس از وارد نمودن اطلاعات شخصی و آدرس ، خرید اینترنتی خود را نهایی می کن د. سپس اطلاعات سفارش در کنترل پ نل مخصوص فروشگاه اینترنتی به اطلاع فروشنده می رسد. فروشنده، سفارش رسیده را آماده به ارسال کرده و پس از آن مامور پست به فروشگاه مراجعه و سفارش اینترنتی را دریافت می کند و در کوتاه ترین زمان ممکن آنرا به دست خریدار در هر کجای ایران که باشد می رساند و در هنگام تحویل کالا مبلغ آن را از خریدار دریافت می نماید. بلافاصله پس از توزیع مرسوله، محاسبات مالی در رابطه با آن انجام و ماهانه حداقل در چهار نوبت (روزهای شنبه هر هفته) با فروشگاه های اینترنتی تسویه حساب می شود. در صورتی که به هر دلیل مرسوله در سیستم پستی مفقود ویا دچار آسیب دیدگی شود ،بر اساس قوانین شرکت پست خسارت وارده به فروشندگان در سریع ترین زمان ممکن پیگیری و پرداخت می گردد. کلیه مراحل عملیاتی سیستم از طریق اینترنت به اطلاع خریدار، فروشنده، واحد پستی و مدیریت سیستم می رسد .

 

استقبال از آن چه طور بوده است؟

از همان روزهای اول و حتی قبل از شروع بکار رسمی ایران مارکت سنتر , تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی قرارداد همکاری با ایران مارکت سنتر منعقد نمودند .

 

بعد از یک الی ۲ ماه چقدر فروشگاه به این سیستم پیوستند؟

با توجه به حضور عالی فروشگاه های معتبر و اتصال آنان به ایران مارکت سنتر ، بعد از ۲ ماه حدود ۳ ۰۰ فروشگاه فعال به این سیستم پیوستند.

 

هدف ایران مارکت سنتر در بخش تجارت الکترونیک در ایران به چه میزان موثر است؟

با توجه به عدم وجود کارتهای اعتباری مانند ویزا و مستر کارت در ایران , سرویس خرید پستی توانسته خلا موجود در این زمینه را بخوبی پوشش دهد و از آنجایی که مهمترین وظیفه و فعالیت ایران مارکت سنتر , ارائه سرویس خرید پستی است.

 

آیا از پایه در این سیستم سود د هی داشت ه ا ید؟یا به مراتب سودمند شدید؟

گر چه استقبال از ایران مارکت سنتر از همان ماه های اول بسیار زیاد بود ولی به علت سرمایه گذاری زیادی که در این کار کرده بودیم , سود دهی سیستم عملا از سال سوم آغاز شد.

 

برآورد اولیه‌تان در مورد کسب درآمد چطور بود؟ بعد از یک سال به هدف مورد نظرتان رسید ه ا ید؟

ما انتظار کسب درآمد در سال های اول ر ا نداشتیم ولی عملکرد سیستم بهتر از پیش بینی های ما در سال اول بود.

 

چه طور با توجه به حجم وسیع گردش  مالی , مبالغ فروشگاه ها را به صورت هفتگی پرداخت می کنید ؟

در ابتدا کار ما بسیار ساده تر بود ب طوری که در ماه ۱ بار واریز به حساب فروشندگان انجام می شد.

حال با توجه به وجود ۳۰۰۰ فروشگاه متصل به سیستم و عقد قرارداد با بانک ملی ،درماه ۴بار یعنی هفت ه ای یکبار و اریز مبالغ فروشگاه ها انجام می شود . مدیریت این گردش مالی توسط نرم افزار پیشرفته ای که طراحی و تولید شده انجام می شود . در اینجا لازم است که از بانک ملی ایران تشکر ویژه ایی داشته باشیم که این امکان را برای ما بوجود آورده است تا بتوانیم هر هفته مبالغ را واریز نماییم.

 

سوالی که مد نظر بیشتر خوانندگان است در مورد سیستم کسب درآمد و همکاری در فروش ایران مارکت سنتر است!در این زمینه بیشتر توضیح بدید!

از همان ابتدا ، تصمیم به ایجاد سیستم کسب درآمد از طریق اینترنت گرفته شد تا از طریق افزودن امکان ات قانونی در سیستم , فروش فروش گاه ها را بیشتر کنیم و در نتیجه فروشندگان بیشتری به این سیستم بپیوندند . این در حالی است که در سیستم کسب درآمد ایران مارکت سنتر این امکان را به تبلیغ کنندگان میدهیم که تنها با داشتن یک وبلاگ پر بازدید یا یک وب سایت پربازدید بتوانند به راحتی بدون هیچ دردسری کسب درآمد کنند و با بازاریابی و تبلیغ و فروش کالاهای فروشگاه ها پورسانت دریافت نمایند. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار بازاریاب در این سیستم فعالیت دارند .

 

آیا بر فعالیت فروشگاه های غیرمجاز نیز رسیدگی می کنید ؟یا پست رسیدگی می کند؟

بله.فروشگاه های انگشت شماری هستند که محصولات غیر مجاز ارائه می کنند . در این حال طبق بخش نامه پست جمهوری اسلامی از سال ۸۸،این گونه کالاها به دقت توسط مامور پست بررسی شده و بعد از تایید ارسال میشود. همچنین سایت فروشگاه ها بصورت دائمی توسط شرکت پست مانیتور می شود. کنترل فروشگاه ها توسط ما هم انجام می شود و در صورت مشاهده موارد غیر مجاز , مطابق قرارداد منعقد شده با فروشگاه , فروشنده متخلف از سیستم حذف می شود.

 

برنامه های آینده ایران مارکت سنتر در زمینه سیستم خرید و فروش اینترنتی ایران چیست؟

ما طرح ها و برنامه های زیادی را در دست اجرا داریم که اجازه دهید بعد از کامل شدن , آنها را معرفی نمایم.

 

نظر شما در خصوص قانون تجارت الکترونیکی در ایران چیست؟ کامل است یا نیاز به اصلاح دارد؟

مسلما چنین قوانینی با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی باید هر ساله مورد بازنگری قرار گیرد چون در غیر اینصورت دچار خلاء قانون در مورد سوء استفاده از برخی از امکانات تکنولوژی های جدید خواهیم شد.

 

در خصوص قانون جرائم رایانه ای چطور؟ به نظر شما ایا این قوانین برای ایران مناسب است؟

همان طور که میدانیم اینترنت یک جامعه است. در هر جامعه ای نیز با افزایش جمعیت آن،شاهد تخلفات و جرائمی هستیم ولی باید توجه داشت که در اینترنت مرزهای جغرافیایی از بین رفته و باید قانونی متناسب با جامعه جهانی و با الگو برداری از قوانین سایر کشورها تهیه و تنظیم شود . بطور مثال ممکن است انجام عملی از نظر قوانین ایران جرم باشد ولی مجرم در کشور دیگری که آن عمل مجاز است حضور داشته باشد بنابراین امکان اعمال قانون بر روی آن مجرم وجود ندارد و به این ترتیب موارد زیادی جرم در فضای اینترنت وجود خواهد داشت بدون اینکه امکان برخورد توسط ما وجود داشته باشد و این باعث از بین رفتن اعتبار این قانون در ایران خواهد شد.

 

سوال آخر،  وضعیت تجارت الکترونیک و سیستم های خرید و فروش اینترنتی ایران را در سال هایآینده چگونه پیش بینی می کنید ؟

اینده ای بسیار خوب را پیش بینی می کنم . اگر شما این نکته توجه داشته باشید که در کشورهای پیشرفته , تجارت الکترونیک از تجارت سنتی پیشی گرفته و اگر بدانید که درصد تجارت الکترونیک در ایران نسبت به تجارت سنتی کمتر از یک درصد است , آنگاه متوجه خواهید شد که ما باید در سالهای پیش رو , برای جبران این اختلاف , تلاش زیادی بکنیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *